Gå til innhold

Noen som har noen råd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger seriøst råd, kanskje noen av dere kan hjelpe meg ?

Jeg er 23 år, skal starte på master til høsten. Typen min er 26 år. Vi har vært sammen i 5 år og har et stabilt og fint forhold:)

Jeg ønsker å prøve å få barn men vet ikke helt når?! Vi holder på å skal bygge oss hus neste sommer, i tillegg har jeg hatt en fin drøm om at jeg skal være gift før jeg får barn. Og tror kanskje han frir til meg om ikke så altfor lenge. Men samtidig føler jeg at tiden kommer til å gå fort og jeg kan ikke få barn rett etter master for da har jeg ikke opptjent meg rett til foreldrepenger.

Så WHAT TO DO:)?

Vet jeg bare er 23 år, men ønsket har vært der i flere år. Er bare et under at jeg har holdt meg så lenge:P

Noen som har noen råd ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som orker å komme med råd ?

Skrevet

Jeg har lyst å komme med råd:)

Gjør det du føler for!! Får du velsignelse fra samboeren din, er det jo bare å sette gang:)

Men prøv ikke å ta på deg for masse..det kan bli til at du går tøffe tider i møtet med barn og bygging av hus (bare det kan være en stressfaktor)osv..

Men det kan også hende at dere ikke får det til på første forsøk, og da er det iallefall umt å vente i flere år for så å finne ut at det ikke er så lett å lage baby.

Skrevet

+ som student får du ganske bra støtteordninger..

Tror at du gjør det rette ved å sette igang såvel som i å vente!!

Lykke til med uansett hvilket valg du tar.

Klem

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til studentlivet og nye huset stod ferdig !! Men gjør det som er rett for DEG !!

Lykke til !!

Skrevet

Hei!

Huff ja det er så mye man skal ha tenkt igjennom, vet at det hadde sikkert vært lurest å vente til alt er ferdig og jeg er ute i full jobb.

Men er jo så bansjuk at det gjør vondt:) Vi får se, håper jeg melder meg inn her om ikke så altfor lenge!

Takk for råd folkens!

Skrevet

Hei!

Du har mange baller i luften, men man klarer det meste så lenge man er innstilt på det. Jeg ble gravid når jeg studerte og hadde da ikke tjent penger til å få foreldrepenger. Men min mann jobbet og jeg fikk god støtte fra lånekassen og så fikk vi engangsstøtten. Det gikk helt fint. Nå planlegger vi i bli gravid med nr.3 og jeg skal begynne på skole igjen til høsten og har 100% jobb i tillegg. Jeg vet det blir slitsomt, men jeg vet også at dette skal jeg klare.

Skrevet

Glemte å si lykke til med master og et evt svangerskap!!

Skrevet

Jeg begynner også på master nå i høst, og vi har bestemt oss for å prøve. Det er jo ikke sikkert vi lykkes med det første, i tillegg tenker jeg som deg at det ikke er mulig like etter endt utdanning pga at man da ikke har rett på hverken fødselspenger eller fødselsstipend. Vet også at jeg kommer til å være ganske gira på å komme ut i jobb når jeg er ferdig utdannet, har studert noen år nå. Mange synes kanskje ikke det er ideelt med baby mens man er student, men jeg er av den oppfatning at det går bra, uansett. Tror det er vanskelig å få det til å passe 100%. Derfor velger vi å ta sjansen nå, så får vi se hvordan det går!

Lykke til med avgjørelsen! :)

Skrevet

Jeg ville prøvd å få baby til neste år eller året etter rundt denne tiden... tenker da i forh til skolen også:)

Da kan du ta denne "smutthull" metoden hvor du fortsetter på skolen (uten krav om at du må bestå) og få fullt lån og stipend i denne perioden +at pappaen kan være hjemme hele tiden med foreldrepenger...

Hvis du feks får barn i april/mai vil også ungen være rundt 14/15 mnd når H*n begynner i bhge hvis dere velger det... (det syns jeg også har noe å si, vår begynte ved 20 mnd<)

Hadde det vært meg så ville jeg nok ventet til neste år pga:

1: da er huset ferdig, dere kan slappe litt mer av... slipper flytting med baby (det er KJEDELI det, snakker av erfaring)

2: du har gått 1 år på skolen og ser hvor mye arbeid det faktisk er:)

3: Ja lengre du kommer ut i studiet jo mer krevende er det....

Men hvis du venter to år kanskej du da er gift og har hus... Er litt mer romantisk da enn slik vi gjorde: vi gifta oss da mini var 9 mnd... Var litt styr med barnevakt og sånn... :( PGA søvnproblemer så sov han sammen med oss på brylupps natta :) (ja du leste rett;) det gikk veldig bra... :)

Meeeen han var jo bare så snusk da i sjakett i str 1 år:) <3

vet ikke hva du skal gjøre, og vet heller ikke hvilket studie du skal gå... feks i forh til praksis?

Skrevet

Mitt råd er at du bør prøve når du har lyst ( dere har lyst).

Jeg er selv 23 år, og 1 år igjen av studie. Men det er så gode ordninger i lånekassa for oss studenter som skulle bli gravide, så der har jeg ingen bekymring. I tilegg har vi fått en ny lov innenfor diskrimineringsparagrafen, som tilsier at man ikke har lov til å ikke ville ansette noen pga. svangerskap.

Så er dere klare for barn, og klare for at det kan bli litt ekstra styr ( i.h.t flytting, skolearbeid, sov) så gjør det!

Det gjør vertfall vi! Og vi har jo desverre erfart at dette med barn ikke er så enkelt å "planlegge", les: 11 pp....

Lykke til ! :)

Skrevet

Jeg skal gå master i økonomi - blivende siviløkonom her i gården!:)

Så har ingen praksis før jeg starter å jobbe!

Ja vi har vurdert litt å skulle prøve om 1 år, men håper jo at huset er her da og da blir det første prio.

Nei det er klart, jeg har jo tenkt tanken på at venter jeg for lenge igjen til det "passer" så kan det være at det faktisk ikke går ?

Man vet jo aldri..

Jeg tenker at det er fine ordninger for studenter så det er jeg ikke redd for.

Men tror jeg skal ta det samlede rådet fra alle - jeg må kjenne litt på dette selv! Har vi lyst så prøver vi. Skal på ferie om litt og får snakke litt om det da! Kanskje vi finner en dato sammen ?

Livet i denne fasen er spennende:)!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...