Gjest Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Snuppa er drøye 7 mnd. Begynte med smaksprøver da hun var 5,5 mnd - og jobbet oss sakte men sikkert fremover. Nå får hun grøt, brød, middag og diverse frukt, grønnsaker, fruktmos... og mm. Men i det siste vil hun IKKE ha mat før i 3-tiden om dagen... *sukk* Hva skal jeg gjøre? Hun våkner vanligvis i 6-7 tiden, får litt pupp og sovner igjen. Våkner i 8-9 tiden og tilbyr pupp da og, men sjelden hun vil ha noe mer en et par sup. Prøver med litt brødskive og sviskemos i 9-10 tiden. Tar gjerne et par biter brød, et par skjeer sviske også er det stopp. Mm før hun sover i 11 tiden. Men ikke så mye hun vil ha før hun sovner. Prøver igjen med grøt eller brød i 12tiden, men vil ikke ha. Prøver også med frukt, det vil hun ofte ha... men det er vel ikke nok med bare frukt? Selv om det er bedre enn ikke noe antagelig;) Middag i 3tiden, nå spiser hun nesten et helt middagsglass og litt sviskemos. Også masse grøt i 6-7tiden, + masse mm før hun sovner. Våkner 1-2 ganger for mm om natten. Er en stund siden jeg har veid henne, men virker som om hun legger på seg godt og er ellers blid og fornøyd... Men kan da ikke være bra å gå "uten" mat frem til middag?! Hun får jo litt da, men er jammen ikke mye... Kan jeg gi middagsmat to ganger om dagen f.eks, hvis hun vil ha det? Grøt nekter hun, bortsett fra til kvelds... Hun vet hva hun vil:)
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Heisann Her er det sikkert forskjellige tilnærmingsmåter som fører frem. Dette har jeg hatt som "kjøreregler": - Barnet må selv få bestemme hvor mye det vil spise, mens du bestemmer hva det skal spise. - Alderen 6-9 mnd er en tilvenningsfase på vei mot regelmessige måltider med fast føde. Noen kommer raskt i gang, for andre tar det lenger tid. Rene melkemåltider i denne fasen er helt greit. - Ikke fokuser for mye på mengde mat som blir spist. Pass heller på å ha gode rutiner, god stemning og god tid. Etterspør hun puppemålrid nr 2 når hun våkner i 8-9 tiden? Kanskje drøye det måltidet litt til hun etterspør? Ta brød først og mm etterpå ved det måltidet? Blir jo veldig ofte måltider på henne når du har mm i mellom... Så samme strategi når hun våkner igjen etter 11-luren? Forslag: kl 6: mm kl 9: brød + mm kl 12 veksle litt på å prøve med brød eller grøt? Har du prøvd disse middagsglassene med grøt? Hipp kveldsgrøt med grønsaker eller noe sånt eller bare vanlig havregrøt på havregryn.... + mm kl 15 middag + vann og dessert :-) kl 18 grøt + mm Går seg nok til skal du se. Mye nytt å vende seg til for de små krabatene ved innføring av fast føde :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå