Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som blir bekymret når de ser nyhetene i dag? Så vidt jeg kan forstå bør ikke Tamiflu-vaksine brukes av gravide, ammende eller spedbarn. Jeg synes dette virker skremmende når de sier at en panemi vil bryte ut i Norge om "noen måneder".... Huff, liker det ikke... :-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Liker det ikke jeg heller:(

Skrevet

Ja, merker jeg blir litt engstelig.. og nå før fødsel er det jo mye turer til legen og til slutt fødsel på sykehuset.. er jo dit de syke som regel drar også..så smitten er vel stor på venteværelser osv rundt om. Huff, ikke noe artig å tenke på nei, men prøver å ikke bekymre meg for mye.

Men skremmende er det.

Skrevet

Jeg også blir skremt, men prøver å ikke tenke på det. Da hadde jeg blitt hysterisk tror jeg, og det orker jeg ikke.. hihi.

Skrevet

Ikke så veldig bekymret, men hadde selvsagt vært greit å slippe en influensa.

Tamiflu er ikke direkte frarådet. Her er hva pandemi.no (offisiell informasjon) sier om vaksinering/medisinering av gravide:

"Folkehelseinstituttets mener at det er mulig økt risiko for komplikasjoner hos gravide med influensasykdom. Vi anbefaler derfor å gi gravide tilbud om antiviral behandling ved mistanke om smitte med den nye influensaen A(H1N1). I tillegg anbefaler vi å vurdere tilbud om forebyggende behandling (posteksponeringsprofylakse) til gravide som har vært eller er i nær kontakt med mulige eller bekreftede tilfeller med influensa A(H1N1).

Det foreligger lite informasjon om bruk av Tamiflu hos gravide. Studier av gravide dyr som har fått Tamiflu har ikke vist skadelige effekter på svangerskapsforløp, fosterutvikling eller fødsel. Så langt har det heller ikke vært rapportert en slik sammenheng hos mennesker. Dersom gravide skal tilbys behandling eller profylakse med Tamiflu må sykdommens alvorlighet, og evt. kjente risikofaktorer hos den gravide, vurderes i lys av manglende kunnskap om bruk av Tamiflu i svangerskapet. Det europeiske legemiddelverket EMEA har konkludert med at fordelen ved å gi Tamiflu til gravide er større enn ulempen ved en pandemi."

Skrevet

Takk for mye bra info, Shute. Vet du noe om spebarn og Tamiflu/svineinfluensa også?

Skrevet

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. det er jo som en vanlig influense, vi som er friske klarer dette bra, er de som er skikkelig syke med null imunforsvar det er farligt for. hvert år dør ca 1500 av vanlig influense, men dette kommer jo ikke så godt fram. så lenge dere er friske raske mennesker så får dere behandling om dere skulle bli smittet, men dere overlever;)

Skrevet

Det er greit at jeg er frisk og har godt imunforsvar, men hva med den lille som kommer i begynnelsen av sept?

Det bekymrer meg litt............om jeg skal være ærlig

Skrevet

Vi får begynne å amme babyene våre når de kommer. Fro da er det mulighter for at babyen våre til en viss grad vil bli beskyttet gjennom morsmelken, spesielt hvis vi mammaer får influensaen først. Men nå er jo hele Norges befolkning også lovet vaksine. Jeg klarer ikke la være å se på denne pandemien mest som opphauset mediehysteri.... Ogh bekymrer meg egentlig ikke så veldig. Men regner med at mange blir syke (fordi det er et ukjent virus).

Skrevet

De jeg synes er så skummelt med dette er at det er tilsynelatende friske og unge mennesker som har mistet livet, i motsetning til vanlig influensa hvor det er de med svekket imunforsvar og som gjerne er syke fra før som blir hardest rammet...

Det er mulig dette ikke stemmer, men det er slik jeg har forstått det sånn som det har blitt fremstilt i media...

Skrevet

Jeg finnes ikke bekymret og ofrer det knapt en tanke. Dette er så vanvittig mediaoppblåst at det er til å bli kvalm av. Er slett ikke første gang dette skjer, at media får snusen i noe (husker dere fugleinfluensa for noen år siden) og så skremmer vettet av folket med å blåse det helt ut av sine proposjoner. Fugleinfluensa tar betraktelig mye færre liv enn vanlig influensa som vi har i Norge i massevis hvert år. Tror vi trygt kan slappe av på dette her jeg :-)

Skrevet

Men fuleinfluensa smitter via fugler gjør det ikke? Og ikke mellom mennesker? Svineinfluensa smitter mellom mennesker. Dermed blir det ikke helt sammenlignbart.

Det er nok mer oppblåst enn det er grunn til, det skal jeg si meg enig i. Er nok et yderst fåtall som blir alvorlig syke og dør. Bare så ubehagelig å høre at mennesker utenfor den normale risikogruppen dør av dette...

Skrevet

Joda, jeg forstår den, og vet at de var ulik smitte. Så lenge det er større risiko for å dø i en bilulykke enn av dette, så klarer jeg likevel bare ikke helt å mobilisere den store skrekken ;-)

Skrevet

Det er fornuftig sagt Alva. Tror bare det er litt lett å la seg rive med når det er så mediefokus på dette her...

Det fremstilles jo som en kjempefarlig sykdom som man ikke kan unngå å bli smittet av. Men faktum er jo at det finnes medisin som virker mot dette. Så selv om man skulle være uheldig å bli syk, så får man jo behandling. Til og med uten behandling vil jeg tro de aller fleste blir helt friske igjen.

Skrevet

Jeg husker når dette media styret begynnte at i Mexico hadde rett over 100 dødt da, men ingen tenker på at i mexico city eller by eller hva det heter så bor det mer mennesker enn hva det gjør i hele Norge så det er ikke så mange som har dødd da egentlig.

Men dere som er litt redde for denne influensa, så tenk at dere får symptomer, ingen detter døde om;)) hehe. offda, selvfølgelig er det forståelig at noen er redde med alt dette media oppstyret. men ta noen forhåndsregler da når barnet er spredbarn, ikke dra barnet med på sentre eller legen, legevakten osv, er som regel der smitten sitter.

min venninnne som nettopp hjem skikkelig syk etter å ha vært i mexico, alle vi mått ta prøver for å se om vi var smittet, men ingenting slo ut, var kun omgangssyken hun hadde fått.

men skulle dere få skikkelig stygg hoste + de andre symptomene så kontakt lege, så slipper dere å tenke på det;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...