Gå til innhold

Hvilke klinikker i Danmark anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei vinden1!

Så fint å treffe noen i akkurat samme situasjon:o) Hadde vært flott å utveksle erfaringer ja! Ikke fått tilbud om samtale med lege på Riksen nei -har du? Jeg skal igang med frys uke 35, vet du når du skal ha neste frys? Har tilsammen 3 egg på frys, så regner med det ihvertfall blir en innsetting;) Hva er grunnen til at dere må ha IVF? Hos oss er det jeg som har tette eggledere, sambo er alt ok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen, Lie79 :o)

Jeg fikk allergisk utslett på hele kroppen av Crinone og måtte derfor gå på allergimedisiner. Fikk Progestan på 2. forsøket, men tålte heller ikke det. Endte med å reagere enda kraftigere.

Dette løste Nordica lett. Et tankekors er at Riksen fint kunne ha gjort det samme. Nordica brukte både ass. hatching og spindelmikroskopet på begge forsøkene ( det vurderes om det er behov når de ser eggene); dessuten valgte vi i fellesskap å gå fra IVF til ICSI. Dr. Lindenberg satte meg opp på langt regime, men dr. Blakstad var altfor sløv til å reagere på at jeg tok kort regime ( jeg liker ikke å gå på nedregulering da jeg blir et skikkelig hormontroll).

Hver gang man begynner på et nytt sted blir gjerne det første forsøket et "skudd i mørket" og vi gikk for en 3-pk for ikke å ha press på oss for å lykkes. Vi var dessuten så uheldige at etter 2. uttak satt vi ikke igjen med noen egg. Dette ble derfor ikke regnet som et forsøk - det ville det ha blitt med kun 1 forsøk.

Jeg anbefaler ikke dr. Blakstad! Maken til overfladisk behandling har jeg aldri vært borte i før. Dessuten respekterer hun ikke andres tid. Hun var billig og ble anbefalt av Nordica, men jeg ønsker å bruke en annen gynekolog på søskenforsøket.

Hausken er opptatt av statistikken og ønsker ikke å ha pasienter som hopper rundt fra klinikk til klinikk!

For meg var det utrolig vanskelig hver gang noen i venneflokken eller familien lykkes med å bli gravid, for det minnet meg på hvor mislykket jeg følte meg. Utad var jeg bestandig glad på deres vegne, men jeg hadde noen timer for meg selv hvor tårene bare flommet over pga. savnet. Tror dessverre at det er noe vi må lære oss å leve med. Erfarte selv at en venninne som i dag er lykkelig adoptivmamma for to, nærmest knakk sammen av sorg da jeg fortalte henne om min graviditet. Verden er ikke rettferdig, nei, men jeg tror det er viktig å ikke gi opp dersom man har økonomi og psyke til det. Vi ville ihvertfall prøve alt før vi gav oss og hadde egentlig bestemt oss for surrogatmor - trodde ikke at kroppen min kunne bære frem et barn, men ønsket om å gjøre det gjorde at vi tok en "avstikker" til Danmark :o)

Island høres spennende ut. Synes det er viktig at dere finner en klinikk som dere føler at dere blir ivaretatt på ang. behandlingsform og kan få svar på de spørsmålene som dere helt sikkert har. Forhør deg med flere klinikker.

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg har lest at de tilbyr avslutningssamtale. Er bare så utålmodig og vil helst ha den før fryseforsøket, slik at jeg allerede nå kan vite litt mer om hva de tenker om mine sjanser. Vet jo ingenting om hva legene der vurderer. Vi har fem egg på frys men jeg har NULL tro på at det skal gå med frys....unnskyld negativiteten, men når jeg får satt inn to ferske flotte egg så blir man altså litt pessimist.... Har aldri sett antydning til to blå streker.

Jeg skal ringe inn mensen nå i august, det blir nok i slutten av august tenker jeg. Så blir nok innsett i september. Men for min del er det bare noe jeg skal ha overstått, regner med legene ikke gir meg noen samtale før det fryseforsøket er over.

Grunnen til IVf er mine tette eggledere, samt pco eggstokker, altså jeg har mange små umodne eggblærer på eggstokkene. Noe som betyr at jeg til tross for min alder på 36 ikke har problemer med å modne egg, men de er fryktelig mange og jeg antar at en del av dem er dårlige.

Legene på riksen er veldig positive på mine vegne, og alt virker jo så fint og flott, ved innsett, men eggene fester seg ikke.

Er redd for at jeg har et dårlig livmormiljø, hvis man kan kalle det det. Mine tette eggledere stammer nok fra en betennelse jeg hadde i tenårene, som jeg gikk lenge ubehandlet med.

Samboer har alt på plass.

Skrevet

Har også hørt at de tilbyr avslutningssamtale, men er vel kanskje ikke før man er ferdig med alle forsøkene + evt frys... Kan du ikke ringe og høre om det er mulig å få en samtale? Må jo kunne gå an å få det! Jeg har prøvd å spørre ut sykepleierne på tlf, men får ingen svar. Har også skrevet ned spørsmål jeg har hatt før UL o.l når jeg har hatt forsøk og spurt legene når jeg har vært der inne. Men ikke fått noe konkrete svar av dem heller, bortsett fra at alt ser veldig bra ut og at de ikke vet hvorfor eggene ikke vil feste seg. Litt lei av å høre hvor bra alt ser ut nå, siden det tydeligvis er noe som ikke funker... Ihvertfall det jeg tenker!

Føler det også sånn som deg i forhold til fryseforsøket/ene vi har igjen. Vil bare ha de overstått liksom, sånn at vi kan komme oss videre. Hva har Hcg-verdiene dine vært når du har tatt blodprøve? Alle mine har vært på mindre enn 1, dvs at det ikke har vært tegn til festing...

Virker jo som om du får endel bra egg også, siden du får på frys:)

Leste et sted at hos noen kan faktisk medisinene vi tar ved IVF gjøre at man ikke blir gravid, så derfor tenker jeg nå at jeg skal ta fryseforsøk i naturlig syklus og droppe crinone denne gangen. Da har jeg prøvd en gang helt uten medisiner også. Aner ikke hvor mye dette vil ha å si, men da har jeg ihvertfall prøvd det også:o)

Har også tenkt på dette med miljøet i livmoren og om det er som det skal, men hvordan kan man vite det? Har tatt laparoskopi og da fikk jeg beskjed om at alt så bra ut med livmoren... Slimhinnen min har også vært bra hver gang.

Jeg har diabetes type 1 som jeg har hatt i over 20 år og matintoleranse for både melk og korn som jeg fikk for ca 2 år siden, men har fått beskjed om at dette ikke skulle ha noe å si for mine sjanser til å bli

gravid. Kunne allikevel tenke meg å prøve Prednisolon pga av allergi og autoimmun sykdom som jeg jo har. Tenker også på evt endring av medisiner, blastocystdyrking og ass. hatching.

Tenker at hvis vi velger Danmark kan vi få alle disse tingene, men Hausken frister også. Binder nok oss ikke til flere forsøk ett sted, vil heller ha muligheten til å bytte behandlingssted underveis:o)

Skrevet

Kan underskrive det CathyS ~håper på Haugesund~ skriver om Nordica.

Etter 3 mislykka forsøk der er alt j får i posten et brev om antall egg,hvor mange befr. og at de ikke ser noen grunn til å prøve videre.Intet om hva som var feil m eggene eller noe.Meget skuffende - vi har jo tross alt betalt mye for tjenestene de utfører.

Skrevet

Hei Lie

da har jeg fått svar fra riksen, og jeg er altså satt opp på en samtale i september. Skreiv at jeg var i dialog med privatklinikker og ønska samtalen min med legene på riksen snarest mulig. Så nå er jeg lettet!!

Har også skrevet litt med legene både på maigård, ciconia og hausken. Nordica har jeg ikke vurdert da jeg ikke vil dra på en "samlebåndklinikk" flere ganger. Denne gangen velger jeg en klinikk med service!!

Hausken synes jeg blir langt unna, selv om det frister. Prøvde å sammenligne statistikker ved de ulike klinikker og de ligger jo omtrent på det samme. Det som jeg synes er spennende, er assisted hatching som jo er et tilbud ved flere danske klinikker. Det må jo bety at dette er noe de har tro på! Må vel også sjekke om det er store prisforskjeller på danske og hausken.

Diabetes, matintoleranse...har aldri hørt om dette i sammenheng med ufrivillig barnløshet. Har du funnet noe forskning e.l på det? Hva med medisiner, har du prøvd menopur eller puregon/gonal-f? Mange får bedre resultat av menopur. Jeg er sykt spent på hva riksenlegene tenker om meg.

Skrevet

Hei igjen:o)

Så bra at du har fått time til samtale:) Blir spennende å høre hva de har og si! Men de har tydeligvis stor pågang om dagen, siden du ikke kunne få time før i september... Kjedelig å måtte vente så lenge, men burde vel begynne å bli vant til det i den prosessen her;)

I utgangspunktet ønsker ikke jeg ny "samlebånd" heller, men det som evt trekker meg til Nordica er at det virker som om de har høy kompetanse, ingen ventetid, ass. hatching og spindelmikroskop, og er billige på pris. Så vidt jeg kunne se, ligger de under både Hausken, Maigaard og Ciconia i pris, og desverre så har pris mye å si for oss da vi må skrape sammen det vi har til forsøk... Men uansett blir jo prisen høyere enn den som blir oppgitt i Dkr pga av kursen som er om dagen. Viktigste for oss nå er å få et resultat og å prøve noe nytt. Hos Nordica kan du få kontakt med Dr. Svend Lindenberg på nett der han svarer på spørsmål du måtte ha. Har selv spurt om flere ting uten at jeg er i behandling der, og fått svar i løpet av 1-2 dager. Bare å gå inn på "spørg lægen", der kan du også se hva andre har spurt om og hvilke svar de har fått.

Tenker at om vi velger Danmark el Hausken så vil vi uansett fly, så reiseveien blir omtrent det samme. Billigere med fly enn båt til Danmark tror jeg...

Assisted hatching er absolutt interessant! I følge Dr. Lindenberg hos Nordica har ass. hatching ført til dramatisk forbedring i graviditetsresultater hos dem. Både for de med mange IVF forsøk bak seg, og hos kvinner med lett forhøyet FSH el alder over 37 år. Du kan lese mer om det på Nordica sin hjemmeside.

Ikke funnet noe forskning som skulle tilsi at matintoleranse skal ha noe å si for å bli gravid. Men går til behandling hos en ernæringsterapeut som personlig mener at dette kan ha stor innvirkning. Jeg har brukt Gonal-f ved alle mine forsøk, så har også tenkt på om det kunne vært lurt å prøve med Menopur, evt en mix av Gonal og Menopur. Hva har du brukt ved dine forsøk?

Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd

Riksen: samlebånd, men utolig dyktige og fantastiske sykepleiere og flott leger når de har tid.

Aleris: Hyggelige, men psyket meg ned skikkelig pga alder. "Dette kan du bare gi opp." Prøvde heller ingenting nytt.

Maigaard: Hyggelige og imøtekommende på mail, fine da vi var der, men lite/ingen oppfølging. Ellers veldig frustrerende fordi forsøket gikk veldig fint og de sa "om to dager er du gravid...og det sier jeg ikke til alle". Hatt annen lege til å se på bildene av eggene og han sa at det kun var 20% sjanse for å bli gravid. Brukte AH.

Hausken: Så langt, alt superbra!

Skrevet

Takk for gode tips Nurket1:o)

Tror nok Hausken er av de beste ja! Bare synd det ikke er lov med assisted hatching i Norge, da hadde jeg helt klart valgt Hausken. Tenker at hvis jeg velger en dansk klinikk evt. så får vi "alt" på ett sted, men er fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for Hausken eller Danmark...

Hvor mange forsøk har du hatt så langt tilsammen? Første forsøk hos Hausken nå el?

Skrevet

Takk for utfyllende svar, gode tips og erfaringer anonimo & gullprinsen!

Like greit at vi på forhånd ikke vet hva vi går til i denne karussellen ja. Godt å høre at du har lykkes og fått gullgutten din -håper du koser deg masse med han:o)

Skrevet

Hei Lie

Nå leste jeg akkurat på Trianglen fert.klinikk, der skreiv de noe om spindelmikroskopet; noe om at det en kan se på spindelmikroskopet har vist seg å være mindre nyttig enn det man først tenkte, et eller annet om at den teorien en hadde ikke viste seg å holde stikk...

Nå er vi snart igang med frys!!

Har du bestemt deg for klinikk?

Skrevet

Hei vinden1:o)

Leste det om spindelmikroskopet nå jeg også, så da er det bare å utelukke det. Så vidt jeg har skjønt så kan det kun brukes ved icsi, og det trenger jo ikke vi uansett... Får heller satse på at blastocystdyrking, ass.hatching el ny medisinering er det som skal til;) Vet du forresten om man kan bruke ass. hatching på blastocyst?

Ikke lenge til fryseforsøk nå nei. Skal bli godt å få det unnagjort! Tror jeg kommer til å be om kopi av journal fra Riksen når vi er ferdige med fryseforsøket i august, og at vi sender kopi til dr. Lindenberg hos Nordica for å få hans vurdering. Er jo gratis og uforpliktende, og hadde vært interessant med en second opinion:) Kunne tenkt meg å sende en kopi til Hausken også, men vi får se hva det blir til... Har du tenkt noe mer på hvilken klinikk du vil velge da?

Skrevet

Hei igjen...

Hatt ett der...ble gravid etter fire negative...misstet dessverre, men han har kommet lenger enn både Danmark og Aleris...

Flott klinikk på alle måter! Litt langt for oss er eneste minus...men jeg kunne reist til verdens ende om det hjalp...

Hvorfor AH? Det hjelper jo ikke på alle...

Lykke til!

Skrevet

Så trist å høre at du mistet Nurket1:( Ikke opplevd det selv, men tenker bare at det må være forferdelig... Det positive er jo ihvertfall at du vet at du kan bli gravid! Hos meg har alle hcg blodprøvene vært på mindre enn 1 hver gang, så ikke tegn til festing engang..

Tenker at AH kan være noe for oss siden vi nå har flere forsøk bak oss uten tegn til festing. Men dette blir vel undersøkt etter egguttak, så vet jo ikke om dette er noe som kan hjelpe oss. Har hatt alle våre forsøk på Riksen, og føler oss klare til å prøve noe nytt nå, få en ny vurdering fra en annen lege. Velger vi en klinikk i Norge, blir det uten tvil Hausken. Bor på østlandet, så blir litt reisevei ja, men det er det verdt!

Har planlagt fryseforsøk nå i august, så får håpe på et mirakel da. Når skal du igang igjen? Fortsetter du hos Hausken?

Skrevet

Prøver for 8. gang...galskap men hva man ikke gjør...siste forsøket positivt og da gir vi oss ikke enda...

Blir Hausken om et par uker tenker jeg...spray og så får vi se...skal muligens inn og sjekke litt i livmorområdet så kan bli mye greier i ukene som kommer...

men som sagt...alt for å få møte lille Nurket2!

Vi får heie på hverandre hva?

Skrevet

Hei Lie...ja, jeg er nok litt mer utålmodig enn deg, har skrevet til riksen og bedt om journalen min som jeg skal scanna og sende til alle klinikker, så får jeg se da, hvem som svarer meg best.

Ang blastocyst så skriver legen på maigård til meg; "Vi laver ikke blastocyst dyrkning, da erfaringen viser, at der ikke er flere gravide kvinder pr. opstartet behandling hvis æggene dyrkes til blastocyst stadiet."

AH er et alternativ særlig der hvor kvinnen er litt eldre og eggeskallene er litt seige.

Skrevet

Hei Nurket1!

Skjønner godt at du ikke vil gi deg enda, selv om du har hatt mange forsøk. Og så lenge psyken og økonomien tåler det, så er det bare stå på, så lykkes du helt sikkert til slutt:o) Håper du får sjekket deg ordentlig før neste forsøk, at alt er i skjønneste orden og at spiren blir værende neste gang.

Jeg skal heie på deg og krysse fingrene for at det går bra neste gang:o)

Masse lykke til!

Skrevet

Hei vinden1!

He he... får gjøre som deg jeg også, få tak i kopi av journalen min og sende den til flere kinikker og se hvem som gir best svar;o)

Tydeligvis litt forskjellige meninger i forhold til ulike behandlinger, så får vel bare se hva det blir til og stole på at klinikken vi velger gir behandlingen som er riktig for oss... Har ihvertfall hørt om kvinner i 20-årene som har hatt egg med harde/seige skall, og der AH har hjulpet de. Skal ihvertfall bli veldig interessant med vurdering fra andre klinikker, høre hva de sier om våre sjanser og forslag til videre behandling:o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter litt på denne tråden for å holde den i live, jeg. Jeg er nemlig i full gang med dialog med klinikker i DK, og tror jeg bestemmer meg for Maigård eller Ciconia. Har du kommet noe lengre, Lie?

Skrevet

Heisann vinden1:o)

Så bra at du er godt i gang med planleggingen videre, blir spennende å høre hva du velger! Tenker du å gå privat nå før du tar fryseforsøk? Fått noe tilbakemeldinger fra andre klinikker om hva de tenker om deres sjanser for å lykkes? evt annen behandling enn du har fått på Riksen?

Var på UL på Riksen i dag. Skal begynne å teste med eggløsningstester fom i morgen, og så evt tilbake til ny UL på fredag dersom ikke fått utslag på eggløsningstest. Vurderer da om jeg evt skal sette eggløsningssprøyte. Blir antageligvis innsetting på søndag eller mandag i følge legen. Virker som om de har mye å gjøre på Riksen om dagen og legen virket litt stresset. Veldig samlebåndfølelse der i dag synes jeg. Legen hadde tydeligvis ikke sett i journalen før jeg kom inn, så han trodde jeg gikk på Progynova og ville jeg skulle fortsette på tablettene i noen dager til... Men jeg skal jo ha innsett i naturlig syklus;-) Ellers spurte jeg om det var mulig å avtale en time for samtale med lege i nærmeste framtid, med tanke på at vi nå har hatt mange forsøk bak oss og ønsker litt mer info. Legen mente det ikke var nødvendig å tenke på det enda og at vi skulle tenke positivt angående fryseforsøket i første omgang. Men merker jeg ikke har de største forhåpningene om at vi skal lykkes nå på frys...

Skrevet

Jepps Lie jeg er kommet et godt stykke videre...har en tråd på snartgravid.com som omhandler valg av privatklinikk...men nå er mensen her om tre dager og da blir det progynova og frys...og deretter, rett etterpå starter jeg på ivf privat. har snakket med to århus klinikker samt hausken på mail.

Skrevet

Hei dere,

Jeg vil anbefale Maigaard-kliniken i Århus! Der er de helt fantastiske! De hører veldig etter på hvilken medisiner man selv ønsker å bruke, og kommer med gode forslag.

Jeg hadde 4 forsøk på riksen samt flere frys, "alle med super kvalitet", som de sa, men vi ble ikke gravide.

Jeg har autoimmun sykdom samt diverse matallergier. Jeg er 100% sikker på at disse tingene er faktorer som har invirkning på om man lykkes eller ikke. Da jeg sa til Maigaard (dvs. det var Jon Kirk som var vår superlege) at jeg ikke tålte en del mat, så økte han prednisolondosen min til det dobbelte - tydelig at han mente allergier hadde innvikrning på resultatet!)

