Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga biting og lite melk går ammingen tydeligvis nå mot slutten. Jenta er 10 mnd, kan vi da gå rett over til vanlig melk? Vet man skal vente til 12 mnd, men utgjør det noen stor risiko å begynne nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det man må tenke på er vel at melkeproteinet er litt tungt fordøyelig, slik at det kan være greit med litt gradvis tilvenning til kumelken mhp fordøyelsen. Og hvis de fremdeles drikker ganske mye melk så kan de fort gå over den anbefalte mengden på 5-6 dl inkl yoghurt pr dag, da går det utover jernopptaket.

Så må må jo bare ta en vurdering mhp kostholdet totalt sett. For noen går det helt fint å gå rett på kumelk ved 10 mnd, for andre ikke...

Hvor ofte ammer du nå da? Hvor mye melk tror du det ev er snakk om? Kankje gi mme først for å se ann? Og deretter gå gradvis over på vanlig melk f.eks...

Ang risiko. For 8 år siden så var den generell kostholds anbefalingen fra helsedirektoratet at man kunne begynne med melk ved 10 mnd. Årsaken til endringen så vidt jeg har forstått er elene og alene det at mye kumelk i kosten hemmer jernopptaket.

Skrevet

Hei blomstre.

Tusen takk for svar. :)

Pr dd ammer jeg ca 2 ganger for dagen, men det ser ut til at det blir en gang daglig snart... Ser for meg at jenta kanskje får en kopp kumelk (ca 2 dl) daglig da jeg fortsatt vil opprettholde ammingen så lenge som mulig. Men siden det virker som det kommer lite melk når jeg ammer tenkte jeg mer å supplere med kumelken. Tror nok likevel ikke vi kommer til å overstige anbefalt dagsdose da hun ved resterende måltid får vann. Så sålenge det ikke er absolutt frarådet å begynne med kumelk før året tenker jeg at vi kanskje begynner å supplere litt slik at hun heller ikke ender opp med for lite melk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...