Tyren78-09+12 Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Blir snart gal.. kjenner jeg må på do..så går jeg dit, men kommer det noe??? neeeeida...må sitte der ut og bort dersom jeg skal få gjort meg ferdig.. så må jeg liksom bare avbryte hele dobesøket..og går med en ekkel følelse etterpå fordi jeg kjenner det er noe som skal/vil ut.. Sorry detaljer...men det er skikkelig slitsomt. Er i uke 33+1 nå..men har vært sånn i kanskje et par uker nå. Andre?? Og noen som vet om dette er vanlig?
septbaby09 Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Hei. Jeg vet dette er et vanlig problem. Selv plaget i perioder. Leste et sted at avføringen bruker dobbel så lang tid gjennom tarmen enn ellers, med andre ord, da blir den stående lenger og mer væske blir tatt opp i kroppen, og den bli hard og tørr(sorry detaljer) he he, men er sykepleier så dette er hverdags for meg haha.... Men drikk riklig med vann, 2 liter ihvertfall, mer om det er varmt, grove kornprodukter, men dette har motsatt virkning og du ikke drikker nok. Frukt, avokado er det mange som det kan hjelpe hos. Lactulose, på apotek, tror det skal være ok og ta dette. Bevege seg litt hver dag. kan prøv e med litt tørket frukt evt, + linfrø... men alt dette må kombineres med nok drikke altså... Men det er en grusom følelse....
ifie Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Det er veldig vanlig! Du er heldig som ikke har plagdes lenger enn et par uker, da! Når man blir gravid blir de "bløte" musklene slappere pga hormoner. Musklene som skyver bæsjen gjennom tarmen er ikke like kraftige, så det tar lenger tid å få dyttet alt gjennom og ut. Dette er bra, for da får tarmen mere tid til å suge opp næringsstoffer, men også vann som da gjør avføringen hard... Derfor er det veldig viktig å drikke mye vann!! Fiber i kosten (+ mye vann), er bra. Svisker (husk vannet!)er jo også avførende. Jeg leste en plass (kanskje samme sted som jeg lærte dette?) at en gravid kvinne ikke skal gå forbi en vannkran uten å drikke et glass vann. Det blir noen glass iløpet av en dag det!
Tyren78-09+12 Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2009 Tusen takk for flotte svar begge to! Kanskje derfor jeg har sluppet unna tidligere uker, fordi vi da hadde en varmeperiode hvor jeg drakk myyye vann. Nå har jeg kanskje blitt mere slapp på det området. Skal begynne å suuupe i meg vann, for dette er litt slitsomt kjenner jeg Frukt spiser jeg mye av, heldigvis. Vi satser på at vannet gjør susen!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Jepp! har det på samme vis. Bruker å drite minst en gang for dagen til vanlig, men nå gikk det en uke før det kom noe. HAr heller ikke følt noen trang, så jeg ble veldig bekymra siden jeg bruker å få ganske hard avføring når det går så lang tid. Det var ganske hardt når det kom, men det gikk greit Dette er nok ganske vanlig etter det jeg har lest. Den glatte muskulaturen blir slappere, det inkluderer også tarmene, derfor går det mye tregere. (kan ikke svare på slikt, uten detaljer vel)
<3 Tredjegangs <3 Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Jeg får veldig treg mage av og til nå, og da synes jeg Biola virkelig hjelper! Et glass om dagen..
Nangiliama Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Jeg sverger til Frukt&Fiber fra helsekost/apotek når det blir for ille! Jordmor mente det var et utmerket produkt, og gir ikke like eksplosiv effekt som lactulose:) - Terninger med fiken og daddel og greier..
Tigerpote Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Huff, jeg var sånn i første tri, gikk i flere uker uten skikkelig dobesøk. Nå er jeg egentlig ganske fin:) Jeg vil anbefale deg å spise masse "sommerfrukter" som vannmelon, moreller, jordbær, plommer og nektariner! Det er jo så dig i tillegg! Jeg spiser mye mindre snop nå! Når jeg spiser disse fruktene, må jeg ofte på do. I første tri måtte jeg ty til avføringstablett, fordi ingenting virket. Vurderte faktisk å sette klyster på meg selv også Obstipasjon er jo dessverre en vanlig "bivirkning" av å være gravid...
Tigerpote Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Er det greit å ta da? Det står på pakken at man skal kun bruke det i samråd med lege, og legen min visste ikke, så jeg lot de være...
Nangiliama Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Spurte legen først jeg også, men han orka ikke en gang å lese på pakka... men jordmor mente det var helt i orden, og spesielt siden de oppfører seg "mildere" enn lactulose i forhold til hvordan magen oppfører seg etterpå.. En venninne som er nesten ferdig på medisinstudiet gav også grønt lys, så jeg tipper det er greit..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå