Gå til innhold

Er jeg uskikket som mor fordi jeg hater pølser og ikke serverer barna mine pølser?

Anbefalte innlegg

Jeg HATER pølser. ALLE pølser.

Det er det verste jeg vet og jeg ser på det som.. grisemat. Helt grusomt.

Mannen min elsker wienerpølser og jeg må brekke meg av lukten av pølsene. Barna elsker jo pølser. Klart de gjør, alle barn gjør visst det.

Jeg syns hele konsistensen på pølser er jævlig og om jeg må ta på pølser så blir jeg uvel. Jeg hater lukten av pølsefingre og jeg klarer nesten ikke forholdem eg til det, eller, jo, men jeg vil helst ikke. Datteren min maser sykt mye om pølser, for det får hun av pappa (vi er gift men jobber turnus så når han lager middag er det alltid pølser) og det er så godt. Jeg sier nei jeg da.

Mannen min mener jeg er syk i hodet mitt som ikke lager pølser til barna. Han sier det bare er å lage kjøttpølse med poteter og grønnsaker så blir det middag, men i mine øyne er IKKE pølsermiddag..

Nå i det siste har flere også bemerket at det er synd på barna mine som ikke får pølser.. w00t? Hvorfor det?

Fortsetter under...

Det var da en voldsom utredning. Nøffemor?

Nei, du er ikke uskikket som mor selv om du ikke gir de pølser. Synes vel det er mer betenksomt at du tenker den tanken i det hele tatt.

Hei, HI her.

Er ikke nøffemor, men jeg bare HATER pølser, og så et innlegg om pølser på skravle og ble rett og slett inspirert. Jeg syns bare det er så merkelig, for flere har bemerket at det er stakkars barn som ikke får pølse, og uff, du må jo gi de pølse..? Hello i luken.

Hahaha.. Det er vel ikke synd på barna...! Dummeste jeg har hørt. Pølser er ikke spesielt sunt, og all den tid barnefar lager pølser til ungene når han lager middag og du er på jobb ser jeg ikke noe poeng i at du skal måtte gjøre det. Ungene får lære seg til at de ikke kan få alt de vil hele tiden. Hehehe...

Du lager det du vil til middag, og så lenge de får pølser av faren er jo alle fornøyd. Hadde synes det var litt trist for de om de aldri fikk det, ikke fordi pølser er noe must, men leit å ha noe man liker, men aldri får til middag.

Annonse

Nei, du er slett ikke uskikket som mor av den grunn. Like lite som vegetarianerforeldre som ikke serverer barna sine kjøtt er det. For ingen får noen som helt mangelsykdom selv om de ikke spiser en pølsesnabb hele livet! Men du bør nok kunne begrunne skikkelig for barna dine hvorfor det er mat dere ikke spiser. Pølser f eks. Og da blir "at du hater pølser selv" en lovlig tynn begrunnelse om den ikke følges opp av noe mer.

Selv spiser både vi og guttene (7 1/2 og snart 12 år) saktens litt pølser (en gang eller to pr mnd), men vi er svært kresne mht kvaliteten på all mat vi spiser, også pølser, og slike pølser vi bruker er ikke mer "grisemat" enn f eks god kjøttdeig. Derfor betyr "pølser" hos oss enten hjemmelaget lammepølse, hjemmelaget "hardangerpølse" eller kalvewiener fra slakter NN. Dette spiser vi altså med god appetitt. Kunne vi ikke det, ville vi latt være. Slik vi gjør med så mye annet.

Guttene spiser (mest av høflighet, tror jeg) selvsagt også litt "standardpølse" i f eks fødselsdagselskap, men de er tydelig ikke videre begeistret for denne, de synes den smaker "ingenting". For vatn, gelantin, mjøl og 35-40 % av kjøtt av tvilsomt opphav blir jo ikke akkurat smakfull mat!

Nei, altså. Jeg hater jo pølser og syns det er jævilg ekkelt, men ikke bare det, jeg syns ikke det er mat rett og slett. Jeg syns det er grisete og usunt og jeg ser ikke noe vits i at de skal fostres opp til å bli pølseelskere. Det blir som at mannen min "liker fisk" men han må ha ketchup på det. Jeg syns sånne ting som ketchup på alle mat og pølser til enhver tid tyder på .. dårlig folkeskikk. vet ikke. Føler liksom at man er litt ressurssvak når man må sånt hele tiden. Blir flau når mannen min lesser på med ketchup. Forstår jo at DET er mine egne issues da..

Men pølser seg jeg rett og slett ingen vits i. Det er usunt og laget av dårligere kjøtt enn de andre pølsene. Forstår ikke at så mange elsker tarm!!

Meg (1416) igjen:

Å nekte barn mat (pølser eller annet) KUN med den begrunnelsen at man selv synes det er ekkelt, blir feil i mine øyne. For det blir å sette egne interesser foran barnets. Så noe mer må til om man saklig skal nekte. Selv spiser jeg f eks nødig krabbe, verdsetter det ganske enkelt ikke i det hele tatt, men resten av familien liker den godt, og den er jo i høyeste grad sunn man. Ikke har jeg andre gode argumenter heller. Og derfor serveres den.....

Din påstand om at pølsene er laget av dårlige kjøttvarer stemmer stort sett, men du kan saktens få gode pølser også (og da koster de det samme som annet godt kjøtt, ikke mindre i hvert fall, det tar jo tid å lage pølse og tid = penger). Så det argumentet holder bare delvis. Det er rikelig grunn nok for å nekte tilbudsvarene til 30 kr/kg, grunn nok til å nekte mye annet som selges som pølser også, men slett ikke saklig grunn nok for å nekte gode pølser.

Å dynge all mat ned i ketchup er enten et tegn på dårlige vaner og liten interesse for smak, lite utviklet smakssans (da smaker jo alt MEST ketchup, det andre blir bare en "bismak"), eller et tegn på at man (ofte) spiser varer av tvilsom kvalitet, hvor den tvilsomme smaken må kamufleres av en annen og sterkere.

Åååh! Så godt å se du er enig. Jeg lar de jo få pølse når mannen min spiser det, men det er ikke snakk om kvalitetspølser altså.. Det er gilde wiener for å si det sånn.

Jeg blir så forbanna provosert når jeg har laget god og næringsrik mat også sitter han der og lesser på med ketchup, faen jeg hater den jævla ketchupen. Haha. Jeg må jo virke totalt gal. Heldigvis liker ikke barna ketchup.

Jeg sier det til han jeg og, at ketchup er en dårlgi vane og jeg blir dårlig av foreldre som lesser ketchup på fisk for at de skal like fisk.

Det morsomme er at etter en uke med meg maser barna om fisk mens når han da har middagen neste uke er det stort sett pølser.. Ekle jævlige wienerpølser

Harr. Hater det:-p

Gilde wiener er ikke de verste pølsene man kan spise (dersom man snakker om EKTE wienerpølser, ikke "sportswiener", "hyttewiener", "hot-dog-wiener" eller lignende, dette er noe møl alt sammen), og de er heller ikke spesielt billige. Største problemet her er egentlig fettinnholdet. Ellers er de ikke helt toppkvalitet, men godt over gjennomsnittet av norske pølser!

Og ketchup, det er kryddersaus. En helt OK kryddersaus. Som hører til på noen retter, og fremhever disse. Men ingen krydder/kryddersauser er "universalsauser". Like lite som man bruker dill, rosmarin, pepper, muskat eller soyasaus på alt!

Ellers er en god medisin for dempe kechupforbruket å lage sin egen ketchup, det er slett ikke vanskelig eller tidkrevende, og denne smaker "tomat", ikke "søt, ubestemmelig masse". Og den har heller ikke slik gjennomtrengende smak! Ikke smaker den "søtt" heller, så den bli ikke så attraktiv for mange som bruker tomat som "universalsaus".

Da lager du den slik: Hakk 2 store løk og fres i 2-3 spiseskjeer olivenolje. Mos 1 kg tomater (så modne som mulig, billige tomater som er i ferd med å revne av modenhet er de beste!) godt i hurtigmixer/blender sammen med 1/4 - 3/4 dl vann (jo modnere tomater, jo mindre vann), 1/2 ss salt, en knivspiss skarp sennep, en knivspiss basilikum, 1-2 laurbærblad, 1/2 - 3/4 dl GOD hvitvinseddik og 1/2 dl sukker (en ekstra ss ved utenlandske, sure tomater). Ha alt dette (inkl løken) i gryte og kok 20-25 min over svak varme uten lokk. Avkjøl og kjør glatt i hurtigmixer/blender.

Holder seg i uker og måneder i kjøleskapet, kan fryses.

Om du lager den selv, kanskje du da ender med barn som liker ketchup iblant (noen ganger er den jo et ypperlig krydder) og en mann som begrenser seg mht kechupforbruket?

Ha ha, jeg synes vel heller synd på ungen min som innimellom blir avspist med stakkarslige pølser og potetstappe til middag ;-) Det finnes mye god og sunn mat så hvorfor skulle det være synd på ungene dine fordi du ikke vil servere pølser?

Jeg lager aldri pølsemat, men noen ganger har vi pølse med brød. En utrolig sjelden gang. Synes det er heslig å servere innmat og flesk oppmalt og smæsjet inn i et "skinn" til mennesker.

Annonse

Er det pølser eller ketsupp du ikke liker? du snakker om winerpølser Gilde winer er ikke kvalitet, skal du ha pølser må du kjøpe de hos slakteren hvor de har brukt mest kalvekjøtt som det egentlig skal være i pølser.

Jeg merker at jeg plir irirtert av sånne innlegg hvor du hakker ned på hva folk spiser? Spiser du karbonader? eller hamburgere som er ferdig lagd? Kjøper du deg aldri noe ferdig mat? du vet at det er det samme de bruker i pølser som i karbonadene? hva med medister deig ?

Nei ta deg sammen og bli voksen sånne komnetarer som det der er tullete-

Du tar nok litt feil her, 17:14. Det er helt andre krav til innholdet i kjøttdeig enn i pølser! Men det visste du visst ikke? Faktisk er det strengere krav til innholdet i lungemos enn i både pølser og leverpostei? Overrasket?

Og for egen del: Nei,vi bruker ikke ferdigmat uten en NØYE granskning av vareinnholdet! Men det virker ikke som om du 17:14 tar varedeklarasjonslesning videre nøye siden du sammenligner pølser og karbonader (som jeg går ut fra er laget av karbonadedeig, snakker vi om annet er det ikke KARBONADER vi snakker om!!)

Men kanskje du, 17:14, kan forklare HVORFOR "sånne komnetarer som det der er tullete-". Om du da HAR noe svar å gi!

HI her.

Spiser ikke kjøttdeig, nei. Kverner min egen karbonadedeig. Spiser aldri pølser. Forstår ikke hvorfor folk blir støtt av at jeg ikke liker Wiener og Idun ketchup?

Blir så flau jeg. Husker vi var hos bestemora mi og hun hadde laget noe mat, så sier manenn min, kan jeg få ketchup, så sier bestemor " Åh ja så klart, det tenkte jeg ikke på, jentungen må jo få ketchup:-)" Men det var til mannen min.

Jeg er utdannet kokk så jeg kan utmerket lage mat og jeg er enig med Eivind Hellstrøms uttalelse "Har virkelig folk ketchup stående i skapet?" - Er ikke vokst opp med det og på alle kjøkken jeg har jobba så har det aldri forekomt i matlagingen... Det er liksom.. vet ikke.. ketchup er for børn.

Jeg (15:42 bl a) synes du, HI, er vel hard med ketchupen, den fortjener sin plass som krydder, akkurat som soyasaus, pickles og sennep (selv om akkurat Iduns ketchup har lite med virkelig "ketchup" å gjøre). Men ingenting av det jeg nevnte er bordsauser som man bruker 1 dl pr pers pr måltid av! Selvsagt kan man lage den fra gang til gang, men jeg har ikke kommet til at den blir dårlig om den står litt i kjøleskapet heller. Og, bare så det er sagt. Forbruket hos oss er ikke stort: Her lager vi ketchup av 1/2 kg tomater om gangen. 2 - 3 ganger i året eller så. Og ikke alt blir brukt som krydder før den ender som tomatsuppebasis...... Men jeg vil gjerne ha krydderet tilgjengelig.

Noen nødvendighet for helt OK mat er ketchup ikke, det er de fleste krydder heller ikke. Men at de skjerper god mat, brukt med omtanke er en annen ting.

Kjøttdeig (karbonadedeig) spiser vi gjerne. Oftest selvmalt, men nesten like ofte slakterens, det er kun et spørmål om hva som til enhver tid er mest praktisk (jeg stoler på slakterens vare her). Innholdet er jo det samme uansett, for vår del. 98,5-99 % småkjøtt,1 - 1,5 % isvann. Om det er malt på min egen eller slakterens kjøttkvern er mindre viktig.

Er dette en sånn se-jeg-er-så-god-mor-at-jeg-bare-serverer-barna-mine-laget-fra-grunnen-mat-ALLTID-skryte-tråd, eller?

Hvorfor tror du folk bryr seg om du/dere serverer eller ikke serverer ungene pølse?

Mulig jeg er litt hard mot ketchupen, men jeg trenger faktisk aldri ketchup på maten min. Lager heller en god tomatstew til hamburgeren min.

Og nei, 18:18. Jeg lager sikkert dritt til ungene jeg og, men pølser holder jeg meg laaangt unna. Styggeste jeg ser er 17mai med unger og pølse i lompe dagen lang

Vel, 20.50, HI er sikkert ikke alene om akkurat det, jeg er selv ganske nær (at jeg ikke lager ALT selv kommer først og fremst av at vi har en god og rimelig slakter i brukbar nærhet, hadde nok laget resten selv også om det ikke var tilfelle). Slikt har mest med vane å gjøre. Og HI nevnte i et innlegg at hun var utlært kokk. Da blir det helt, helt naturlig å lage kjøttvarene selv. Jeg er slett ikke utlært kokk, men det er som sagt lite jeg ikke lager selv. Et kikk på innholdsfortegnelsen på ferdigvarer er ofte mer enn god nok grunn til å ordne slikt selv. Og det går med mindre tid enn mange tror! Men det forutsetter jo at man ikke handler inn på impuls, men etter planlegging. Noe enhver kokk (og de fleste som tar matlaging på alvor!) er vel vant med.

Og du vet, 20:50. For 50-60 år siden var dette noe enhver husmor som ikke bodde i de aller største byene drev med (og også en god del i disse byene, men her hadde man alltid en slakterbutikk i nærheten om man ikke ville lage selv). Har selv en kokebok fra slutten av 1940-tallet. Her er det omtalt alt sammen, partering, sortering av kjøttet, oppmaling, pølselageing, laging av kjøttpudding, sylte,.... For det var ganske vanlig, utenfor byene i hvert fall, å handle kjøtt i stort i stort til rundt 1980! Da måtte jo HELE slaktet brukes! Og ikke alt i et slakt egner som som biff og koteletter. Noe egner seg bedre som pølser og kjøttdeig!

Men i 2009 er dette glemt kunnskap for mange. Til ferdigmatfabrikantenes store glede!

mamma hater fisk og lukta av det, så løsningen ble å ganske enkelt fortelle at hun var "allergisk" og derfor ikke kunne lage det.

derfor fikk vi fiskemiddag av pappa når mamma ikke var hjemme;)

Her 19:37, opplever jeg det blir mest vanen for hva man "trenger" som spiller inn!

Jeg har selv en mor som vel knapt har hatt krydderet karry i hus til hun fikk en boks av meg for noen år siden. Hun sier også at hun ikke "trenger" karry og at hun knapt vet hva det skal brukes til. Selv vil jeg ikke være det foruten og jeg har alltid to sorter, noen ganger tre i krydderhylla. Men er man ikke vant til å ha et krydder, trenger man det ikke. Man kan lage mye god mat om man bare har salt og pepper! Men selv synes jeg at et assortert utvalg krydder gir den beste maten. Det var den vanen......

Akkurat hamburger kan jeg ikke huske sist vi hadde, det må være flere år siden! Ulike kjøttbrød med diverse fyll (sopp, mais, tomater....) har vi derimot relativt ofte, karbonader med løk og kjøttkaker med ertestuing også. "Karbonadedeigmat" forekommer i de fleste uker, noen få gager to ganger i løpet av uka. Men det er aldri her kechup blir brukt. Det er vesentlig i enkelte dressinger og sauser. Helst ingen tomatsaus uten en ss ketchup f eks. Heller ikke en dressingoppskrift jeg har til en potetsalat (hører med til lunch på 17. mai, sammen med kalvewiener og løkrøre). Ikke at jeg er så opptatt av kalvewieneren da, men det er jo lettvint mat å lage til (alt annet kan jo lages på 16. mai), og guttene ønsker dem gjerne akkurat da! Og lunch på 17. mai spises som regel i en fart "mellom slagene" her, i motsetning til middagen som vi har riktig så god tid til! (Den heter for øvrig kokt laks (villaks om det kan skaffes) med agurksalat, rømme og dillpoteter! Og er mye mer til mat, spør du meg!)

Og si meg, HI, hva blir egentlig forskjellen på "tomatstew" og hjemmelaget ketchup? Tomatstew har jeg aldri hørt om. Noe jeg burde lære? For jeg er aldeles ikke utlært i kokekunsten ennå!

Dottera mi liker ikkje pølser så godt, og eg blir allltid uglesett i barnehagen når eg har med svinefileter og slikt på "pølsefestene" deira. Har tatt med pølser enkelte gonger, og måtte nesten tvinge dei i ho. haha. Eg liker heller ikkje pølser, eg liker ikkje tanken på alt det rare som er i.

Men dykk som kværner eigen kjøttdeig, korleis kjøtt kjøper dykk? Vi har ikkje slakter her, så eg må på eurospar/mega for å få tak i fersk kjøtt.

Eg har veldig lyst til å gjere det, sjøl om eg ikkje har så store problemar med kjøttdeig/karbonadedeig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...