Gå til innhold

dysmatur-tilskudd av jern??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter veide 2190 da hun ble født, og på Ahus ble jeg fortalt av en barnepleier at hun ville trenge tilskudd av jern pga lav fødselsvekt. Siden ble det ikke nevnt, men kom på det og spurte hs. Hun mente det ikke var nødvendig. Men leser jo nå på nettet at barn som har lav fødselsvekt skal ha tilskudd.. Noen med erfaring??

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du går

Gå inn på barnelegene.no og klikk deg videre på "Ernæring" og så på jern-jernmangel. Premature har nedsatt jernreserver og ubehandlet kan det føre til alvorlig jernmangelanemi. Premature med vekt under 2500 g skal ha rutinemessig tilskudd av jern fra 6 ukers alder til de er 1 år.

Er det lenge siden du ble utskrevet fra sykehuset? Hvis ikke hadde jeg tatt kontakt med barnelegen ved Ahus som var "din" lege. Er du nærme 6- ukers ktr hadde jeg kanskje ventet til da.

Unnskyld meg , men hs stoler jeg ikke alltid på. Dette mener jeg er en legeavgjørelse.

Skrevet

men min datter er IKKE prematur.. tror det er det som forvirrer både meg og andre..

Skrevet

Uansett tror jeg nok at jeg ville gått til legen, eller evt ringt tilbake til fødeavd. og hørt om det sto noe i papirene der.

Min lærer (som er lege) mener det er merkelig at jern selges uten resept. Det bør komme fra legen at man skal ha :-) Men det skal jo bare en blodprøve til, så finner du ut om hun trenger det nå :-)

Skrevet

Sorry, jeg skrev feil ser jeg. Ifølge barnelegene gjelder det barn med fødselsvekt under 2500 g. Ikke nødv.vis premature slik jeg skrev. Men jeg har også lest et nyfødte fullbårne barn sjelden har jernmangel, så da vet jeg ikke helt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...