Gå til innhold

Når en har bestilt en vare fra USA, og betalt den, for så å få et papir fra posten i USA som sier "gave". Skal en da betale toll?

Anbefalte innlegg

De som har sendt det til oss, har krysset av på gave, og at verdien på gaven er 4 dollar. Vi betalte også frakt med FedEx samtidig med at vi betalte varen.

Skal vi da betale toll på ca 1000 kr nå, når varen var ca 1200(det vi betalte med kort ved bestilling) opprinnelig? Jeg forstår ikke dette her i hele tatt nå.

Det er selger som krysset av på gave på varedeklarasjonen/forsendelsespapirene og skriver at varen har en verdi på 4 dollar.

Fortsetter under...

Ja, det skal du! Er varen bevisst feilmerket, får du DOBBEL mva/toll og verdien av varen fastsettes av tolleren etter eget skjønn, uten ankemulighet. Men du har selvsagt rett til å nekte å ta imot varen (da får avsender en melding fra FedEx og må selv forholde seg til hva han/hun vil gjøre) og så ta saken opp med leverandøren, du har en sterk sak om ikke selgeren kan bevise at du har bedt om merkingen. Om du orker.....

Tvilsomt om et seriøst firma skriver "gift". Er det familie som har hjulpet deg?

Neste gang skriver dere heller verdien.

Jeg har jo eneste bevis i at jeg har betalt hele varen, og jeg har da ikke bedt om at de skulle sende det som gave. Det har de gjort helt selv, selgerne.

Jeg bestilte det som vanlig bestilling, slik en gjør når en bestiller på nett.

Og jeg har bestilt fra England før, da var varen verdt ca 7 000, og da var tollen kun ca 1000. Så hvordan kan det bli 1000 i toll selv om tollen er doblet som straff, når varen kun kostet 1200 opprinnelig?

Annonse

Det er ikke familie som har hjulpet meg, og trodde bedriften var seriøs nok. Stor nok er den hvertfall.

Og det er ikke vi som har skrevet verdien, det er sender/selger.

Fader altså!

Fordi tolleren selv fastsetter verdien, 1431! Helt etter eget skjønn, når korrekt og troverdig faktura ikke følger varen! Og fordi en vare fra Storbritannia (EU-land) har som regel "bare" 25 % mva (og en seriøs speditør trekker også fra det aller meste av utenlandsk MVA i tolloppgjøret, om butikken har gjort nødvendig "forarbeid mht å skrive utførselsdeklarasjon). Varer fra USA har derimot ofte både toll (mellom 2 og 30 %, etter varetype og produksjonsland) og MVA. Og du må betale MVA på tollbeløpet også!

Mange useriøse bedrifter i USA. Selv om de er store! Men er du HELT sikker på at bedriften er seriøs, ville jeg latt sendingen ligge uavhentet på tollageret noen dager (gi Fedex beskjed, slik at de ikke returnerer varen, det er ikke noe problem å ha varen liggende på tollager i ukesvis, men det kan jo koste litt (10-12 kr/dag?) i lagerleie.....) mens jeg tok saken opp med selger. Så fikk selger se til å avgi en skikkelig og troverdig forklaring i forhold til FedEx, som transportør/speditør så kunne servere tollen her i Norge for å få rettet fortollingen. For alle fortollinger på varer som ligger på tollager KAN rettes, men det må skje på selgers initiativ!

14:31 er HI

Da stemmer det nok at de har tatt opprinnelig toll(inkl frakt) og doblet denne.

Når jeg brukte tollkalkulatoren på toll.no, og la inn opprinnelige kostnader, så ble det ca 500 å betale. Men hvorfor er det da plutselig blitt 1000 å betale? Og hvordan har de klart å treffe så på verdien om de skjønnsvurderte den?

Nei, dette forstår jeg ikke i hele tatt.

Ser noen mener jeg har prøvd å svindle, men det har jeg altså ikke. Bare surt å betale dobbelt så mye som antatt, når jeg ikke har prøvd meg på noe som helst.

HI

Kan du fremskaffe en kopi av nettbestillingen din (for du tok vel en utskrift?), står du i utgangspunktet svært sterkt. Da sender du en kopi av din bestilling og en kopi av tollpapirene og ber om en forklaring. Men det er ikke alltid så lett å krangle over Atlanderhavet. Noe mange nettbutikker vet utmerket godt!

Pakken kom jo her FØR jeg fikk noe som helst fra FedEx. Har ikke fått papirene fra FedEx i posten. De har kun ringt meg ang dette, og skulle sende faktura pr mail til meg siden jeg ikke har fått den i posten.

Dette skjedde jo med det jeg fikk fra England også, at papirene på tollavgift osv kom ETTER pakken, så jeg trodde det var normalen, jeg.

Uff.. bare rot, jo. Skal hvertfall aldri bestille fra USA mer. Trodde hvertfall selger var OK, men nå er jeg da ikke sikker på det lenger......

Jeg har kun bestilt fra utlandet disse to gangene, så jeg har vel for lite erfaring, kanskje.

HI

Annonse

Hvordan tollerne har fastsatt verdien så treffsikkert? Vel, for det første har tollere god erfaring i pris på ulike varer i ulike land, mye, mye bedre enn mange tror (og "skjønn" betyr ikke "høyste forsvarlig", det betyr "rettest mulig"!). Og for det andre har skatteetaten full tilgang til dine utenlandskorttransaksjoner, så lenge du har "norsk" kort. Transaksjoner etaten gjerne deler med tolletaten, om de får forespørsel. Så har tolleren tatt seg bryet med undersøke (sannsynligvis ikke, men fullt mulig), vet han/hun nøyaktig hvilke beløp du har overført til USA.

Tollkalkulatoren til toll.no er ellers ikke en HELT nøyaktig "fasit, (den bruker f eks dagens tollkurs, ikke tollkursen på fortollingsdagen) men den gir riktig svar (på to-tre kroner nært) på 95-96 % av tolltilfellene. Om man bare legger rette opplysninger inn!

Her har tydeligvis FedEx glippet, en ufortollet pakke skal egentlig ikke utleveres før du har bekreftet tolloppgjøret! Men en ufortollet, UÅPNET pakke har FedEx henteplikt på tilbake til tollageret i et slikt tilfelle. Har du åpnet en ikke ferdig fortollet pakke, hvor tollen ikke er betalt, har du derimot forpliktet deg på å betale fastsatt toll, og tolloppgjøret kan ikke endres. Og i tillegg har du faktisk brutt norsk tollov, men jeg tror ikke tollerne tar det særlig tungt (de ville nok hatt mer å si til FedEx enn deg, for å si det slik....) så lenge tollen blir riktig betalt.

Pakken er så klart åpnet, for jeg bestilte den for min tenåring. Jeg skulle jo betale tollen når regningen kom, men den har som sagt ikke kommet til meg. Og jeg trodde jo den var på ca halvparten av det FedEx nå sier pr telefon, og at det var vanlig at den kom i posten i etterkant.

Hvem søren skal jeg snakke med om dette? Skal jeg ringe tolletaten, eller? Eller skal jeg forklare det hele til Fedex? Hvem er lurest?

Eller må jeg kontakte avsender i USA?

HI

Har du åpnet pakken (utenom tollageret) har du godkjent å stå ansvarlig for belastet toll/avgift, så "enkel" er norsk tollov. Så da er det lite å gjøre, dessverre. Tolletaten kan ikke gjøre noe som helst (da ville de selv bli lovbrytere, dessuten vil sikkert DU få problemer og en (liten) bot da, siden du har åpnet en ikke ferdig fortollet pakke utenfor tollageret, pakken er ikke ferdigfortollet før tollen er betalt!). FedEx krever inn den tollen tolletaten har pålagt sendingen, de fastsetter ikke tollen selv og kan ikke gjøre noe, tollen er fastsatt på bakgrunn av selgers "tolleklæring" på "gave, 4 USD". Sender i USA er i utgangspunktet erstatningsansvarlig for dine merutgifter, men det kan bli en lang og vanskelig krangel, som antakelig gir dårlig timebetaling, selv om du i utgangspunktet står juridisk sterkt! Men det kan jo være en test på bedriftens seriøsitet da, om du VIL forfølge saken.

En liten tilleggskommentar: En speditør som har stilt de nødvendige bankgarantier og operert til tollvesenets fulle tilfredshet en viss tid (ofte 6 mnd) kan nå også bruke andre steder enn eget lager (f eks ditt hjem) som "midlertidig tollager" når verdien av sendingen er under ca 5000 kr. Men pakken er like fullt "tollagervare" som IKKE skal åpnes/tas i bruk før folloppgjøret er ferdig og betalt! Er den åpnet/tatt i bruk har du påtatt deg alt ansvar for pålagt toll/avgifter og du kan også bøtelegges for overtredelse av tolloven.

Nå har jeg snakket med tollvesenet om dette, og der er ikke noe som heter dobbel toll som straff. De forsto ikke hva FedEx holder på med. De sa at avgiftene på denne pakken max skulle være opp under 500 kr, slik eg mente. Og det hadde ingenting å si at sender hadde krysset av på "gift" på forsendelsespapirene. Så lenge jeg har bevis på hva som er trukket fra min konto, og har en e-post som bekrefter min bestilling, så har jeg mitt på det tørre:)

Så nå må jeg bare krangle/snakke med FedEx Norge i morgen......

HI

Jo, HI, tollvesenet har lovhjemmel for å doble avgiften ved åpenbart bedragersk adferd, men bruker den uhyre sjelden, som regel beslaglegger de heller varen og politianmelder forholdet (både avsender, speditør og mottaker, rent rutinemessig). Om de bør kunne bruke muligheten til "dobbel avgift" i en sak som dette er en helt annen skål! Det er i tilfellet en avsgjørelse som skal treffes av tollen som følge av et lovlig fattet vedtak, ikke speditøren ut fra synsing! Og er det FedEx som har feildeklarert vareverdien på eget initativ, ikke tollen som har gjort et lovlig vedtak om en tollverdi pga manglende/åpenbart feilaktig deklarering fra FedEx har jo selvsagt FedEx et ansvar. For er en speditør i tvil om verdien, skal både avsender og mottaker uttale seg før verdien fastsettes, og gis mulighet for å dokumentere verdien. Å velge lettvint "skjønn" fra speditøren her er dårlig speditørskikk. og slikt liker tollvesenet dårlig! Enten det er til fordel eller ulempe for statskassen!

Kan jo, slik du nå forklarer, se ut her som om det er FedEx som har handlet litt på eget initativ ja. Det bør du absolutt ta opp med dem!

Og skyldes en fortolling feil opplysninger fra speditør, kan du nok få ny tollbehandling (det blir et gebyr for denne, men det er FedEx' problem, ikke ditt). Da må du betale første tollsats (den er tross alt fastsatt), men vil få refundert for mye betalt avgift, når nytt vedtak er gjort. Formelt skjer denne utbetalingen til FedEx, men om de underslår å videresende oppgjøret til deg innen 30 dager blir forholdet å sammenligne med at en advokat underslår klientmidler, så det er neppe trolig at så skjer om FedEx har tenkt å fortsette virksomheten i Norge.....

Et generelt råd: Du bør ALLTID kreve å få fortolle inn pakker fra utlandet selv, så lenge det er til privat bruk (bare send en e-post til speditøren før pakken kommer, ingen speditør kan nekte dette). Du får all hjelp du kan ønske deg til fortollingen på tollkontoret ditt om du bare har med fakturaen og evt regning for frakta. På tollkontoret kan du også betale, inntil et visst beløp, tror det er 10000 kr, i toll/mva med bankkort på stedet, og det tar maks 24 timer fra du betaler til speditøren får melding "tolloppgjør betalt, klar for utlevering" direkte fra tollkontoret. Det sparer MYE arbeid i praksis, om du ikke vet at du kan stole 110 % på speditøren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...