Gå til innhold

Hjelp..... Babyen ligger i seteleie! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll i går (er i uke 36) og fikk konstatert at babyen ligger i seteleie. Jeg som trodde babyen hadde snudd seg... :(

Iflg legen var det 2 alternativer. Det ene var å utrede meg for ev setefødsel vha røntgen av bekkenet. Den andre var planlagt keisersnitt. Jeg var så innstilt på at jeg skulle ha vanlig fødsel denne gangen, men da selvsagt ved hodeleie, som er det vanlige. Synes det er skremmende med setefødsel. Har nå fått 1 uke å tenke meg om før jeg skal inn til lege igjen for å ta den endelige avgjørelsen. (Kan selvsagt også ha et lite håp om at babyen snur seg i løpet av denne uken, men er ikke så veldig optimistisk).

Er det noen her som har vært gjennom setefødsel?? Jeg synes det virker så skummelt å skal presse ut babyen med "det vonde" (hodet) til slutt...og også at fødselen tar lengre tid. Jeg hadde "gledet" meg til en normal fødsel i hodeleie, siden jeg forrige gang ble satt i gang og det hele endte med akutt keisersnitt i full narkose. Jeg har derfor denne gangen gitt beskjed om at jeg ikke ønsker å bli satt i gang, og samtidig har jeg ikke lyst til å gå gjennom akutt keisersnitt som forrige gang. Så for meg ligger det nok mer an til at jeg tar planlagt keisersnitt om hun fortsatt er i seteleie ved neste kontroll.

Noen som forresten har vært gjennom røntgen av bekkenet?? Hvordan gjøres det??

Jeg vurderer om jeg skal ta det bare for å se om det er muligheter for setefødsel før jeg bestemmer meg 100%. Men er nok uansett 90% sikker for planlagt keisersnitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss...har hørt babyen kan snu seg flere ganger før fødsel jeg.

Dessuten har jeg også vært borti de som har tatt f.eks nåler for å snu babyen...går ann det også.

Men det er jo fint å ha fått litt betenkningstid så man har alternativene klare om det skulle skje noe spesiellt.

Kan jo hende du kan få en normal fødsel nå allikevel selv om baby ikke ligger riktig veg nå.Forstår godt at du ikke vil gå igjennom det du gjorde sist,har hørt at det er ganske så tøft.

Jeg tror jeg ville sjekket alle mine muligheter først jeg om jeg hadde vært igjennom de tingene du har vært igjennom før.

Lykke til,håper baby vil snu seg på normalt vis....hør med en akupunktør da vel..om du ikke er redd for nåler da vel og merke.

Skrevet

Pjokken min satt på rompa 3 uker før termin... Jeg skrev det på et annet innlegg her for en stund siden at jeg fikk tips av en jordmor om å prøve en yogastilling som kalles bl.a "den indiske bro". Spiste sjokolade og heiv meg opp noen ganger i løpet av en helg (sjoko fordi han kvikna virkelig av det) og i løpet av natten før jeg skulle til ultralyd for å se om jeg kunne klart en setefødsel snudde han seg! Vet ikke om den anbefales hvis man ikke kan litt yoga fra før (er jo viktig å gjøre den riktig), men det hjalp meg! Det ble anbefalt å stå i stillingen rundt 10 min i slengen, noe som er fryktelig anstrengende, men det går ann å hjelpe seg selv med litt puter:)

Skrevet

Hei!

Jeg opplevde akkurat det samme som deg i 1. svangerskap. Men jeg synes det er rart at de ikke tok røntgen av bekkenet ditt før du ble sendt hjem for å tenke. De tok røntgen av bekkenet mitt med en gang de oppdaget seteleie i uke 36, og konstaterte at det var for smalt for setefødsel, og da var det jo ikke noe mer å tenke på. Røntgen av bekkenet foregår ved at du ligger på en benk som blir kjørt inn i en "tunnel" med bena først, og stopper når bekkenet er inne (dvs at du har hodet utenfor). Etter hva jeg husker måtte jeg ta av bukse, men ikke truse og dra opp genseren min litt.

Jeg var også i kontakt med akupunktør, som sa at det er for sent for dem å gjøre noe når jeg hadde kommet til uke 36 (vet ikke hvor grensen går dessverre).

Hadde et kjempefint planlagt ks, ingenting å utsette på noe som helst.

Lykke til med valget!

Skrevet

Takk for tilbakemeldingene!

Det skal også sies at dette er et svært etterlengtet barn, for min del, siden hun er et prøverørsbarn. Det gjør også at jeg nok er litt "feigere" i valget og er mer for planlagt keisersnitt.. I tillegg har jeg en annen sykdom, som har gjort at det ikke har vært lett de drøye 3 årene vi prøvde før jeg til slutt ble gravid med prøverør. Så skulle dette ha endt i skandale, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort... Derfor er det utrolig viktig for min del at jeg er sikker på det jeg gjør, og dermed er jo keisersnitt en safe ting å gjøre ift babyen.., om dere skjønner.

Jeg er helt enig med deg entil :) - jeg synes også legen burde sagt at vi uansett tar røntgen av bekkenet i dag, også kan jeg ev. tenke meg om til neste gang hvis du ikke har for smalt bekken. For legen nevnte at jeg uansett kan ta røntgen av bekkenet og så bestemme meg etterpå. Men er litt redd for at jeg da vil bli presset til setefødsel om røntgen da viser at jeg kan gjennomføre det... Men får nok bare psyke meg opp og ha en mening når jeg kommer tilbake der til uken. Synd ikke mannen min kan være med da (han er alene på jobb), men jeg får bare si det jeg mener og så har jo kvinnen litt bestemmelsesrett også......

Foreløpig har ikke babyen snudd seg, det merker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...