GA38 Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Jeg har en gutt på vel 6 mnd som i det siste har begynt å rulle fra rygg til mage når han sover, og det varierer veldig om han legger seg med hodet rett ned i madrassen eller vrir det til en side. Jeg er fryktelig engstelig for dette, men ser jo mange som sier at han nå er så gammel at det går bra. Vi snur han når vi ser at han ligger på magen, men da våkner han, gråter og ruller seg tilbake med en gang. De siste nettene har vi forsøkt en pose som er spent fast i sengen. Den holder han på plass på ryggen, men han våkner enten ofte eller starter dagen alt for tidlig (kl 5) og er rasende for at han ikke klarer å snu seg. Jeg er veldig usikker på hva å gjøre. Det må også nevnes at vi har hatt fryktelig mye problemer med sovingen hans gjennom disse månedene (kolikk, låsning i nakke og rygg, avvenning av nattamming osv), og begynner å bli slitne. Problemene i parentes har vi fått løst etterhvert, men når dette med mageleie kom, så kjentes det plutselig ut som om alt raste sammen igjen og gangsynet minsker nok proporsjonalt med søvnen. Er derfor veldig takknemlig for synspunkter!
mammatetogansketette:)) Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Jeg har samme spørsmål i grunn- har googlet litt og ser at det ser ut til at det skal være greit så legne de snur seg på magen selv. Faren for krybbedød er også størst før 6mnd... Jeg må si deg høres litt rart ut å måtte binde fast ungen i senga fordi de ikke skal ligge på magen...da bør jo alle babyer bindes fast fra de er 4-5 mnd da??? Selv om de ikke BRUKER å snu seg kan de jo finne på å snu seg,...går ellers utfra vi ville fått mye info fra helsestasjonen om dette om barnet ikke kan ligge på mage når de finner stillingen selv? Men.. kan jo ringe helsestasjonen å høre.. her har de ferie for tiden og tar ikke telefonen...!
LoveLoveLove Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Hei Vi har også vært i gjennom liknende faser; kolikk, nattspiser, ødelagt søvnmønster (pga kolikken våkner han alltid i 45 min-intervaller på dagtid og må ha hjelp til å sove videre selv om han er stuptrett)...og nå dette med at han snur seg til mage også i søvne og vekker seg selv og gråter og må ha hjelp til å snu seg for å klare å sove videre. SLITSOMT. Først vil jeg bare si at faste tidspunkter til måltider og soving på dagtid har hjulpet en del (www.sovecoach.dk), men vi har jobbet utrolig mye med han (og gjør vel fortsatt det) for å holde han fornøyd. Denne uka har vi også gått over til pose med sele. Har den så slakk at han kommer seg over på siden (liker å sove der) men ikke helt rundt sånn at han vekker seg selv. For vår del er dette et nødvendig steg for å kunne legge han på eget rom (gråter en del i søvne og vi trenger ro alle mann snart;) Var i utgangspunktet velig i mot sele, men det ser ikke ut til å plage han og jeg er mye tryggere på at han ikke vekker seg selv hele natten nå. I følge helsestasjonen er det ikke lenger fare for krybbedød el når barnet er over 6 mnd (for da kan de vri hodet selv til siden) så dersom det ikke er problemer med oppvåkning og sånn kan de bare ture på og ligge sånn som det passer de. Det er SUPERVIKTIG at dere får litt søvn også. Som kolikkmammma skal det svært lite til før min verden raser sammen også og det hander jeg legger meg i åtte-ni tiden for å få litt søvn til tier. Tror kolikkperioden har gjort at jeg rett og slett ikke har noe å gå på.....sånn er det sikkert hos dere også. Ta på sele dersom dette bedrer søvnen hans og dere får mer ro i hjemmet. Når han er i stand til å snu seg alle veier og sover godt uansett kan dere droppe den. Lykke til med sovingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå