håpefull *er mamma* Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Gått uten prevensjon i ca 3,5 år. Har regelmessig mens / syklus, men spotter MYE. Alle kontroller ok for både sambo og meg. Ikke sjekket eggstokker og om jeg har endometriose, men gyn mener jeg ikke har endometriose.
Mirakel <3 Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 De trodde heller ikke at jeg hadde endometriose. Jeg har ikke noen særlige plager eller noen tegn til det,men fikk påvist endometriose ved laptroskopi fordi jeg ville ha det selv om legen min heller ikke trodde jeg hadde det.... Tenkte bare jeg ville opplyse om det da jeg mener de tar litt lett på det noen leger... Lykke til
MK73 Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 ...laparaskopi er faktisk den eneste måten å finne ut om man har endometriose eller ei, selv om man jo kan gjøre en vurdering basert på symptomer etc.
håpefull *er mamma* Skrevet 18. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2009 Kjekt å vite, men håper jo selvfølgelig at de ikke er noe slikt. Blir spennende og se om de vil utrede meg ift dette i Porsgrunn, før de setter igang med IVF.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 hei på deg... først må jeg bare få si at 3,5 år er lenge og ikke fått mer utredning enn det du har....? ville fått sjekket egglederne for de kan jo være tette...håpe ikke de er det selvfølgelig... vi hadde prøvd i litt over året og det var det første som ble gjort før de evt tok lap.som er mer omfattende har jeg forstått... ville tatt en sjekk av de jeg i første omgang;) mine var faktisk tett på begge sider så jeg fikk ihvrtfall vite hvorfor det ikke gikk og har tat det derfra..1 ivf ble negativt dessverre.. ønsker deg all mulig hell og lykke videre:))
Søskenhåp adopterer Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Ja, du burde absolutt ta lap. Da ser du om egglederne er tette og om det ellers er i orden. Det var det første de gjorde på meg når vi var til utredning. Veldig greit å få sjekket absolutt alt før en starter med ivf.
Nea og juniors mamma Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Etter mye frem og tilbake ble det bestemt at jeg skulle gjøre en lap hvor det ble påvist en lett form for PCOS. Syklusen var ca hver 30-35 dag og ikke veldig påfallende. Samboeren testet svømmerene og hadde over gjennomsnittet gode svømmere, men da han ble undersøkt nærmere hos urolog viste det seg at prøven må ha blitt byttet om Etter en dårlig utført senking av tesikklene hans som 3 åring, var arteriene til tesikklene nesten sammengrodd med resultat av mange men dårlige svømmere. Mao, mange grunner til at en fremdeles er barnløs. Vi gikk imidlertid gjennom in ICSI og lykktes på første
håpefull *er mamma* Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. juli 2009 Vet ikke om det ble litt misforståelser her. Har tatt alt av tester, bortsett fra å sjekke om jeg har endometriose, samt sjekket eggstokker. Sædkvalitet er bra, mine hormonprøver er bra, normale gu, og jeg har tatt undersøkelse og sett at jeg har åpne eggledere. Får se om Porsgrunn vil jeg skal ta flere undersøkelser før igangsettelse av IVF. Gyn tror ikke jeg har endometriose, men bare lap gir sikkert svar på det. Det eneste som er merkbart "unormalt", er at jeg spotter OFTE, men har fått høre fra gyn at dette sannsynligvis ikke er årsaken til at jeg ikke blir gravid. Grunnen til at det har gått så lang tid fra jeg sluttet på pillen og fram til ting nå begynner å skje, er nok også at jeg i starten var usikker på om jeg egentlig ønsket meg barn. Holdt nok da litt igjen med prøvingen. Det var fastlegen min og ei venninne som ga meg et spark bak. Da hele utredningsprossessen ble satt igang, var det akkurat som å slå på en bryter hos meg. Da ble jeg plutselig veeeeldig verpesyk;-) Merkelig hvor fort ting kan snu.. Hva er forresten PCOS og ICSI?
Nea og juniors mamma Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Hei håpefull Godt du har fått bekreftet at alt er i orden, håper det bare ikke dukker opp noe annet hvis du må gjennom en lap. PCOS er polycystiskovariesyndrom som vil si at eggene er kapslet inn og derfor ikke slipper egg i hver syklus. ICSI er microinjeksjon, dvs at spermien blir med hjelp av et instrument satt inn i egget for befruktning i stedet for at det trenger seg inn selv. Dette ble gjort hos oss ettersom spermiene var for svake til å klare det selv.
håpefull *er mamma* Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2009 Kan ikke få takket alle nok for flotte innspill. Hvis man har PCOS, kan det allikevel vise at man har eggløsning? Både hormonprøver / blodprøver og eggløsningstester jeg har tatt, har vist at jeg har eggløsning.
lioness* Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Hei, ser du har fått mange svar men måååå bare slenge meg på her. Var også hos en (veldig erfaren og anerkjent!) gynekolog ifb med utredning for barnløshet da vi ikke fikk det til. Han sa rett ut "det er i hvert fall ikke deg deg er noe i veien med" etter å ha undersøkt meg og sett på hormonprøvene. Ingen tegn til endometriose. Under lap noen mnd senere fant de allikevel tre bittesmå endo-flekker/cyster, som er en helt minimal utbredelse. Da hadde vi forsøkt å bli gravide i halvannet år uten å lykkes (hadde en tidlig-tidlig SA underveis der riktignok). Etter operasjonen ble jeg gravid umiddelbart, og deretter igjen enda to ganger rett etter hverandre - ettersom jeg var uheldig og mistet i MA i uke 8 begge de første gangene. Det vil si 3 klaff på 5 muligheter (el) etter at jeg fikk lap og de fjernet noen bittesmå og "helt ubetydelige" (som kirurgen kalte dem) endo-cyster. På IVF-avd Riksen er jeg blitt forklart at det er mye uvitenhet blant leger og gynekologer angående endometriose og barnløshet. Spesialisten jeg var hos banket regelrett i skrivebordet sitt da jeg fortalte at kirurgen som opererte meg sa at endometriosen var så minimal at den ikke kunne ha innvirkning på fertiliteten. Han ble kjempesint og kalte det feilinformasjon, og at selv bittelitt endo kan ha negativ effekt for fertilitet hos en del kvinner. De vet ikke helt hvorfor men flere studier bekrefter dette. Han ville til og med ha navnet hennes og noterte det ned. Så, selv om dette ikke nødvendigvis blir konklusjonen hos deg vil jeg absolutt anbefale å gjennomgå lap. Gynekologen kan kun se nokså utbredte tilfeller av endometriose på ultralyd. Lykke til! (Er på besøk fra 2. trimester - er 14 uker og endelig ser det ut til å ha lykkes! Er ikke i tvil om at det var endo som skapte problemer for oss.)
håpefull *er mamma* Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2009 Hei lioness. Nyttig informasjon du også kommer med:-) Jeg tar med meg alle tips, og skal spørre og grave ved 1. konsultasjonstime. Takk, takk. Også hyggelig å høre historier fra dere som har klart å bli gravide!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå