Sabina og gjengen Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Min gutt blir 3 år i midten av august og igår ville han ha av støttehjulene på sykkelen sin. Jeg tok de av og gutten syklet! Selv syntes jeg dette var fryktelig tidlig, men er det andre her som har barn som er like tidlig eller er det kanskje ikke så tidlig som jeg tror?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Min datter lærte det før hun fylte fire. Da hadde hun gått i omtrent ett år og påstått at hun KUNNE sykle, men jeg sa at du må nok vente ett år til. Men da jeg tok av hjulene, satte hun seg bare opp på sykkelen og syklet avgårde. Men det er tidlig.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Vi tok de av da hun var 4 1/2, og hun sykla uten problemer! Kunne sikkert gjort det tidligere.. Litt under 3, det er jo kjempebra!! Filma dere?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Det er ikke tidlig i det hele tatt. Unger kan sykle uten støttehjul når de er to hvis det er det du vil. Vet om mange toåringer som sykler uten støttehjul, men det handler vel mer om man vil det. Jeg har ikke kjøpt tohjulsykkel enda jeg. Fordi trehjulsykkelen går en del seinere og er rett og slett tryggere. Tror ikke min får tohjulsykkel før han er minst fem. Naboungen på 2,5 år sykler uten støttehjul som bare det. Men de om det.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Jenta mi på 5 og et halvt nekter å ta av støttehjulene. Så vi venter til hun er klar. Jeg er ganske så sikker på at hun kan sykle uten de, men hun er ikke trygg enda. Så lar henne styre det selv. Selv syklet jeg uten støttehjul da jeg var 3.
Sabina og gjengen Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2009 Du anonym 14.48 trenger ikke være så krass, min gutt har syklet på 2 hjulssykkel siden han var 2 med støttehjulene på. Han er flink å høre når han sykler fordi han vet at jeg tar vekk sykkelen dersom han ikke følger reglene, han får kun sykle sammen med meg. Vi bor på et sted uten store veien og relativt lite biler i området med huset så er ganske trygt.. Han stopper et stykke før hvert fotgjengerfelt (når vi er på "lengre" turer) og går alltid over veien. Men om han sykler så løper jeg stort sett etter eller han sykler sakte sammen med meg.. Så ser ikke grunnen din til å være så krass. Sønnen min har forresten aldri hatt 3 hjulssykkel. Jeg mener ikke han er noe vinduderbarn som kan sykle uten støttehjul, jeg trodde det var innmari tidlig.. De fleste jeg kjenner har vært rundt 4/5 år.. HI
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 He, he fikk du ikke det svaret du ønsket Hi. Hvorfor spurte du da? Hvis du visste at du ikke kjente noen under 4/5 år som kunne sykle uten støttehjul. Kan det være fordi de ungene ikke er lite begavet, men har litt fornuftige foreldre som ikke gir dem tohjulssykkel når de er to,. Nå fikk du et kvasst svar hvis du lurer på det.
Sabina og gjengen Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2009 Hvorfor er det ufornuftig å la han sykle uten støttehjul? Jeg kjenner mange som har tohjulssykkel med støttehjul til sine unger 2/3 år.. Jeg mener heller ikke at min gutt er så ekstremt begavet, jeg lurte på om det var andre og som var tidlig ute eller om det egentlig var tidlig. Jeg kjenner ikke så mange med små barn..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 Det er lurt at de bruker 3 hjulsykkel til de er rundt 4 år. Men jeg kjenner til tilfeller der 2 åringer sykler. Min gutt ville nok ikke ha klart å sykle på tohjulsykkel når han var 2. Kanskje 5.....
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Wow! Jeg har aldri hørt om 2-åringer som sykler uten støttehjul! Flink gutt du har! Jeg trodde min var tidlig da han syklet uten før han ble 4, men da var han ikke så tidlig likevel ) Han har syklet med støttehjul siden 2-års dagen.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #11 Skrevet 18. juli 2009 Gutten din er kjempeflink. Jeg jobber i en stor bhg og har gjort det i mange år så vet veldig godt hva som er vanlig og ikke vanlig. En ting er at det er hvetfall uvanlig å sykle uten støttehjul som 2åring, det er jo da de fleste begynner å klare å sykle ordentlig på en 3hjuls sykkel det. Det mest normale er å begynne å sykle uten støttehjul i 4- 5års alderen, så ja gutten din er definitivt tidlig ute. Og til krass anonym, UT MED JANTELOVEN!!!
OleMari Skrevet 18. juli 2009 #12 Skrevet 18. juli 2009 Det var tidlig :-) Så flink. Her var nr1 5,5 år nr2 4 nr3 2,5år er født uten brems så ho får greie seg med 3hjulsykkel en stund til.....
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #13 Skrevet 18. juli 2009 Poenget med å vente er at det er mye lettere å skade seg på tohjulsykkel enn på trehjulsykkel. Det er lenger ned til bakken, og selv man klarer å sykle på to hjul uten støttehjul når man er to år, er man ikke moden til å vurdere alle avstander og andre ting man trenger for å sykle trygt i den alderen. Vi kjøpte tohjulsykkel til vår da hun var tre, nettopp fordi hun syklet alt for fort. Trehjulingen hadde ikke brems...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #14 Skrevet 18. juli 2009 Jentungen vår på 6 1/2 kan fremdeles ikke sykle ordentlig uten støttehjul. Hun vil helst ikke prøve heller ... :-) Hadde nok vært enklere da hun var 3, for dengangen var hun ikke pysete i det hele tatt. Nå er hun hysterisk redd for å falle, og dermed er hun mer opptatt av det enn å tråkke og holde seg på sykkelen. Ingen rundt i nabolaget her som kunne sykle uten støttehjul før de var 5, så gutten din er veldig tidlig ute, ja.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #15 Skrevet 18. juli 2009 Handler ikke om janteloven, men om sikkerhet. De fleste små barn kan sykle uten støttehjul hvis man ønsker det. Men det går oftere fortere og de har mindre kontroll på tohjulsykkel. Hvorfor er det så viktig å få tohjulssykkel? Det virker som det er blitt et kriterie for hvor gode foreldre man er. Hvis de bare har hjelm så er det bare å sende dem ut. I min barndom fikk man ikke tohjulsykkel før man var ti. Og der var ikke fordi vi ikke kunne lære det før, men rett og slett på grunn av sikkerhet. Og trafikken er jo ikke akkurat blitt mindre med årene. Hjelmen er vel og bra, men likevel..... Hva er galt med å gi en toåring trehjulsykkel og la dem trø litt på dem i noen år?
Sabina og gjengen Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 20. juli 2009 Takk for svar til dere alle. Jeg vet og at det er "farligere" å sykle på 2hjulssykkel med eller uten støttehjul, men som sagt har vi FAST grenser på sykling her i huset, alle (voksne som barn) skal ha hjelm, enten i sykkelvogn eller på egen sykkel. Helst skulle gutten hatt rustning på seg, men han er flink og flere ganger vil han heller trille enn sykle for han er litt skeptisk til bakker, ennå han syklet dem uten problemer med støttehjul (dette er da små bakker på veier uten biler). Han bremser og svinger veldig godt og hører alltid når jeg roper stopp/vent/sving/brems. Som oftest er jeg løpende ved siden av han. Han er trassig på mange andre ting og har vært lenge i trassalderen, men han vet at om han ikke hører når han sykler så blir sykkelen borte (i garasjen) noen timer/et døgn alt ettersom.. Og siden sykkel hans er det største i verden for han så er han flink. Han får jo selvsagt advarsel først hvis han tuller. Det er barn som trenger større utfordinger enn andre i samme alder, min gutt har vært en sånn type, tidlig ute med det meste både fysisk og mentalt. Kan og se poenget til anonyme som mener at det er farlig og at ingen under 3/4 år trenger 2hjulssykkel med eller uten støttehjul, men jeg mener at dette også handler mye om foreldrene og området der man bor.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #17 Skrevet 21. juli 2009 Jeg har en gutt og ei jente, og begge har syklet uten støttehjul før de er 3 år. De har begge hatt en turbo-motor i rompa siden de ble født, og har fått lov til å prøve seg på det de har ønsket selv innenfor rimelighetens grenser. De har også snakket, lært seg å gå og svømme veldig tidlig...og jeg har tenkt at dette har en sammenheng, men vet jo ikke. Jeg synes gutten din er flink, og at du bare skal oppmuntre han til å prøve nye ting videre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå