madde på pergo Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 God morgen jenter:)) Har bare lyst til å dele litt av min historie og stille noen spørsmål... Vi har prøvd å bli gravide siden sommeren 2007. Jeg har en jente født i 2004 fra før. Etter et år søkte vi utredning og har hatt ca 7-8 leger som har undersøkt meg:p De har tatt lapraskopi, gu`er i fleng, vært igjennom 10-12 pergokurer og mannen min har tatt sædprøve. Sædprøven viste at det var et eller annet med fargekontrastene. (noen som vet hva det kan bety?) Med meg finner de ikke ut hva som er galt! Uten om at jeg har uregelmessig mens og at EL lar seg vente på... Sist jeg var hos gynekolog, (sist uke) sa hun at jeg hadde en cyste på eggstokken. Men, at jeg ikke var noe PCOS tilfelle. (Er 53 kg og 1.70 høy) Men, kan man ha PCOS selv om man ikke er overvektig? Hørtes ut på henne som at det var den eneste indikasjonen på det... Vi ble enige om at vi skulle søke på IVF offentlig. Vi valgte St.Olavs hospital i Tr.heim. Mens vi venter på å komme inn der, skal vi ha et forsøk privat. Kan denne cysten være grunn til at jeg ikke har blitt gravid? Noen som vet hva fargekontraster på sædprøven kan være? Er utrolig takknemlig for alle svar:))
MK73 Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Hei, Madde. Synd at du har hatt så lite kontinuitet i utredningen din - det er for dårlig :-( Det er ikke uvanlig at man ikke finner noe galt. Det kan godt hende at mannen din må ta ny sædprøve, litt avhengig av hvordan det første prøven så ut. For mennene er det faktisk slik at kvmange alitetet og mengden kan variere ganske mye, min samboer har etterhvert "levert" mange ganger - første gangen var den noe dårligere enn normalt, men etterpå har den vært finfin. Det er også endel faktorer som kan påvirke sæden og noen tiltak man kan iverksette for å legge best mulig til rette. Det med fargekontrasten tror jeg har noe med selve analysemetoden å gjøre, så jeg ville ha spurt de som analyserte prøven om hva resultatene faktisk var og hvordan de bør tolkes. Hvis det ikke fremkommer problemer med noen av dere så får dere diagnosen uforklarlig barnløse - og det er ganske mange av oss som er det (rundt regnet en tredjedel av alle barnløse). Den diagnosen kan det være vanskelig å forholde seg til fordi man da ikke vet hva som er problemet, men man må jo bare lære seg å leve med den. Det er fullt mulig å ha PCOS uten å være overvektig. Overvekt er bare en av indikasjonene på PCOS, du kan lese mye mer om det på nettet, det er bare å google ivei. Jeg tror at som oftest har PCOS-kvinner flere cyster på eggstokkene, bare en er ikke en klar indikasjon slik jeg forstår det. ..men jeg tror ikke den ene cysten er grunnen til at du ikke har blitt gravid - det spørs jo selvsagt hvor den sitter og hvor stor den er, men uansett så har du jo en annen fungerende eggstokk som er cystefri og som slipper egg jevnlig, så den ene cysten er nok ikke isolert sett årsaken til problemet deres. Den kan være en del av et større, mer sammensatt problem, men det er heller ikke uvanlig at man av og til har cyster på eggstokkene, og de kan komme og gå av seg selv. Du får lese deg opp og spørre og grave og sikre deg at dere har fått full utredning og får all informasjon dere trenger underveis. Du får også svært mange gode svar om disse tingene inne på Ass. befruktning - der er vi mange som får behandling for barnløshet. Lykke til - og enn så lenge får du glede deg over den lille solstrålen du har :-)
*babydrøm87* Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 hei lapraskopi betalte du noe for å ta det?
ღ♥ღVenterpåspireღ♥ღ Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Hei, ville bare si at en cyste ikke indikerer pcos.. når jeg var inne til invendig ul, så fant gyn 11 cyster på den ene og 9 på den andre eggstokken min.. å enda var jeg bare i faresonen for pcos, men har det mest sannsynlig!
MK73 Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Jeg hadde utredning gjennom de vanlige kanalene, dvs offentlig, og ble henvist til laparoskopi som del av den prosessen. Jeg betalte kun egenandel ifbm inngrepet. Husker ikke hvor mye (det er 3 år siden), kanskje 280,- pluss noe for materialer.
madde på pergo Skrevet 18. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2009 Takk for svar! Tror nok ikke jeg har PCOS etter å ha lest meg opp litt på det... Prøver å finne svar på hvorfor jeg ikke har blitt gravid... Men, det er vel et mysterium....... Betalte vel bare en symbolsk sum (egenandel) når jeg tok lap...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå