Gå til innhold

har så lyst på en til, men vet ikke om jeg tørr å føde igjen... :(

Anbefalte innlegg

Det er snart 2 år siden jeg fødte vår nydelig sønn. Han var helt normalvektig, 3200 gram og 50 lang:)

Men jeg sliter i ettertid... syns fødselene var HELT forferdelig... MÅ legge til at jeg har en muskel sykdom som gjør at jeg blir ekstremt fortsliten og som JM ikke tok hensyn til.

PGA babyboom i byen så måtte jeg gå hjemme ganske lenge, og kl 2230 på kvelden var det så vidt jeg fikk komme inn.

Ble da undersøkt av værdens beste jm som var sååå trygg og god. Kjente ikke når hun undersøkte meg og hun konstaterte 4 cm...

Så ble det dessverre vaktskifte, og MIN jm kom inn... Hun var VELDIG hardthendt og jeg jamra meg... skjønner ikke hvordan det går an at det kan være så stor forskjell på jmene???

Uansett: Hun dreiv hele tiden og sa at hun ikke skjønte hva jeg "søyt" etter. HUn hadde født 5 barn og ikke ligget å kvint slik... (jeg ropa ikke eller noe, men sutra kanskje... )

KL 02 så har det ikke skjedd noe. Jeg har da hatt rier meg 30 sek mellom rom, og lange sådan. ungen sitter fast sier hun og vi får se an hva som skjer. Jeg ble mer og mer sliten... Syns det værste var at jeg følte jeg ikke fikk puste mellom riene, fikk sånn kvelningsfølelse... :(

Jeg fikk ikke til å drikke noe, ikke å gå på do... ingenting for riene var så vonde og så hyppige.

kl 05 kom HELDIGVIS en fantastisk jm student. Hun var sååå forsiktig når hun undersøkte meg og da hadde jeg 6 cm. Så kom MIN jm og MÅTTE undersøke hun også... joda det var rett, men GURIIIIII SÅ VONDT !!! kjønner ikke hvorfor hun måtte være så HARDHENDT! Jeg prøvde å si det også, men da sa hun slutt å syt!

Jeg følte tiden ble en suppe hvor jeg svevde mellom lystgass rus og tanker om at dette kom jeg aldri til å komme levende fra...

Kl var 0630 og jeg vil ha epidural... JM mi mente at jeg var GAL som ville ha det, følte det som et skikkelig nederlag...

Vel kl 0645 kom de og anst sykpl stakk feil 3 ganger og dermed ingen virkning...

Jeg husker jeg ropa "når skal denne forbanna epiduralen beg å virke!!". Gjør den ikke det sa JM? NÆÆÆÆIIIII--- det er jo mye værre jooo!

jaja, sånn kan det gå...

Gubben fikk beskjed om å gå ut, jeg ville ikke det... Men JM sa at han måtte. jeg følte meg forlatt, avkledd og helt alene... Jeg var så sliten at jeg KLARTE ikke å si noe. JM studenten hadde meg ens tund i en fødekrakk som jeg syns var behagelig... Men JM min ville ha meg over i senga og la senga flatt ned...

Da følte jeg IHVERFALL at jeg skulle kveles... kl 0730 beg press veene, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg pressa... han kom iallefall kl 0835, en litn stjernekikker=)

Morkaka satt fast så de måtte legge seg oppå magen min... enda mer smerte.... au au au... også syingen da.. hun sydde først feil så måtte hun rekke opp igjen... 5 sting ble det totalt.

jeg klarte ikke å holde sønnen min etterpå, knapt nok sakke for kroppen min var tot utmattet... Jeg kunne ikke reise meg fra senga før etter 1 uke.

Må også tilføye at et annet sykehus som jeg er til beh hos, sa at jeg SKULLE ha ks.

huff, nå føler jeg meg kvalm... Har prøvd å glemme det meste...

Det jeg syns var dumt med fødselen:

*JM viste 0 empati for meg og MIN situasjon og MIN sykdom

*Hun hørte ikke på meg når jeg sa feks at nå vil jeg stå/sitte etc... DU SKAL LIGGE fikk jeg som svar.

*gubben ble sendt ut mot hans vilje, og han har slitt mye i ettertid pga dette...

*skulle bare ønske hun kunne skrytt litt av meg, det hadde gitt meg litt mer pågangsmot...

Jeg var hæppi over babyen, men også utrolig bitter... har vært med på 3 fødsler før, og det var ikke slike jmdre der for å si det sånn.

Jeg husker jeg sa til meg selv gang på gang... OM DU EN GANG SKULLE FINNE PÅ Å VILLE FØDE IGJEN/BLI OVERBEVIST TIL Å FØDE... IKKE GJØR DET... HUSK AT DU LOVET DEG SELV DET...

så vet ikke om jeg tørr å gå mot meg selv der...

Fortsetter under...

må også legge til at en av grunnene til at jeg er EKSTRA redd er at jeg spurte jm etterpå om at en annen unge også evnt kun sette seg fast og da var svaret JA.

Om du får ens tørre unge feks pga det var et eller annet med bekkenet mitt.

wæææ

Ganske enkelt klagd til hennes overordnede. (I noen situasjoner går det an å ta det opp direkte med den det gjelder - jordmor, lege eller hvem det nå er man har opplevd problemer med. Men hun virker ikke særlig mottagelig for tilbakemeldinger, derfor ville jeg ha gått til hennes avdeling.)

Men man bør vel selv vurdere hvorvidt man venter til man er ferdig med fødsler først, eller ta det med én gang.Tror ikke det finnes noen absolutt fasit.

Flere synspunkter?

hei, nei dette høres ikke bra ut, det som blir sagt hele tiden er jo at vi som skal føde skal kunne bestemme stilling osv selv da, å det at mannen måtte ut er jo helt bak mål, hun kjørte rett og slett sitt eget løp hun der, men om du blir gravid igejn ,så ta kontatk med det sykehuset som sa du egentlig skulle hatt keisersnitt,snakk masse med legen og jordmor du går til kontroll hos, er jo veldig synn om en så liten bit av barnets liv skal gjøre at du ikke får flrer, men husk også at ingen fødsler er like, om du ikke kommer overens med jordmor har du full rett til å si det som det er å forlange en ny, håper du får noen å snakke med om dette som kan berolige deg ,så du får oppleve å bli mor igjen, jeg fødte selv en jente på 5 kiol for 2 år siden å har termin igjen i okt, var en veldig tøff og hard fødsel men håper denne går bedre, min morkake satt også fast men jeg fikk narkose da dem tok den ut og sydde meg, masse lykke til,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...