Gå til innhold

Hvorfor er automatisk BT-måler så ulik manuell måling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd dette flere ganger nå, senest på kontroll i dag. Var til en annen lege enn vanlig og der var det tydeligvis rutine å måle BT med sånn maskin-dings. Kjente et lett ubehag når den viste 140/90 siden jeg er høygravid med pre-eklampsi historie bak meg og 2-3 i ødem, men vet også at disse apperatene ofte har målt for høyt på meg før. Dette stemte heldigvis denne gangen også. Legen målte meg manuellt etterpå siden det var i grenseland og da var det plutselig bare 130/80 i stede, altså helt fint. *puste lettet ut*

Noen som vet hvorfor det er slik? Er jo veldig skummelt å stole på slike apperater dersom de måler feil!

Fortsetter under...

Skrevet

Har samme problem og fikk beskjed av legen at de kan vise for høyt. Nekter derfor å bli målt med automatisk.

Skrevet

Ja, jeg tenkte å be legen om manuell måling etterpå, men hun gjorde det før jeg fikk spurt, så da gikk jo det fint, men rakk å bli en tanke bekymret først likevel ;-)

Skrevet

Jeg syns det høres rart ut.

Pappa har et sånn apparat for å måle blodtrykket med hjemme og han sier at det stort sett alltid måler ca samme blodtrykk som når han er hos legen. Han har målt seg hjemme og hos legen samme dag for å sammenligne. På det apparatet har jeg målt at jeg har veldig lavt blodtrykk, så hvis det egentlige blodtrykket mitt var enda lavere, så er det nesten rart at jeg fortsatt kunne stå og gå rundt...

Kan det være så enkelt som at du et par ganger har målt høyt blodtrykk med et sånn apparat og så blir litt ekstra nervøs når legen måler? Det er ikke så veldig mye som skal til før man får litt høyere blodtrykk når man måler, det er derfor de som ikke er gravide og får målt høyt blodtrykk hos legen ofte må gå med et apparat og måle jevnlig et helt døgn.

Skrevet

Har målt flere ganger med slikt apperat, mange ulike og det måler alltid mye høyere enn det legen måler manuellt på meg. Minst 10 mer på både overtrykk og undertrykk, ofte 20-30 over også. Jeg er verken mer eller mindre stresset på de ulike målingene, om noe er jeg mer stresset under manuell måling fordi den første viste så høyt at jeg ble bekymret (som i dag). På føden fikk jeg vite at de aldri bruker apperat fordi det er så unøyaktig og ofte viser feil, men fikk ikke noen forklaring på hvorfor da.

Skrevet

På føden og på barsel på SUS ble jeg målt konstant med automatisk bt-måler. Tror faktisk ikke de tok manuelt bt en enste gang..?

Bedriftslegen min bruker også apparat alltid, men legesenteret tar bt manuelt, og det er høyt uansett, så ikke vet jeg..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...