Julie09 Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Dere som har hatt flaskebarn helt fra fødselen av, har der noen gode råd og tips å dele?
fult hus:) Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 ikke helt fra fødsel, men ganske tidlig. ha en stor kasserolle med plass til mange flasker så du slipper å koke i så mange omganger:) lag mme for et døgn av gangen. posjoner i flasker å ha stående klar i kjøleskapet. men varm opp kun en gang.. jeg varmet opp to ganger av å til når han ble litt større.. d hadde ikke noe å si..
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 tror det er litt individuellt hvordan man foretrekker å gjøre det, men her er hvordan jeg fikk tips fra sykehuset(og det fungerte bra): TILBEREDNING: ha ferdig kokt (avkjølt) vann i en mugge på benk/kjøleskap.bør ikke stå mer enn et døgn... har du mikro er det bare å varme riktig mengde vann til maks 40 grader, og ha i pulver å riste. har du ikke mikro, koker du vann i vannkoker og blander til riktig temp med det avkjølte vannet. de fortalte at det beste var å ikke blande ferdig før man varmet det opp, for hvis du er uheldig å får det for varmt skal du ikke bruke melka(husker ikke hvorfor, men hadde noe med spalting av melkesyrebakt...bla bla..husker ikke) etterhvert(kommer an på drikkevannet der du bor, kan du bare varme vannet fra springen til riktig temp.jeg drøyde til 6 mnd, men kunne ha gjort det før i følge helsesøster;-) RENGJØRING: etter bruk skylte jeg flaska og fylte med såpe og vann.hadde en beholder med såpevann som jeg la smokkene oppi. på en gang i døgnet vasket jeg flaskene/smokkene og kokte alt i en stoooor kjele(hadde maaange flasker) ettterhvert tokr jeg flaskene i oppvaskmaskin(de sa jeg kunne gjøre det fra starten av på sykehuset, og jeg kommer nok til å gjøre det denne gangen), og kokte bare smokkene;-) UT PÅ TUR: jeg prøvde meg litt fram her og syns vel det beste var å ha kaldt(kokt) vann i flaska, og varmt vann på termos, og så blande til riktig temp.ha så oppi pulver(får kjøpt doseringskopper, helt supre). OI, dette ble langt, men forhåpentligvis forståelig;-) når jeg leser over ser jeg at jeg tar på meg æren for å gjøre jobben med rengjøring, men må ærlig innrømme at sambo stort sett tok den jobben;-)) selv om det virker litt hektisk i begynnelsen, så kommer man fort inn i rutinene. lykke til!
Surfinia Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Litt forskjellig hvordan vi løser flaskematingen ser jeg Jeg har nå flaskebarn nr 2 og løser tingene slik: * Brukte flasker skyller jeg i kaldt vann og vasker både flaske og smokk i oppvaskmaskin. * De første 3-4 månedene kokte jeg alt i mikroen også etter oppvaskmaskinen. Har kjøpt en sånn mikrosterilisator med plass til 6 flasker i på Babyshop. Kosta omtrent 400 kr mener jeg å huske. Hadde ALDRI klart meg uten den. Etter 6 minutter i mikroen er flaskene "kokt". Prøvde å koke i kjele en liten stund med det første barnet, men det var så fort gjort å glemme den kjelen........ * Nå blander jeg melk (kokt vann og pulver) i en stor beholder til et døgn av gangen. Dette står i kjøleskapet og jeg heller over på flaske og varmer i mikro når hun er sulten. Til det første barnet hadde jeg ferdig oppmålt vann på flasker stående klar, varmet vann og hadde i pulver når han spiste fordi jeg hadde hørt at melka ikke burde stå ferdig blandet. Det fikk jeg høre på sykehuset nå at ikke var nødvendig. Å blande for et døgn av gangen var helt ok. * På tur har jeg to løsninger, litt avhengig av hvor lenge jeg er borte. På korte turer (2-3 timer) har jeg varmt vann på flaske i ei sånn termoveske (kjøpt på Babyshop). Blander i pulver når hun skal spise. På lengre turer har jeg kaldt vann på en flaske og varmt vann på termos og blander flaskene etterhvert som hun blir sulten. * Slik kopp med flere rom i (også Babyshop) hvor du kan ha ferdig oppmålt pulver er veldig kjekt * Av gammel vane tror jeg at jeg kokte vannet til melken hele tiden barnet fikk flaske jeg altså, men det er helt sikkert unødvendig. Ellers vil jeg anbefale siden: www.flaskeposten.org Her står det mye god info om flaskemating. Lykke til!
h.hippo Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Her var det også flaskemating fra første stund,og det blir det med nr 2 også! Mange gode og like tips over her, men jeg så ingen som nevnte malt! Vår lille ble fort ganske hard i magen, så for vår del var det helt nødvendig med malt i melka! Jeg gikk etterhvert også for løsningen med en stor mugge med doser for et helt døgn av gangen, en snau liter gikk det vel med. I denne hadde jeg en stor teskje med maltekstrakt, og da holdt magen seg god og myk! På tur laget jeg ofte ferdig flaskene på morgenen, satte dem rett i stellebagen helt varme, og da holdt de gjerne perfekt temperatur når junior var sulten igjen! (og så hadde jeg med en passe beholder som jeg kunne ha varmt eller kaldt vann i, hvis temperaturen skulle være feil!) Men jeg ble tøffere og tøffere etterhvert, når lillemann var helt liten var jeg rå på koking, og laget kun en og en flaske av gangen osv.. Tror nok jeg kommer til å være litt mer avslappet denne gangen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå