mwin83 Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er 1.80 m selv og samboeren min er 1.86 m. Jeg veide ca 4000 gr ved fødsel, mens samboeren min veide 3300 gr. Er nå i uke 39+1 og er veldig spent på om jeg får en stor baby. Jordmor eller lege har aldri nevnt noe om det når jeg har vært til kontroll, bare innbiller meg det selv at han er stor siden vi er forholdsvis store selv. I uke 38+3 var symfysemålet mitt ca 36 cm, mellom den røde streken og det grønne feltet. Har egentlig ikke noe stor mage, ihvertfall får jeg hele tiden kommentarer på at jeg ikke er så stor til å være så nær termin. Er absolutt ikke redd for å føde en "stor" baby, men lurer veldig på om han er det fordet:) Kan jordmor si noe om det ved å kjenne utenpå magen? Skal til kontroll igjen imorgen,så kan spørre om det da. Men er ikke vekten litt avgjørende hvis man går over termin? At man ikke skal gå så lenge over hvis det er en stor baby? Hva tror dere der ute? Bekymrer jeg meg unødvenig? Nå er det uansett ikke lenge igjen, og vi gleder oss masse til å bli foreldre!!!
Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Tror ikke du skal bekymre deg for en stor baby (altså over 4500g, alt under er normalt stor), du har jo ikke noe høyt SF-mål og vekten på førstefødte blir ofte mellom mors og fars fødselsvekt :-) Du kan be JM tippe vekt ved å kjenne på magen, det har jeg gjort med mine, og det har stemt veldig bra.
♥tosmåtroll♥ Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er også 1.80, og har en mann på 1.85, som min jordmor sa så får vi babyer som kroppen vanligvis klarer å få ut selv...og når vi selv er "store" blir det naturlig at babyen også er litt "stor", men trenger dermed ikke si at den blir over 5 kg liksom :-) Jeg har 3 dager igjen til termin....ble målt i dag og er på ca 38 cm, så hun tippet rundt 4,5 kg sånn ca!! Kan ikke si jeg gleder meg til å poppe ut klumpen....men ut skal han, og får jeg det ikke til må di skjære han ut! Håper på å ikke gå lenge over termin iallefall!! ;-) Lykke til!!
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Symfysemålet mitt lå i overkant av det grønne feltet hele veien, men gikk litt ned på slutten da babyen la seg nedover i bekkenet. Jeg er 169 cm og mannen 2 meter. Begge oss var ca 4300g ved fødsel. Men lillegutt slo oss begge Han var faktisk 4600g og 56 cm. Mange sa at de ikke syns jeg hadde så stor mage, men jammen var han stor likevel da han kom ut Fødselen startet på termindag og han ble født på morgenen dagen etter
mia:-) Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Hei Det at du er såpass lang gjør nok at magen ikke blir så stor. Eller det var kanskje litt klønete skrevet. Magen blir jo stor men den har bedre plass til å bre seg utover og oppover enn hos kvinner som er mindre i overkroppen. Jeg er ikke så lang, rundt 168 og jeg har forholdsvis liten overkropp sammenlignet med bena. De gangene jeg har vært gravid har magen vært diger. Viser veldig fort at jeg er gravid og alle kommenterer den store magen min:-( Jeg har da også født veldig store barn til tross for at verken jeg eller min mann er særlig store. Førstemann var født en måned før tiden og veide 3500. Andremann var født noen dager over termin og var 4700 mens vesla er født på termin og var 4200. Var til vekstestimering med nummer to på termindato siden førstemann var såpass stor. De estimerte da babyen til å være rundt 4500 men likevel var det ikke snakk om at de ville sette i gang fødselen til tross for at jeg hadde passert termindato. Når det er sagt så gikk alle fødslene veldig greitt. Den store babyen på 4700 gram og hodemål på 38 cm var faktisk den fødselen som gikk greiest. Venter nå ny baby og regner med at også denne blir diger. SF målene er helt i overkant av det som regnes som normalt. Gruer meg veldig til fødselen men det er ikke på grunn av at barna er store, vondt er det uansett hvor store eller små de er tror jeg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå