Gå til innhold

Hva gjør at det er så mange med bekkenløsning i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei. Eg e spansk og hadde aldri hørt om bekkenløsning før eg kom til Norge. Det er visst en vannlig plage i svangerskapet her, men hvorfor? er det pga kaldt klima eller er det pga lite trim/mosjon?

Eg er selv 27+1 uker på vei og har føreløpig ingen problemer med bekken, bare små rygg plager pga magensvektøkning og fordi eg jobber stående.

Har eg enda muligheter til å få bekkenløsning, hvordan kjenner man det?

på forhånd takk

Akasha + Noah 27+1

Fortsetter under...

Norske kvinner vrikker ikke på rumpa når de går. De går liksom med stive hofter, og dette kan igjen føre til en svakere bekkenmuskulatur enn sørauropeiske damer har, fordi de er flinkere til å vrikke på rumpa.

Faktisk har mange blitt kvitt bekkenplagene etter at de har begynt på feks magedans.

Dette er bare en påstand, men jeg tror det er noe i det. Jeg er nå snart ferdig med 2. tri i mitt 3 svangerskap på 4 år, og jeg merker at det begynner å gjøre ganske vondt i bekkenet (både bak over hofta, og forran i symfysen) Hadde ingen plager i mitt 1. svangerskap. Var da godt trent før jeg ble gravid, og mosjonerte jevnt hele svangerskapet.

2. gang merket jeg noe plager, men bare bak over hofta, og tror det var mest muskulært.

Men dennegangen her er det verre gitt. Kjenner det stikker og verker forran i symfysen, og det kan være vondt å snu seg i senga og natta. Men nå hadde kroppen min et mye dårliger utgangspunkt denne gangen her. Ble gravid bare 2 mnd etter en dødfødsel i uke 28, så bekkenet var jo litt slarkete i utgangspunktet. I tillegg har jeg været veldig kvalm og sliten, så det har vært dårlig med trening....

Kanskje jeg skal begynne å vrikke litt mer på rumpa, og kanskje danse litt magedans/salsa....

Det kan definitivt ikke være pga lite trening. Har vært på landslaget i 11 år og har bekkenløsning.

Det sies at det kan være pga lite sol, dermed lite D-vitaminer som gjør at en har lavt kalsiumopptak som igjen gjør at skjelettet blir svakere. Mange i norden plages og med benskjørhet i voksen alder.

Har ingenting med hvor mye en vrikker på rompa eller om man har trent lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...