Gå til innhold

Preeklamsi

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som hadde det første gang, hvor lenge ventet dere før dere satte igang med ny graviditet? og hvordan gikk det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte i 2007 og hadde da en alvorlig preeklampsi med truende eklampsi etter fødsel (uke 39). Gikk fint med barnet, men jeg var ganske preget av det hele i flere måneder og brukte Trandate i 5 mnd post partum.

Jeg fødte på nytt for to uker siden (uke 39), hadde på ny alvorlig preeklampsi og fikk truende eklampsi etter fødsel. Føler meg i bedre form enn etter forrige fødsel, men står fremdeles på Trandate.

De fleste som har hatt preeklampsi em gang slipper å få det igjen, men noen får det. Hvis man har hatt det to ganger kan man vel være ganske sikker på at det kommer igjen så vidt jeg har forstått.

Har du hatt det og var det tidlig eller sent i svangerskapet? Er du gravid igjen? Be i alle fall om tett oppfølging. Jeg gikk annenhver uke i hele svangerskapet og på slutten annenhver dag, og følte meg veldig godt ivaretatt.

Skrevet

Takk for svar:) jeg hadde det sent sist, begynte såvidt i uke 35, og ble satt i gang i uke 37+1. Ble ikke skikkelig syk før etter fødselen, gikk også på trandate i mange måneder og har fortsatt eggehvite på 1+. ikke gravid for øyeblikket, men prøver. er ganske redd for det gikk skikkelig dårlig, mistet altfor mye blod pga morkaka var grodd fast og de ventet for lenge med å kjøre meg ned på operasjon.. Godt at man får tett oppfølging, og at det gikk bra med deg andre gangen også:)

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg enda. Er 16 uker på vei nå med nummer to.

Måtte gjennom et kontrollert hastesnitt sist. (lå på sykehus fra alvorlig preeklampsi ble oppdaget 31+2 og frem til 32+0 da de måtte forløse pga truende eklampsi.

Er veldig spent nå. Får mer oppfølging + går på Albyl E. Prøver å ikke være for stresset og bekymret. Klarer det ganske bra til daglig, men blir alltid litt skjelven foran hver kontroll.. Gleder meg egentlig bare til å få det overstått og at babyen blir noen mnd gammel sånn at jeg kan føle meg mer trygg.

Har ikke lyst på en prematur til selv om alt gikk bra sist.

Denne gang har jeg termin midt i influensasesongen - og med svineinfluensaen også ventet inn over oss så er det ikke noe moro å ha et lite knøtt med svakere immunforsvar.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg fikke en gutt i uke 32, i 2007.. og venter nestemann nå i september. Sist ble jeg lagt inn med alvorlig pre eklampsi og endte opp med kramper i uke 32 (eklampsi). Var derfor gutten ble tatt så tidlig. Var hardt både fysisk og psykisk og komme seg.. så kan ikke påstå at jeg så for meg å få nestemann såpass kjapt;) men så hender det at man blir overasket og da må man bare ta stilling til det.

Gikk overaskende kjapt og venne seg til tanken, selv om jeg ble redd for en ny runde da jeg oppdaget graviditeten.

Er nå i uke 34, noe som føles godt med tanke på at babyen stadig blir større og sterkere enn sist. Går til kontroll hver uke på sykehuset, og føler meg dermed godt ivaretatt. Er ikke i spesielt god form, og har hatt høyt trykk hele veien.. Men prøver ta en dag av gangen og håpe det beste!

Er ikke alle dager som er like lette, men jeg har tro på at dette skal ende bedre enn sist:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...