Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære dere oppegående snille jenter. Kan noen klare hoder hjelpe meg?

Har funnet ut at jeg sannsynligvis ikke får foreldrepenger når gullet vårt blir født.

Var sykemeldt fra 10.11.07- 10.11.08 pga utbrenthet. Begynte å jobbe 50% 10.11.08. Jobbet fullt fra 1.des.08, men ble syk( influensa) 15-16.jan. Var hos fastlegen og spurte hva jeg skulle gjøre siden jeg hadde brukt opp retten til sykepenger. han sykemeldte meg. Var også sykemeldt noen dager i februar da barnet mitt brakk armen. Ble gravid i mars og legen min sykemeldte meg 100 % ut april fordi jeg kastet opp ekstremt mye hver dag. Hadde en meget krevende konflikt med eksmann, som gjorde at jeg fikk mange kynnere som ikke var bra for meg eller babyen. Min Psykolog sykemeldte meg da 50% ut juni.

Fikk brev fra nav i juni med avslag på mitt krav om sykepenger i april til mai fordi jeg ikke har opparbeidet meg ny rett til sykepenger.

Hva gjør jeg da? Har fått pengene fra arbeidsgiver allerede. Trekkes jeg i lønn neste mnd for denne perioden?

Det største problemet mitt nå er at jeg har termin i midten av november. Har jeg jobbet 6 av de siste 10 mnd.før perm.start selvom jeg har vært gradert sykemeldt noe av tiden,eller må jeg klare meg med engangsstønad?

Er så fortvilet og sint på legen min som sykemeldte meg. Hadde jeg blitt informert om at jeg mistet retten til foreldrepenger da han

sykemeldte meg, hadde jeg kreket meg på jobb istedenfor.

Håper noen kan hjelpe meg.

Fortsetter under...

Etter å ha vært sykemeldt i 52 uker må du ut i 100% jobb i 26 uker for å igjen ha rett på sykepenger.

Du blir nok nødt til å tilbakebetale pengene du har fått i sykepenger uten dekning. Du kan sikkert ordne en nedbetalingsplan med arbeidsgiveren din.

Om du har jobbet 50% i tiden 1.mai og ut juni og jobber videre hele juli,august,september og oktober uten ferie(26 uker med jobb, sjekk selv om du oppfyller disse kravene for jeg har ikke dine eksakte datoer), har du rett på foreldrepenger.

Om ikke blir det engangsstønaden.

• 3 uker senere...

Når en blir sykmeldt på pga graviditeten har en krav på svangersskapspenger istedet for sykepenger...jeg er sykmeldt pga. av at jeg har hatt forliggemde morkake med blødninger og mye kynnere og jeg får svangersskapspenger og ikke sykepenger, nettopp fordi jeg ikke skal bruke opp sykepengerettighetene mine. Synes det er rart du ikke har fått det...

Man kan kun få svangerskapspenger dersom man ikke er syk, men jobben er til fare for fosteret.. Slike farer kan f.eks være kjemikalier, gasser osv.. Har man plager slik som bekkenløsning eller kvalme er det sykepenger som er rett ytelse..

Riktig som lille M skriver.

Svangerskapspenger skal ikke brukes fordi man ikke skal bruke av sykepengerettighetene sine.

Dersom man ikke kan gjøre sitt vanlig arbeid pga fare for fosterskader skal muligheten for tilrettelegging eller omplassering på arbeidsplassen vurderes. Dersom denne tilretteleggingen ikke er mulig skal det vurderes svangerskapspenger.

For å få rett til svangerskapspenger må det foreligge et skriv fra arbeidsgiver om at denne tilretteleggingen ikke er mulig.

Det er lege eller jordmor som skal vurdere om arbeidsplassen kan være til fare for fosteret.

Ved "vanlige" plager i svangerskapet er det sykepenger som er den rette ytelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...