Gå til innhold

Er jeg uskikket som mor fordi jeg hater pølser og ikke serverer barna mine pølser?

Anbefalte innlegg

NupiSnowJog:

Bogkjøtt, nakkekjøtt og tykkbryst er ypperlig. Ofte er det bare bog som legges ut til salg andre steder enn hos slakterne selv. I tillegg bruker jeg selv alle typer avskjær dersom jeg har kjøpt større stykker av annet oksekjøtt som jeg deler opp.

Kjøttet bør bankes godt først. Fram med kjøttklubbe (en vanlig ren snekkerklubbe som du får i alle jernvarebutikker, innpakket i en plastpose, er fullt ut brukbar om du ikke får tak i en kjøttklubbe, men kjøpttklubba er best å arbeide med). Skjær kjøttet i tykke skiver og avreager med noen velrettede slag til kjøttstykket er dobbelt så vidt og halvparten så tykt som da du begynte. Behandlingen er ikke helt nødvendig, men gir mye bedre kjøttdeig.

Kjøttet males på kjøttkvern sammen med litt isvann (1 stor ss pr kg kjøtt). Til mat som kjøttboller, kjøttbrød og lignende kan kjøttet gjerne males to ganger.

Du må ha litt mer salt i maten enn du er vant til, for norsk kjøttdeig som kjøper er ferdigsaltet (tilsvarende ca 1 ts pr kg kjøttdeig).

Hva med litt hjemmelaget pølse med det samme? Vår favorittoppskrift (denne krever IKKE pølsetarm ved steking). Kanskje egnet når dere "må" ha pølse til grilling? En viss fare for ei jente som både liker pølser etterpå og at du ikke har lyst til å kjøpe mer ferdigpølse....

1 1/2 kg malt lammekjøtt (gjerne avskjær fra et lammelår, lammebog er også godt egnet, pass på at kjøttet er litt fett, men det er sjelden noe problem med lammekjøtt...)

3/4 kg malt svinekjøtt (sommerkoteletter er ypperlig, ikke fjern fettet uten at det er virkelig MYE fett på kotelettene).

1/4 kg malt oksekjøtt (hjortekjøtt er enda bedre...)

1 dl potetmel, snautt mål

3 1/2 - 4 dl H-melk (alltid minste kvantum ved steking)

1 dl kremfløte

1 ss tørre einerbær

2 ss pepper (finmalt, gjerne hvit)

2 ss finrevet muskattnøtt

1 ts karve

Ørlite chilli, 1/4 ts f eks.

1/2 dl finhakket grønn paprika.

Evt 1 - 2 ss korinter (små rosiner) om du har sansen for det (bruker ikke det selv).

Kjøtt og salt blandes godt i hurtigmixer/blender til seig deig. Spe med 2 1/2 dl melk og kjør til klistrete deig. Bland med mer melk (minste mengde), fløte og krydderet. Spe evt med mer melk om nødvendig.

Ved steking:

Formes i hånd "vasket" i mel til pølser (ca 20 stk, diameter ca 2,5 cm, lengde 10-12 cm) og stekes i fettrik panne 10-12 min. Relativt sterk varme i 1 min på hver side, så ganske svak varme.

Ved koking:

Fylles i fåretarm (diameter 24-28 mm), Har du pølsehorn på kjøttkverna tar det et øyeblikk, å stappe for hånd er litt sølete! Tarmer kan enhver god delikatesseavdeling skaffe, men neppe på dagen. Knytes (ca 20 pølser, lengde ca 10 cm) og trekkes i vann 75-80 grader i ca 10 min.

Sammen med litt god, hjemmelaget potetmos kan man komme til at også pølser er mat.....

Fortsetter under...

Datteren min på 2,8 år har aldri fått pølser av meg. Hun fikk smake en liten bit av en julepølse hos svigermor da...

Jeg får som HI også stadig høre hvor "ille" det er at jeg ikke gir henne pølser...!! Gir henne ikke fordi jeg selv ikke liker pølser eller tanken på å ikke vite hva som er inne i skinnet / evt TARMENE...! Pølser er virkelig ikke sunt, og vi har et sunt kosthold.

Hun skal begynne i barnehage snart. Spiser de mye pølser der?? Jeg gir henne det dersom de andre synes det er rart om hun spiser noe annet altså. Hvordan blir det oppfattet dersom hun har med noe alternativt?

Genialt! Tusen takk for oppskrift!

Eg tilsetter aldri salt i maten, og kjem nok ikkje til å gjere det når eg lager pølser. Vil det ha noko å seie for konserveringa?

Også har eg berre pølsekvern på min kenwoodmaskin, har aldri brukt den før, så dette blir spanande.

Også sånn kjøttklubbe er sånn klubbe med vaffelmønster på sidene? fnis, veit ikkje korleis eg ellers skal forklare det.

Til kose-KU (fantastisk nick må eg seie)

Altså, det er grill-fester/pølsefester ved enkelte anledninger i barnehagen. 95% har med seg pølse og brød, mens resten har med seg anna mat. Er veldig mange muslimer i vår barnehage og dei har med seg storfekjøtt og slikt, derfor føler eg ikkje at eg er så "ille". Fekk faktisk meir reaksjoner når eg hadde med Heinz økologiske ketsjupp og danske pølsebrød (synest dei er mykje mindre grisete) fordi då var eg så "spesiell".

Dei har også ein meny til bursdagar kor ein kan velge kva dei skal få når dei feirer (det er barnehagen som ordner med dette) og då er valget mellom pølse med brød, pizza, muffins, is, gele og vafler. Veldig mange pleier å ta pølse då og.

Eg blir nok oppfatta som sær-mamma siden at eg bærer ho i meitai, bruker tøybleier på ho og spiser lite "blandingsmat". hehe

Kose-KU:

Tror en del barnehager har et (altfor) høyt forbruk av pølser, men våre gutter har ikke gått i barnehage så jeg kjenner ikke konkret til forholdet. På skolen her er i hvert fall alltid "bål" eller "grill" eller "tur" det samme som pølser. Men våre gutter har som regel med "overraskelsespakker" som inneholder filet av torsk, sei eller laks, oppskårede grønnsaker og litt smør, alt innpakket i alu-folie. I praksis egner disse seg mye bedre både til bålsteking og grill enn hva pølsene gjør! (Ingen fare for at en slik pakke "mistes av pinnen", havner i glørne og blir svartsvidd på et øyeblikk f eks.)

Og våre gutters vaner har smittet på skolen her! Men mange MÅ jo ha pølser! For MATFANTASI mangler hos altfor mange i dag! Og pølser er jo så "lettvint" (slipper å tenke i det hele tatt) og så "godt" (totalt uten noen som kan utfordre smaksløkene, mildt og smakløst, gelantin, vann og mel er jo ganske nøytrale saker, litt kjøtt ødelegger ikke nøytraliteten).

Bare husk: Det er forskjell på "pølser" og pølser! Noen pølser er faktisk helt, helt OK (litt i feteste laget, men absolutt til å leve med om de ikke står på menyen hver eneste uke)! Men du finner dem ikke i tilbudshylla til 39,90! Du må nok heller regne med 139,90! En god slakterforretning ordner "problemet". Om du ikke lager dem selv. Det er ikke vanskelig. En god kjøkkenmaskin med kjøttkvern og pølsehorn, og du lager pølser like fort som du steker koteletter! Pølser som du VET hva inneholder.

Og tarmene skal ikke spises. De er "innpakning"!

NupiSnowJog:

Manglende salt går utover konserveringsevnen (det var en grunn til at man brukte salt før, vet du, det var ikke for smakens del først og fremst, det var for å få mat til å holde seg uten kjøleskap, men man brukte ikke mer enn man måtte, for salt kostet PENGER for dem som ikke bodde i strandkanten og det hadde man lite av). Uten salt holder pølsene seg bare to-tre dager, selv i kjøleskap. Men selvsagt kan pølsene fryses. De kan også røykes om man vil det (en ABU-ovn ordner røykinga på en halvtime, bruk i tilfelle bøkespon eller (aller helst) finhakket einer, både ovn og bøkespon kan kjøpes på alle skikkelige sportsbutikker).

Ellers vil jeg nok anbefale LITT salt (en knivspiss eller så) også for smakens del. Men det er ikke nødvendig, det bare fremhever de andre smakene.

Du kan også, om du vil, bruke deigen til å lage tynne "wienerpølser". Da må du be om tynne tarmer på 20-22 mm. Men vær obs på at jo tykkere tarm, jo lettere er tarmen å arbeide med. Er en grunn til at billigpølsene på butikkene er fylt i enten tykke tarmer eller "plastomslag" :)

Du skriver "pølsekvern"? Mener du kjøttkvern med pølsehornsinnsats? Har selv en Kenwood (Major) og har aldri hørt om "pølsekvern" til denne. Men kanskje Kenwood også har andre modeller med annet utstyr? Og husk: Pølsehorninnsatsen kan også brukes til forme "stekepølser" uten tarm med. Mye lettere å skjære av passende pølselengder ut av pølsehornet enn å forme pølsene selv i hånden!

Kjøttklubbe er slik "vaffelmønsterklubbe" ja. Men ikke alt som selges som kjøttklubber er egnet til det! En viss tyngde (1 kg eller så) skal klubba ha, men den skal ikke være slegge. Noen klubber (de virkelig billige) er egenlig bare egnet til pynt, ikke til bruk som arbeidsredskap. Og metall- eller treklubbe er nesten en forutsetning (aller helst metall, synes jeg selv, de er både lettest å vaske (oppvaskmaskin) og har mest "rett tyngde" til å være gode å bruke i lengden). Plastklubber er lite egnet, de blir for lette.

Og husk: Bruken av kjøttklubba skal skje relativt behersket. Se for deg en "systematisk, rolig og veloverveid rundpryling" av en uskikkelig nabogutt, ikke at du pryler ham i reneste raseri en mørk høstkveld!

Lykke til!

Annonse

Ja, ein knivspiss skal nok gå. Eg har så mykje hjarte- og kar sjukdommer i familien at eg er veldig forsiktig med salt og fett.

Og eg meinte kjøttkvern, ikkje pølsekvern:) Fingrene gjekk fortere enn hjernen der.

Den kjøttklubba vi har er eit gammelt arbeidsjern (etter morfaren min) og er i tre.

Men tusen takk! Er mykje å settje seg inn i:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...