trolly Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Noen som har brukt medikamenter for å øke melkeprod? Da menes kvalmestillende - Afipran eller Primperan - som tas som en kur. Bivirkningen er økning av hormonet prolaktin, som virker direkate inn på melkemengden. Lurer på hvilke erfaringer dere har, bivirkninger evt. osv. Er litt skeptisk siden det går over i barnet, men vet at overgangen er beskjeden siden melken også kan brukes av premature. Håper på svar!
Elsker jenta si<3 Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Jeg bare la henne til litt oftere for å øke produksjonen litt...
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Jeg prøvde Afipran etter tips fra legen på hs, men fikk så usannsynlig vondt i øynene (lyssky, vonde,såre, hovne..) at jeg orket ikke ta mer enn 3 tbl. Veldig pussig bivirkning, men prøvde igjen en annen gang og med samme bivirkning så da måtte jeg bare droppe hele greia. Min lille gadd ikke ligge ved puppen når hun ikke var sulten, så alle tipsene jeg fikk om å legge til oftere funket dårlig her desverre Lykke til!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Hei, hei! Jeg har sugesvakt barn og pumper meg. Mistet livmora og masse blod etter fødsel, så jeg har slitt med å få opp melkeproduksjonen bare vha pumping og litt amming. Jeg fikk Afipran og har tatt mine to første tabletter i dag. Det vil nok ta noen dager før jeg merker om effekten er positiv, men når jeg vet noe mer skal jeg prøve å besvare denne tråden på ny. Akkurat nå pumper jeg 1/2 l melk, men med forrige barn pumpet jeg 7 dl, og kapasiteten er sikkert noe større. Håper det er andre som kan dele erfaringer....? Hilsen en som pumper mm for fjerde gang/til fjerde barn
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Lovte å besvare denne: Nå har jeg brukt primperan en uke og resultatet er ca 2 dl mer utpumpet melk;o) Det høres kanskje ikke så mye ut, men det er 40% mer enn de 5 dl jeg hadde, altså pumper jeg til sammen 7 dl melk i døgnet (har holdt seg der siste 3 døgn). 7 dl pumpemelk var på nivået jeg hadde ved forrige baby for 2 år siden. Jeg pumper 6 ganger i døgnet (inkl 1 gang mellom 02:00-03:00 fordi barnet får melk da – er våken likevel), og i tillegg dier barnet ca 3 ganger på hvert bryst. Tipper han ikke tar så mye, kanskje 0,5-1 dl til sammen på alle amme-måltidene i løpet av 1 døgn. Resultatet er at Primperan/Afipran virker på meg ved å øke melkeproduksjonen. Jeg har også fått litt kløende utslett og er litt døsig som bivirkning, men de positive sidene ved Afipran overgår de negative.
rocky1 Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Jeg har brukt medikamentet Afipran for å øke melkeproduksjonen( etter at alt annet var prøvd ut). Fikk økt melke mengden, men ikke så mye at jeg fullammer. Gikk tom for piller og da gikk melkeproduksjonen ned. Så nå skal jeg starte på en ny kur igjen. Den eneste bivirkningen jeg hadde var at jeg ble litt trøttere. Var litt skeptisk jeg også. Min lille er prematur, men det skal jo være helt trygt å bruke. Har ikke merket noe på henne i alle fall. Hun er bare fornøyd med at det er kommet mere melk i mammas bryster
trolly Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2009 Tusen takk for mange svar! Jeg begynner på kuren i morgen. Er ikke så skeptisk nå. Skal sies at jeg alltid har vært skeptisk til medisiner og graviditet, og nå dette. Men under fødslen og rett etter tenkte jeg ikke tanken. Da lovpriste jeg alt av sm.stillende! Hadde vært hyggelig å følge hverandre litt på hvordan det går. Er plage med tette melkeganger og brystbetennelse, så krysser fingrene for at jeg ikke får flere runder med dette nå når prod (forhåpentligvis) vil øke.. HI
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 6. august 2009 #8 Skrevet 6. august 2009 Hei, hvordan går det med deg HI og mlekeproduksjonen din, merket noen økning etter kuren?? Jeg har hittil hatt tette melkeganger 4 ganger, og det er utrolig plagsomt og smertefullt. Hjelper med varme kluter på når jeg pumper, men siste gang tok det 1 døgn før den tette melkegangen åpnet seg. Må være helt avslappet når en pumper (bruker syntocinon), bare litt adrenalin i blodet hindrer melka mi i å renne. Adrenalin er det nok av med 4 barn hjemme nå i ferien, mye aktivitet her i gården og lite ro til pumpingen... Holder fremdeles på med ca 7 dl pumpemelk i døgnet, og har en tablett igjen å ta hver kveld neste 6 dager. hilsen Lissi
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 6. august 2009 #9 Skrevet 6. august 2009 melkeproduksjonen - ikke mlekeproduksjonen;o)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 6. august 2009 #10 Skrevet 6. august 2009 Hei rocky1! Jeg lurer på om du fikk melkeproduksjonen opp igjen med ny kur?? Jeg er snart ferdig med min første kur, tar 1 tablett om kvelden i 5-6 dager til. Er så engstelig melkemengden min også går nedover...da gidder jeg nesten ikke pumpe mere. Har funnet ut at mye søvn gir mye melk, men jeg får jo vanligvis ikke sove mer enn 4-6 timer hver natt grunnet mange oppvåkninger, pumping, flaskegivning og 2 små barn som våkner tidlig etc. Når nå mannen har ferie får jeg legge meg igjen på morgenkvisten og hvile 1-2 timer ekstra. Jeg hadde problemer med å være svært søvnig om dagen når jeg var i starten av tablettkuren, men det er bedre når jeg bare tar 1 tablett om kvelden, og melkemengden er da også stabil. Jeg lurer også på hvor langt opphold du hadde mellom de to kurene rocky1?? Dager eller uker med opphold?? hilsen Lissi
rocky1 Skrevet 6. august 2009 #11 Skrevet 6. august 2009 Hei Lissi, Jeg har begynt på ennda en ny kur, nå.og merker at produksjonen øker betraktelig etter noen dagers bruk,(stort bryst om morgenen). Har bare et bryst som "fungerer". Hadde håpet slippe pillene men det ser vanskelig ut akkurat nå. Tar 3 piller om dagen,(morgen middag kveld) føler at jeg må ha såpass mye for at de skal ha no virkning på meg, Småen tar i perioder ikke falske, så da bør jo jeg ha melk i puppene.(hun får begge brystene , og jeg tror hun får litt ut av det "ikke fungerende" brystet også. Heldigvis er småen snart 6 måneder, (korrigert er hun straks 4 måneder, hun er prematur) så da har jeg tenkt å prøve meg på litt grøt. Skal snakke med helsesøster på tirsdag, (da er hun tilbake fra ferie heldigvis) Småen er en som sover godt på natten, tror hun kunne sove gjennom en hel natt uten mat,men det tar jeg ikke sjansen på- Så jeg pupper henne etter 6 timer om natten.(Hun sover ca 11 timer ,hun spiser som regel i søvne). Føler jeg bør det siden da har jeg godt med melk i brystet,og forde jeg føler hun får forlite melk om dagen. Oppholdt jeg hadde mellom kurene var noen dager og jeg merket så og si med en gang at melkeproduksjonen ble redusert. Blir trøtt av pillene ja, men jeg prøver å sove når hun sover på dagen også, så det hjeper jo på. Jeg har også begynt å trene for å prøve å få økt overskudd. Lykke til videre Lissi
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 5. september 2009 #12 Skrevet 5. september 2009 Hei Rocky og liten skatt - hvordan går det? Jeg trives svært med Afipranen og stabil melkeproduksjon. Afipranen hjelper også til bedre søvn om natta.Kommer til å bruke medikamentet så lenge jeg pumper. 1-2 tabletter hver natt. Dytter på denne tråden jeg for å berolige Thessa litt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå