Gå til innhold

Noen slitne eller syke gravide og/eller mødre der mannen har måtte sykemelde seg for å hjelpe til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter nr 2. Det blir to rimelig tette. Samboer tenker derfor tanker om at det kan bli for slitsomt for meg på slutten når jeg er veldig gravid og samtidig må ta meg av en liten en. Spesielt hvis man blir plaget av bekkenløsning eller andre ting.

Så han tror kanskje han da må sykemelde seg for å hjelpe meg. Men jeg tror da det er svært umulig og ikke gjort på 123...

Noen som har erfaring?

Fortsetter under...

Skrevet

Man kan jo sykmelde seg på dagen.. Så det er fort gjort.

Du kan også få en legeerklæring fra din lege, om at du er sliten og har evt bekkenløsning eller det som måtte være. Så har far rett på fridager:) Her tok min sambo seg ut 1 uke med fridager når mini hadde kolikk.

Skrevet

Far kan ikke sykmeldes for å hjelpe deg, men om du er for syk til å ta deg av det eldste barnet kan han bruke "sykt barn dagene".

Ellers klarer de fleste seg greit helt frem til fødseln, selv om de har to tette. Man blir sliten men vanligvis greier man fint å passe et barn selv om man er høygravid. Det kommer sikkert til å gå greit for deg også.

Skrevet

Jeg er veldig dårlig når jeg er gravid, kvalm, spyr og er generelt i ubrukelig form. Venter nå nr.2 og er hjemmeværende med ei på 20 mnd. + ei bikkje. Må ha en del hjelp, spes. på morgenen, men mannen min har heldigvis litt rolige tider på jobb nå i sommer, og har muligheter for å ha hjemmekontor nesten hver eneste dag, det har redda meg og dattra vår!

Dersom dere virkelig har behov for det, så er det vel det som må til. Spørs jo litt på hva det er slags jobb han har, om han lett kan erstattes når han er sykemeldt eller om det hoper seg opp masse ekstra arbeid på han etterpå,evt. på kolleger, litt solidarisk ift jobben må man jo også være, selv om man ar famile. Håper dere finner en løsning!

Skrevet

Satser på at det skal gå greit. 1 graviditet var rimelig smertefritt. Men jeg kjenner selvfølgelig at det er andre boller nå som man har en liten en :-)

Det som er, er at sambo jobber borte og dvs at jeg er alenemamma 14 dager i strekk. Og da blir det vanlige fort litt ekstra slitsomt. Men det er jo flere som er alenemammaer 365 dager i året og hvis de overlever så må jo jeg klare det også.

HI

Skrevet

Han har ikke rett på sykmelding med mindre han er syk.

Annonse

Skrevet

Jo han kan sykemelde seg men har ut ifra dette ikke rett til sykepenger fra folketrygden.

"sliten eller syk mor" er ikke en diagnose som gir sykepengerettighet.

Vil anbefale at dere i denne situasjonen sparer en del av fars ferie slik at han evt kan ta den ut dersom du trenger hjelp hjemme. Det er det mange som gjør og tror de fleste arbeidsgivere er med på å tilrettelegge fars ferie dersom de vet om at det kanskej blir aktuelt i svangerskapet.

Skrevet

ja det måtte min mann gjøre da jeg nettopp hadde født 1.mann...

var så dårlig i bekkenet pluss fødselsdepresjon at min lege ringte hans og fikk han til å sykemelde han. var sykemeldt i 5 mnd til jeg var bedre/frisk.

husker den tida som veldig koselig og ålreit selv om jeg ikke var i form.

Skrevet

min mann fikk utbetalt vanlige sykepenger han....

kan godt hende at de "triksa" det til med at han hadde vind rygg eller noe, men jeg trodde ikke det?? mulig det var omsorgslønn han fikk?? er så lenge siden nå, så husker jammer ikke helt..

Skrevet

Har han tatt permisjon for første ungen da?

Skrevet

Om han var sykmeldt og fikk utbetalt sykepenger, var det fordi han fikk en diagnose som tilsa at han hadde rett på det. "Kona mi er sliten og krank" er ikke en slik diagnose.

Å sykmelde mannen fordi kona er dårlig i graviditeten er ren svindel per dagens regler.

Skrevet

Jeg tror man kan sykmelde kona og gi mannen svangerskapspermisjonen. Noen venner gjorde dette for mange år siden - hun hadde fødselsdepresjon

Skrevet

Du som hadde en mann sykemeldt i 5mnd, enten tok han over permisjonen din, eller så er det lenge siden. Reglene er strammet inn ved sykemeldinger. Nå er det strengere krav til dokumentasjon og vurdering, kanskje feks fordi mange har svindlet før kanskje?:P Feks skal man sette opp en plan sammen med arbeidsgiver, hvordan skal man gjøre det når man ikke er syk selv?

Ellers kan han bli sykemeldt pga familieforhold, men dette gir ikke rett til sykepenger:p

Les dette fra NAV, vanskelig å fake utvidet legeerklæring vel:

"Utvidet legeerklæring

Hvis arbeidstaker blir sykmeldt utover åtte uker må utvidet legeerklæring fylles ut (del II på attesten "Medisinsk vurdering av arbeidsmulighet ved sykdom"). Det må da foreligge tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet. Utvidet legeerklæring skal vanligvis bare fylles ut en gang. Der årsaken til manglende aktivitet ikke kommer inn under de lovbestemte unntak, skal sykepengene stoppes. Leger so"m gjentatte ganger unnlater å følge de nye reglene om sykmelding og dokumentasjon av arbeidsuførhet, kan risikere å miste retten til å skrive legeerklæringer som grunnlag for trygdeytelser.

Arbeidstaker har plikt etter loven til å medvirke til avklaring av egen funksjonsevne."

Annonse

Skrevet

Ja, det går fint an om hun fremdeles er i permisjon og er så syk at hun ikke er i stand til å ta hånd om barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...