Gå til innhold

Jeg har ALDRI tatt fly, og ska nå fly for første gang med barn. Er faktisk en smule redd, vet jo ingenting. Kan dere hjelpe meg? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise med sønn på 15 mnd. Har aldri tatt fly så jeg aner ingenting...

Innsjekking, hva med bagasjen? Hvor skal man først? Hva må man gjennom? Hva skal jeg tenke på? Ehm, helt kaotisk for meg dette.

Syns det er flaut og, skal på en rimelig stor flyplass.

Først skal vi ta toget i 5t til flyplassen og, jeg klarer ikke helt å se på dette som noe "avslappende"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved innsjekkingen ordner de med bagasjen også, i tillegg til billett og boardingcardet(det du har til å gå ombord:) Og så finner en utgangen der flyet er(gaten). Dette er det bare å spørre om, dersom en lurer på hvor det står på dine papir og hvor du finner det.

Det er ikke noe vanskelig, og der er som regel skjermer(om det ikke er en bitte liten flyplass, så er der skjermer) å kunne føge med på. Alle nummer osv står på billett/boardingcard.

Min datter mener at å fly, kjennes litt ut som å ta heis - "trykket" når heisen starter og stopper:)

Ikke tenk så mye vanskelig, for der er alltid folk å spørre:) Jeg har til og med vært i Madrid og Amsterdam(STORE flyplasser) alene med barn. Og jeg flyr ikke mye;) Da var jeg litt stresset, både fordi det var så stort, men også pga språket. Spesielt i Madrid var språket et hinder.

Jeg hadde også med barn første gangen jeg fløy, om enn litt større, og det gikk helt greit, det:)

Skrevet

Ok tusen takk :) Men slike ting som håndbagasje burde jeg vel tenke litt på forhånd med. Hvordan er det med den?

Om noen andre har konkrete beskrivelser til meg ang flyreise tar jeg gjerne imot :) HI

Skrevet

Helst ikke noe flytende i håndbagasjen, og ikke noe spisst(som neglefil, saks osv). Har du flytende medisin i håndbagasjen, så må flasken være merket med pasientens navn(som antibiotika til barnet).

Anbefaler deg å legge det du kan i bagasjen, og ha minst mulig i håndbagasje:)

Skrevet

Velkommen i klubben... jeg har reist med fly noen ganger, men alltid med andre så skal jeg reise alene så trenger jeg "reiser alene" skilt som barn har ;-) Lykke til :-)

Skrevet

Å fly er som hun ene beskrev over her. Det er som å ta heisen. Når flyet gjør stor fart, for å ta av, så føles det som om du sitter i en heis på vei opp. Men ellers er det som å sitte på et tog f.eks. Ikke helt som på et tog, men noe lignende. Det kan være litt turbulens, da kan flyet "riste" litt, men ikke noe å bekymre seg for. Det er ikke så skummelt å ta fly egentlig.

Det er kjempe lurt at du ikke har med så mye håndbagasje, hvertfall når det er første gangen du flyr. For føler du at du blir stressa, så kan det hende at du kan glemme det noen steder, eller at du føler at det bare er i veien, og gjør deg enda mer stressa. Når du har sjekkt inn, er det lurt å finne gaten med en gang, og finne ut hvor den er. For da kan du kanskje ta deg en liten runde omkring, mens du venter til man kan få gå ombort.

Ellers er det masse hjelpsomme folk der, så det er bare å spørre med engang du føler deg usikker.

Skrevet

Jeg reiste mye med fly da jeg var liten. Ikke nå lenger, for vi reiser ikke så ofte.

Men vi skal nå ut og fly på torsdag. Grue meg litt...siden det er en stund siden sist, he he.

Jeg pleier alltid å ha veska mi og en håndbagasje. For der har jeg div. ting til sønnen min når han kjeder seg på flyet. Ellers prøver jeg å ha med meg minimum med ting. Har bedre kontroll med lite.

Det første jeg gjør når jeg har sjekket inn, er å finne gaten hvor flyet skal gå fra. Gjør alltid det først, uansett hvor god tid jeg har. For da vet jeg hvor det er. Når jeg vet hvor det er, har jeg tid til å gå litt rundt og kikke litt på butikkene. Kjedelig å sitte et sted og vente hele tiden.

Lykke til med første flyturen :D

Skrevet

Enn drikke/mat til barnet i handbagasjen da? Går det greit? HI

Skrevet

Tror du skal droppe mat/ drikke.. evnt kan du ta med frukt/ kjeks? Drikke må du kjøpe til "ranspris" inne på flyplassen.. Leppestift, sminke osv er og regnet som væske, og noen vektere tar det fra deg. Ta m lommebok, mob og lesestoff som håndbagasje, da er du sikker..

Skrevet

Ok, så man kan kjøpe ting som drikke/lypsyl o.l etter man har vært i sikkerhetskontrollen? For å ha med inn på flyet? HI

Skrevet

Jada, når du har vært gjennom kontrollen, kan du kjøpe og ta med det du vil:)

Skrevet

Ser du får litt feilinformasjon her ang. flytende ting.

Du har lov til å ha med beholder med flytende ting (mascara, krem, drikke etc.) opptil 50 ml. Du får lignende zip-loc poser på flyplassen, foran sikkerhetskontrollen hvor du kan putte dette i. Du har ikke lov til å ha mer flytende enn du klarer å fylle i denne posten. Personlig pleier jeg å ha med både parfyme, deodorant, alt av sminke osv. i denne posen, den rommer ganske mye. Babymat har du også lov til å ha med, men de ber deg ofte om å smake på denne! Lykke til!

Skrevet

* 30 ml, beklager. Barnemåten går bra uavhengig av dette, må som sagt bare ikke være åpnet fra før og du må smake på den.

Skrevet

Tusen takk for alle som har svart :) Hvordan finner jeg igjen bagasjen min etter turen? HI

Skrevet

Bare følg resten av gjengen som sitter på samme fly som deg :) Det er en sikker vinner. Ellers så står det merket på skjermer på veien bort til baggasje båndet (baggasjen blir hentet ut av flyet og lagt på baggasjebånd som går rundt og rund, så om kofferten din passerer deg uten at du rekker å ta den trenger du ikke kave deg opp, for den kommer tilbake igjen :) )

Husk flightnr ditt, baggasje/boarding o.l. refererer til flightnr.

Så om du f.eks skal fra Oslo til Barcelona vil det på skjermene stå (eksempelvis): SK 4673 OSL (Oslo) Når du kommer frem og omvendt DY 4245 BCN når du drar fra norge.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg skal heldigvis bare reise i norge :)

Men setningen "Husk flightnr ditt, baggasje/boarding o.l. refererer til flightnr." Forstod jeg ikke helt. Flightnr?

Skrevet

Følg etter alle de andre som går av flyet med deg, da kommer du til rett bagasjebånd:-)

Dersom det er Gardemoen du skal fly fra, så er det flere steder å kjøpe mat, drikke, godis, blader m.m før dere skal ombord i flyet.

Vær ute i god tid, så har du tid til å surre litt rundt uten å være redd for å miste flyet. Og du, spør noe som jobber på flyplassen om å vise deg med bagasje, hvor du skal gå osv, de er veldig snille og hjelpsomme:-)

Skrevet

husk dobelt av bleier og barnemat i håndbagasjen, tilfelle forsinkelser og dere blir sittende i flyet og vente.

Har du noe og bære barnet i anbefaler jeg deg det, så har du begge hender fri til og finne frem pass/biletter ol etter hvert.

Ta med et blad til deg selv (hvis barnet sovner)

De gjennomsiktige posene til toalett-saker får du gratis på apoteket (der får du også info om hva som kan være oppi) Ha den posen lett tilgjengelig i håndbagasjen, for den blir sendt alene i en boks i kontrollen, det blir også alt elektrisk du har med, kamera/mobil/ladere osv. Belte/penger går også oppi der, samt ytterjakker. Greit og slippe og fammle etter det når en står i kø.

Ta med noen leker til barnet (gjerne noe nytt og spennede.

Hvis du skal til utlandet må du huske og spise opp frukten du tar med på flyet, mange land du ikke får lov og ta med frukt inn i.

Teppe og pute kan du spørre flyvertinnene om, så får du det når dere er kommet opp i luften.

Du skal ha barnet på fanget under reisen, så da får du eget belte til barnet som skal festes på ditt, dette monterer flyvertinnene for deg. Må du tisse, så spør dem pent så passer de på barnet mens du gjør det. Min 4 måneders baby gikk på rundgang hehe men vi var i lufta i 12 timer.

På vei opp og ned kan det være lurt og gi barnet drikke (tyggis til deg) for å utligne trykket i øret(dotter i øra)

Ellers er det som de andre sier, finn ut vilken gate du skal på, finner du den ikke så spør. Jeg har reist flere ganger som barn/tennåring alene til utlandet, bare vist biletten min til noen som du ser jobber der og så har dem vist meg rette gate.

litt som de andre sier, først heisen opp og så sitte og humpe på toget.

God tur :)

Skrevet

når du leverer bagasjen din får du biletten din, der står fligtnr (nummerte på flyet ditt) og hvilken gate (utgang ) flyet går fra. det samme står på lappene de fester på bagasjen din. sån at du og bagasjen havner på samme fly. Når du skal hente bagasjen når dere lander står det på tv skjermer over hvert bånd hvilket fly nr den bagasjen som er der kommer fra. (eller følg de andre på ditt fly.) Hvis ikke bagasjen din er der, tar du med biletten din bort til en skranke der inne og da kan de spore opp kufferten via flightnr.

Skrevet

Det er bra at første flyreisen er innenlandsk, for da slipper du de digre flyplassene i utlandet.

Leker er en bra tips. For selv om flyturet bare kan vare i f. eks. 1 time, så kan det være kjedelig for barna. For på flyet skal man helst sitte på plassen sin med belte på. Ikke det at du MÅ, men det er anbefalt. Og det kan være til tide kjedelig for barn å sitte på setet hele tiden. Så noe spennende og gøy er aboslutt anbefalt å ta med. På SAS får barna en liten eske med farger, tegneblokk osv. Vet ikke med Norwegian, siden jeg aldri har reist med dem.

Lykke til på turen.

Skrevet

Føler det er så mye og tenke på. Men tusen takk for alle svar, dette hjalp meg mye! :) HI

Sleng gjerne inn mere om dere kommer på

Skrevet

Det er egentlig ikke mye å tenke på. Mye går ganske automatisk. Er du usikker, så er det beste å spørre. Heller bedre å spørre for mye enn for lite. Du må ikke være redd for å spørre, og fortell gjerne at det er første gangen du skal fly, så får du helt sikkert litt ekstra hjelp.

jeg som har flytt mange ganger før, får masse hjelp når jeg plutselig blir usikker.

Lykke til.

Skrevet

* Når du kommer inn på flyplassen, se etter en skjerm hvor det står hvor du skal sjekke inn (om det er stor flyplass, feks gardermoen så er det delt opp i A B C osv)

* Ha klart reisedokumentene (f.eks utskrift fra mail, om du har bestilt på nett) og legitimasjon klart. Der sjekker de også inn bagasjen din og du får en egen billett til flyet. Spør der om hvor sikkerhetskontrollen er, om du ikke alt har funnet det ut.

* Gå igjennom sikkerhetskontrollen. Her må du ta av jakke, klokke, belte og andre ting som kan beepe. Husk å ikke ha bilnøkler eller småpenger i noen lommer. Mobiltelefonen skal du også putte på rullebåndet. Barnemat er som nevnt tidligere "godkjent" å ha med seg. Selv f.eks nan melk.

* Se etter en skjerm hvor det står hvilken gate du skal på.

* Vent ved gaten til de roper opp at de starter innsjekkingen, står "boarding" på skjermen. Da er det bare å vise billetten og legitimasjon igjen.

Så er det bare å kose seg på flyet :) Om ungen din er liten får du tildelt en ekstra redningsvest til h*n, hvor flyvertinnene gjerne spør deg om du kan å bruke den. Da er det kjekt å la de vise deg, og benytte anledningen til å evt spørre om andre ting du måtte lure på ;) Husk å tygge tyggis opp og nedturen.

Ut av flyet så bare følger du mengden, så kommer du til baggasjebåndet.

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, så kan hende jeg er litt FOR detaljert her :P

Lykke til og kos deg! Går nok så bra så :)

Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt? Hvis barnet drikker mme så kan du ta med så mye du vil, da kan de ikke nektet deg å ta det med inn. Mat og drikke til små barn kan du ta med (selv om det er mer enn 30 ml) Spurte flyplassen før jeg reiste med småbarn forrige gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...