Gå til innhold

Taes det overhode hensyn til egen menstermin ved overtidsvurdering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egen termin en uke før ULtermin. Er helt sikker på denne både med tanke på EL, befruktning og tidspunkt for positiv test 12 DPO.

Er det noe sjans for at dette vil bli tatt hensyn til ved ev vurdering av ingangsetting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var et godt spørsmål.. Det lurer jeg også på for jeg har det på samme måten.

J

Skrevet

jeg er i samme situasjon. Min menstermin er 12 dager før UL termin. Jeg krysser fingre og håper at min prinsesse kommer før UL-termin.

Men tror desverre ikke menstermin blir tatt hensyn til ved ev vurdering av igangsetting (er hvertfall det jeg har hørt)

Skrevet

Det ante meg, og synes det er skummelt når overtiden begynner. Den første uken er jo greit, men kommer nok til å rope litt høyt om jeg må gå enda lenger!!

Skrevet

Jeg er ikke ekspert på området. Men UL-termin er regnet ut fra størrelse på barnet. Derfor tror jeg de tar hensyn til den terminen. Siden størrelsen på barnet er avgjørende i en fødsel...

Skjønner dere hvordan jeg tenker? :P

Skrevet

jeg har selv menstermin 31. august, og ul termin 15 september, og mener jordmor sa til meg at siden det er slikt sprik mellom vil hun vertfall følge ekstra godt med om jeg skulle gå over ul termin. men om hun mente hyppigere kontroller eller tidligere igangsetting er jeg usikker på. tenkte jeg skulle spørre neste gang..

Skrevet

Disse retningslinjene for overtidskontroller og igangsetting er helt teite i Norge.. Jer har mens termin 21 juli og ultralyd termin 26 juli. Det er heldigvis ikke så lang tid imellom men det er uaktuelt at jeg skal gå to uker over 26 juli med mindre de på en overtidskontroll kan "bevise" el betrygge meg med at alt er i skjønneste orden med babyen og at det kommer til å forbli slik.. de må rett og slett forklare seg. Jeg setter ikke mitt barns liv i fare fordi de vil ha rett!!

Det er ikke farlig å bli født før uke 40 altså mellom uke 37-40 og som regel heller ikke fra uke 41 til uke 42. Men dette er individuelt. Morkakefunksjonen kan slutte å fungere. Og dette kan ikke legene vite noe om. Mange barn er blitt født på overtid hvor jordmødre og lege selv har sett at "oi, han var nok litt vel moden ja, han burde vært født for to uker siden!!!"

Jeg har vært til samtale hos jordmor på sykehuset fordi jeg er livredd for å gå over (mye grunnet mammas bakgrunn) Jordmoren der er helt enig i at det er sykt at legene er villige til å risikere babyens vel og ve, bare for å drøye dette med igangsetting. Og for å ha rett !

Er klar over at igangsetting absolutt ikke alltid er den beste løsningen, og at fødselen kan bli hardere enn om kroppen startet fødselen selv. Men jeg skjønner ikke hva legene "vinner" på å ha rett på en slik dato?

Det burde være opp til oss selv som gravide og velge når vi vil bli igangsatt etter samtale med lege og med hensyn til mensterminen.

Føde barnet skal man jo uansett, de slipper liksom ikke unna at du skal føde... om du gjør det den ene uken og er rolig og fornøyd med igangsetting eller den andre uken eller mnd og er kjempe bekymret, lei og redd for babyens helse.

Nei, dette er en håpløs ordning og hver enkelt kvinne som gravid burde hatt mye mer hun skulle ha sagt på hvordan hun vil at hennes fødselsforløp og svangerskap skal bli. Jeg for min del, vil heller bli igangsatt og få dette barnet ut til tida, frisk og fin enn å høre på legene, ta den risikoen og la han bli der til kroppen kansje setter igang fødselen selv. Dette skjer absolutt ikke alltid..

Skrevet

Jeg er så en ig så enig! jeg har selv 6 dager mellom menstermin og UL termin. Dette er et barn som er veldig planlagt, så vi vet at UL termin ikke kan stemme. Vi er i tillegg begge to sykepleiere og jeg har arbeidet på barneavdeling med syke nyfødte, premature samt større barn med fødselsskader. Jeg må bare si at denne praksisen både med at UL termin er "loven" og at overtid ikke regnes før fra over 14 dager etter UL termin, skremmer meg veldig! Jeg går nå rundt og er kjempe engstelig for å måtte bli tvunget til å gå 20 dager og vel så det over egen termin.

Jeg skal føde på AHUS, og jeg opplever de dessverre som arrogante i forhold til hvilken termin de lytter til Jordmor på ordinær UL sa at vi bare måtte være klar over at de IKKE gjorde noe som helst med tanke på overtid før 14 dager etter UL termin, uansett hvor slitne vi var osv. Har vært på kontroller på fødepol der i etertid hvorpå vi igjen fikk klar beskjed om at vi pent måtte innstille oss på å følge UL termin. Det gjorde meg forbannet, og jeg sa at det gjør vi så slettes ikke når vi vet hvilke risikoer det innebærer å gå så lenge over termin!

Dette engasjerer meg og provoserer meg, fordi jeg føler at man blir fullstendig overkjørt og de fratar oss vår autonomi fullstendig på dette området. Forskning viser også etterhvert at mange av argumentene de bruker for å vente lenge før de vurderer overtid, ikke lenger holder mål. Her er noe info om dette:

http://www.babyverden.no/Nyheter/Igangsetting-i-Trondheim-og-Lillehammer-far-kvinnene-velge/

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1668586

http://img.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6545065

I tillegg hadde puls i vinter en reportasje vedr. temaet.

Og så kan man lure litt når man ser på forsiden her på BIM....Leger og jordmødre er de som skal fortelle oss når og hvordan vi skal føde...men hva velger en stor andel av de å gjøre selv?

http://img.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6545065

For å si det sånn, når det har gått en uke over menstermin vil sykehuset ikke oppleve oss som særlig trivelige å ha med å gjøre...

Skrevet

Og for å svare på spørsmålet ditt HI, så kan det hende at jordmor tar hensyn til din termin. Min jordmor har sagt at hun bestiller overtidskontroll etter menstermin, men så er det spørs hva sykehuset velger å gjøre.

Mitt råd er, les dere til masse kunnskap om hva det innebærer å gå over termin, fordeler og ulemper, risikoer. Så har dere argumenter å komme med om dere skulle komme i en situasjon hvor dere føler at dere ikke blir hørt.

Skrevet

Jeg skal få tettere oppfølging siden det skiller nesten tre uker mellom mens- og UL-termin, men det har ingenting med størrelsen på babyen å gjøre, sa jordmor, det er kun for å se at han har det bra!

Blir nok ikke satt igang noe tidligere om det ikke er fare for babyen...

Jeg håper så indelig at han blir født før UL-terminen, så slipper jeg å bekymre meg for overtidovertid, hvertfal! :)

Skrevet

Musipusi: Jeg tror vi har truffet på samme jordmor på UL på A-hus

Jeg velger å tro at de fleste ikke har samme holdninger som henne, og at

a-hus har mange dyktige jordmødre og leger som ikke ønsker å risikere verken barnets helse eller mors helse.

Hvis du evt skulle være så uheldig å møte på en av samme kaliber hvis du mot all formodning går på overtid, så må du be om en ny vurdering av en annen. Det er sikkert lurt som du skriver å være forberedt og ha med deg mannen din.

Det er kanskje sånn at innen fagmiljøet beskytter de hverandre, men det er egentlig veldig rart hvis de ikke ønsker å ta hensyn til den gravide pga å ville ha rett eller arroganse.

Håper uansett du slipper å forholde deg til dette at du føder til mens termin og at du møter personale som er glad i jobben sin og gravide kvinner!

Skrevet

Tusen takk for hyggelig svar Molino :) Håper det ordner seg for alle oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...