Da jeg kom til Maigaard, sa jeg at jeg ville ha prednisolon, albyl-e og bytte ut progestan med pregnyl (som jeg satte som sprøyte). Jeg ønsket også assisted hatching (men det ble ikke nødvendig) På andre forsøket lykkes vi og ble gravide med tvillinger! (Vi har også 3 forsøk fra København bak oss før Riksen) Så Maigaard klarte virkelig det ingen andre klarte! Prednisolon 10 mg var nødvendig for meg (Maigaard mente at 5 mg var nok, men jeg tok ekstra på egen hånd siden 5 mg ikke var nok på 1 forsøket hos Maigaard)

Jeg kan ikke sagt hvor viktig jeg synes prednisolon er for alle som sliter med immunforsvaret sitt eller allergier. Jeg er så overbevist at vi aldri hadde klart det hvis ikke det hadde vært for det.

Ønsker dere alle veldig lykke til i valg av klinikk. Det er masse erfaringer å lese bakover i trådene her. Utorlig masse informasjon fra alle de flotte jentene som er her inne. Det ga meg bl.a masse tips. Takk igjen forressten til anonimo som jeg ser har fått sin gullprins! Gratulerer! Tvillingene er 1 år nå, og går rundt i stuen her:)))

God klem

Skrevet

Godt å høre om gode erfaringer med dem emilie! Jeg heller veldig mot dem jeg, skal bare gjøre unna dette fryseforsøket først... De svarer på mail, og de er villige til å høre på hva jeg vil. De har allerede foreslått prednisolon til meg, uten at det foreligger noen mistanke om dårig immunforsvar. Selvfølgelig assisted hatching, men det vil de jo se om er nødvendig.

Jeg er litt spent på hvordan du opplevde turen dit ned, kunne dere ta ut egg samme dag som dere kom (hvis dere tok båt)? Og hvordan var smertelindringen? Hvordan betaler man der nede, og hvordan fikk dere medisinene?

Skrevet

Hei igjen,

De styrte stort sett uttaket til mandager. Jeg turte ikke å dra ned samme dag med båten i tilfelle det skulle bli noe forsinkelser med ferjen etc. så vi tok båten lørdags kveld, og hadde en dag i Århus før uttaket. (På fryseforsøket derimot dro jeg alene ned med bilen samme dag som jeg skulle ha innsetting, men det var ikke før kl ett). Det er ufattelig deilig å ta ferjen og ha bilen med. Vi tok turer litt rundt omkring de dagene vi var der. Jeg hadde med meg masse dilldall i bilen, uten å tenke på at vi ikke kunne ha for mye bagasje med på flyet etc. Jeg opplevde turene til Århus, som mye mindre stressende enn fly til København etc.

Det tar vel ca. t otimer med bil til Århus fra Fredrikshavn, og veiene er superbra.

Vi bodde i en liten leilighet i byen hvor vi laget maten selv etc. Det var superdeilig siden jeg har så mye matallergier. Jeg har ikke linken nå, men tror det het århus bed and breakfast. (Det var noen her inne som hadd eskrytt så av det, og vi ble veldig fornøyde) Skal se om jeg finner linken senere denne helgen hvis du er interessert.

Jeg fikk resepter fra klinikken som jeg brukte på apoteket her i Norge. Betaling tror jeg at jeg husker foregikk med giro - vi tok en 3 pakning. det husker jeg ikke helt.

Sykepleierne og legen var helt fantastiske! Smertelindring var første gang veldig bra. Jeg kjente ingenting!!! Mens andre uttaket, som vi faktisk fikk to skjønn unger utav, var det verste jeg har opplevet på 9 uttak! Da hadde eggstokken vridd seg litt, så det var ikke så lett å få ut. Men det går jo så fort, og verdt hvert sekund av smerten! I Norge brukte jeg Dr. Huseby på smedstadgynekologene. Han er veldig flink og grei.

skriver for harde livet her mens ungene sover...kommer ikke på noe mer. Jeg kan sjekke innom her igjen hvis du har flere spørsmål!

Kjempe lykke til!!!! I Danmark får de det til!!!!!!!!

Klem

Skrevet

Du følger ganske tett etter meg med frys da vinden1. Har ikke de største forhåpningene om å lykkes på frys, men et lite håp har jeg jo:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...