Gå til innhold

Gammelt nytt, men jeg gjentar det gjerne; spelt er IKKE sunnere enn vanlig grovt mel!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så irritert hver gang jeg ser et spelt-produkt som framstilles som så veldig mye sunnere og bedre enn "vanlig" mel- for det er jo ikke faktum... Spelt= høyere pris = mer penger i kassa for produsenten!!

Ikke sunnere

– Spelt er oppskrytt. Jeg har ikke sett noen forskningsresultater som viser at speltprodukter er sunnere enn tilsvarende andre melprodukter, sier professor i korn, Wenche Frølich.

– Spelt er først og fremst interessant som smaksvariasjon. Det er veldig mange i alternativmedisin som har vært talspersoner for spelt, men det har vært gjort lite forskning på kornet. Man har spilt på dette sunnhetsbegrepet, sier Frølich. Hun avviser mytene som har markedsført spelten.

– Lettere fordøyelig og mer fiberrik er en selvmotsigelse. Fiber er per definisjon ufordøyelig, så jo mindre fiber jo lettere fordøyelig er det. Derfor kan ikke spelt være både lettfordøyelig og fiberrik.

Hun blir opprørt over at mange med cøliaki har trodd at de trygt kan spise spelt.

– En del av det speltfantastene sier er jo rett og slett farlig! Mennesker med cøliaki tåler ikke gluten. Spelt inneholder mer gluten enn det hvetemel gjør. I Danmark og Sverige har statlige matvaremyndigheter gått ut med store advarsler mot speltbruk for glutenallergikere.

Selv ikke Wenche Frølichs mest innbitte opponent, Fedon Lindberg, har noen tro på speltens velsignelse. Han hadde speltmel i sin forrige brødlinje, men har ingen speltbrød i sin nye brødserie, «Afrodite».

– Det er en utbredt misforståelse at man blir sunnere og slankere av å erstatte hvete med spelt. De store matvareaktørene vet dette. Men de vet også at mange forbrukere tror at det er sunnere med spelt, og det er nok for dem, sier han.

– Alle store matvareaktører har omsider kastet seg på bølgen. Spelt anvendes som en form for alibi for å fremstå som om de tilbyr sunnere mat. De vet at de kan hente inn høyere pris blant forbrukerne som tror at spelt er sunnere, sier Lindberg.

Les hele artikkelen her

http://www.dn.no/d2/mat/article1394550.ece?jgo=c1_re_soft-3&WT.svl=article_re%20admore

Fortsetter under...

Skrevet

Men det smaker godt og holder seg saftig på kjøkkenbenken litt lenger enn hvetemelsbakst.

Skrevet

Svigerinnen min kuttet at all vanlig hvetemel til fordel for spelt, og hun har blitt kvitt stort sett alle mageplagene hun har slitt med i mange år...hva som kan gjøre det da...? Er det noen egentlig forskjell på de to? Jeg må ærlig innrømme at jeg kjøper speltmel fordi jeg har levd i den tro at det var mer proteinrikt og hadde mer vitaminer/mineraler enn vanlig hvetemel...

Skrevet

Jeg er også mye bedre i magen når jeg spiser speltbrød. Så noe må det være med det

Og dessuten, som det også ble sagt over her, det holder seg godt mye lenger enn vanlig brød.

Skrevet

En venninne av meg som har hmm, ikke Krohns, men den andre tarmsykdommen, hva heter den nå igjen..? Hun tåler ikke hvetemel, mne spiser masse spelt!

Selv blir jeg oppblåst av brødmat, men klarer fint knekkebrød. Kan være gjæren jeg reagerer på da...

Annonse

Skrevet

Kanskje hun har såkalt hveteintoleranse?

Hentet fra artikkelen;

Det viktigste argumentet til spelttilhengerne er at det kan være et alternativ for de med hveteintoleranse. Her er Fedon Lindberg åpen for at spelt kan hjelpe.

– For dem som har utviklet intoleranse for hvete – men ikke for gluten generelt, kan spelt være et alternativ, fordi proteinet i spelt er ulikt proteinet i hvete, sier han.

Hveteintoleranse er ikke det samme som glutenallergi, da kan man hverken spise hvete, spelt, rug, bygg eller havre. Teorien om hveteintoleranse er omtvistet blant legene, men har fått stor oppslutning i alternativmedisinen.

Gjest mortillitenprinsesse
Skrevet

Mon tro hva Morten Harket har å si til utsagnet ditt der...

Så vidt jeg har fått med meg i timen finnes vel flere varianter av denne spelten?

Skrevet

Så enig, så enig.

Takk for fin info.

Skrevet

Som tidligere ansatt på Voksentoppen er jeg veldig glad for dette hovedinnlegget. Jeg må innrømme at jeg får helt totalt noja av alt sprøytet som blir påstått om spelt, spesielt i helsekostforretninger og slike ting. Jeg gidder ikke å gjenta noen av argumentene for det var mer enn nok i hovedinnlegget.

Det er egentlig generelt mye rart som blir påstått og iverksatt på allergipasienter av folk som jobber med alternativ medisin. Spesielt blir jeg litt skremt over at de driver på sånn med små barn (Voksentoppen er et spesiealsykehus underlagt Rikshospitalet som behandler barn med astma, allergi og lungesykdommer). Vi så flere tilfeller av barn som kom inn som var meget feilbehandlet dessverre. Det er også ille, synes jeg, når barn som allerede går på en meget streng diett unødvendig blir satt på enda strengere dietter av alternative medisinere. Dette skaper bare dårlige assosiasjoner til mat hos barnet, og det bør man da unngå så mye man kan spør du meg.

Ehh.. ja... Beklager... en liten utblåsning der. hehehe... ;)

Skrevet

Riktig at det ikke er sunnere. men mine mageproblem er bedre med spelt. Blir ikke så oppblåst.

Gjest mortillitenprinsesse
Skrevet

Leste et intervju med Morten Harket en gang - og han understreket det er stor forskjell på spelt. Speltbrødene vi kjøper i butikken behøver ikke å være av den 'sunne' spelttypen... Det er forskjell mellom ekte/uekte, eller ren/uren spelt.

Om jeg skal tro Harket rett så blir vel innlegget til hovedinnlegger her noe unyansert??

Skrevet

Vet du- jeg tror faktisk at en professor i korn- som har forsket på korn i flere herrens år- kan MER om spelt enn Morten Harket! Vel er mannen flink til å synge, men også han kan vel bli hjernevaska vil jeg tro;)?

Annonse

Skrevet

Hva? Stoler du ikke på kostholdsråd fra selveste Morten Harket? For ikke å snakke om Terje Håkonsen! Og når Wenche Myhre sier at Vita Pro er gode greier så kjøper du vel det?....

;-)

(beklager useriøsiteten, men jeg kunne ikke dy meg... Klart det er fler sider i spelt debatten, og hvis man leser linken som følger med så står det litt om de forkjellige typene spelt også, samt den egentlige forskjellen på hvete og spelt. God aritkkel!)

Skrevet

haha- ja, når jeg ser Hilde GP spurte opp bakkene med barna sine- DA spurter jeg til butikken etter VitaProe med EN gang altså...hehehe- ikke akkurat nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...