Gå til innhold

Kosthold og prøving... (lavkarbo)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går noen av dere på noe spesiell diett/ spiser anderledes enn til vanlig?

Ser det er mange som går på lavkarbo...

Prøvde dette en periode for et par mnd siden, etter anbefaling av min homeopat.

Skulle kutte ut alt av potet,brød, pasta, sukker, kaffe osv...

Spiste egg og bacon til frokost og bare grønne grønnsaker...

Jeg er avhengig av revyta knekkebrød, kaffe, epler og gulrøtter. Så dette gikk fort i vasken!

Ikke var det spesielt godt eller fristende med egg og bacon til frokost hver dag heller! Hehe...

Noen som har prøvd dette?

Eller har fått noen anbefalinger ang mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Dette er en interessant tråd.

Selv om ingen er like og vi har alle ulike behov, tror jeg at d j erfarer gjelder for mange.Har snakket m mange og de er det samme;

SUKKER:

Hvis du skal gå ned i kg kutt ut sukker. Kan ikke få sagt det nok ganger. Pluss ta Kelpasan tabletter.

MELK:

kutt ut melk/melkeprodukter. Det kan forstyrre hormonene.

Havredrikk er et greit alternativ.Sunnere enn soyadrikker.Men prøv deg frem pga smaken.

Jeg raser ned i vekt spesielt pga null sukker. Trener til j svetter 2-3 g i uka.Viktig å få opp blodpumpa.

Er jeg fysen spiser jeg nøtter etter lign. Akkurat nå har j dilla på Macademia-nøtter !!! Og ristede gresskarkjerner (men d r salt i det, så begrens det) Ellers finnes masse "fyse-alternativer" på helsekosten.Men d koster...

Spiser 2-3 speilegg til frokost/kokt egg. Og frukt.Ikke brød.Evt Fedons frokost til avveksling.

IKKE søte youghurter!!!!! Naturell m litt Fedonmusli evt.

OBS OBS : ferdigmat inneholder masse salt og sukker uten at vi vet om det!!!!

Kok deg en kanne grønn te og sett den kaldt over natta.J drikker ca 1/2 l om dagen i en flaske. Ta litt eplejuice i (ferskpresset om du har) om du ikke er komfortabel med smake. Jasmin-te er en god grønn te.Grønn te er rensende.Men ikke drikk det om kvelden da det er stimulerende.

Men som j skriver; vi har alle ulike behov,smaker og kropper. Men sukker og stivelsesmat (hvit pasta,hvis ris) bør man ikke ha i hverdagskosten.

Salater med alt mulig i. Bruk fantasien!Fetaost,pinjenøtter,revet parmesan,alle slags grønnsaker opphakket, frukt i biter,nøtter,opphakkede tørka aprikoser, musli,skinke,kyllingkjøtt,annet kjøtt,tunfisk,kokte poteter,bønner,linser,avocado,oliven,løk..det er bare fantasien som stopper deg.

Hvorfor kutta du ut epler og gulrøtter forresten?

PS:vi koser oss hver lørdag! Da er "alt" lov :-)

Skrevet

Jeg er 1.70 høy og veier 53 kg, så jeg trenger ikke gå ned i vekt... heller opp... Men, er jo et problem det også...

Uansett om man skal opp eller ned i vekt er jeg helt enig i alt du skriver...

Det er jo viktig å ha et sunt og balansert kosthold uansett vekt, alder og livssituasjon:)

Hvorfor kutte ut alt av melkeprodukter? Spiser 0,0% yohurt.

Jeg spiser masse Cottage Cheese. Hadde du kuttet dette?

Det med TE var lurt!:)

Spiser masse salater, egg, laks, reker, tunfisk, rent kjøtt, fisk, kylling. Spiser aldri sauser eller ferdigprodukter.

Et tips om det er noen som MÅ ha ris og potetmos, så er det GODE alternativer for dette!

Ris; Varm en stekepanne, rasp et blomkålhode og ha oppi pannen.

Fres dette sammen med litt hvitløk og litt olje. Smaker god ris!

Potetmos; Kok et blomkålhode i litt vann i en kjele.

Når blomkålen er gjennomkokt, ta en stavmikser og mos dette til potetmos-konsistens.

Bland i litt krydder du liker. Jeg bruker masse grillkrydder og chilli for å få det sterkt... Veldig godt til grillmat:) Dette er det beste datteren min på 5 år vet:)

Homeopaten sa at jeg skulle kutte ut alt av grønnsaker som gror under jorden. Gulrøtter var visst det verste av alt!:D Epler og pærer er det mye sukker i... Men, elsker begge disse tingene!

Pleier å kutte opp gulrøtter, epler og selleristang i staver og dypper dette i dip laget av biola og kryddermix:)) Kjempe godt!

Til snacks spiser jeg aprikoser, svisker og nøtter:)

Gjør alt for å bli gravid!

Om det hadde vært bra å spise gråstein hadde jeg gjort det;)

Spiser du ikke knekkebrød heller?

Skrevet

Hei, hei!

Hva med blodtypedietten? Kan det ha noe å si? Hvis vi følger dietten etter vår blodtype, er det noen som vet om det har en innvirkning på at vi blir gravide... Eller er blodtypedietten bare tull??

Skrevet

Hei Hege72:)

Hva er blodtypedietten?

Hva går den ut på??

Skrevet

Hei

vi kjører lavkarbo vi også og hadde hittil beste eggkvalitet etter at vi strammet inn på karboinntaket. Vi kuttet sukker, ikke-norske frukter (eple i moderasjon helt ok, samme med bær) mer kjøtt (økologisk) og grønt. Potet og brød, pasta, ris har vi nesten aldri. Jeg ville vært forsiktig med kelpasan siden det påvirker stoffskiftet som igjen kan klusse det til. Og havremelk er for høy GI for meg, men sikkert fint for slanke. Summen av dette kostholdet er mindre magefett, mer overskudd og bedre egg. Du kan være insulinresistent selv om du er slank og da kan lavkarbo hjelpe. Vi får oppfølging av lege og det hjelper godt.

Lykke til:)

Skrevet

Ps vi kutter melkeforbruk pga melkesukkerinnholdet. Cottage cheese unntak pga høyt proteininnhold. Ellers holder jeg meg til sure melkeprodukter, bra for magen som igjen påvirker resten av kroppen.

Skrevet

Hva er kelpasan?

Føler at jeg spiser lavkarbo jeg også når jeg ikke spiser noe potet, pasta og brød. Men, de på lavkarbo.no (mange av de) spiser masse fett og proteiner! greit nok med proteiner, men fettet klarer jeg ikke!

Det sies jo også at det er fettet som er hele "greia"!

Melkeprodukter er det kjempe bra å spise på lavkarbo, med da er det bare de fete produktene som gjelder!

Så, er lavkarbo å kutte ned på karbene og det er det, eller må vi også dynge ned med fett samtidig for at kroppen skal bruke fett som energi?

Går ikke kroppen i sparebluss om vi bare kutter ut karbohydratene, og ikke tilfører/erstatter det med fett?

Synes det er litt bedre med vanlig yoghurt enn creme fraishe blandet med fun saft! Hihi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...