Gå til innhold

Noen med erfaring fra...

Anbefalte innlegg

Skrevet

forskjellige typer bæreseler??

Har sett meg ut to stk som det står imellom. Babybjørn bæresele org classic, OG Manduka bæresele(lotusbarn.no)!

BB sin kan brukes fra nyfødt til barnet er 10 kg.. Og har muligheten for å snu barnet slik det kan se fremover når det sitter på magen.

Manduka sin kan brukes fra nyfødt til barnet er 3-4 år..Men der har ikke barnet mulighet for å plasseres slik at det ser framover.

Ellers er de ganske like.. Hva er viktigst mon tro..? At barnet kan bruke selen i laang tid, eller at det kan se framover når det sitter på magen, men da bare brukes i kort tid..??? :D

På begge er det mulighet for å bære barnet på både mage og rygg!!

Håper noen har noe svar? :) Ikke lett for en førstegangs å vite hva som er viktigst..;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har hatt noen av disse?...

Skrevet

Babybjörn har vel rimelig dårlig rykte for sittestillingen... beina til ungen blir hengende mye mer rett ned og vektfordelingen dårligere enn i mange av de andre bæreselene (mei tai, ergo, beco, manduca osv).

Skrevet

Babybjørn er IKKE lik manduca og andre liknende seler (ergo, beco...). Babybjørn har et veldig smalt bærestykke mellom bena som gjør at barnet henger med beina rett ned, noe som ikke er en ergonomisk riktig stilling. Manduca og bl.a. Ergo (som vi har og er veldig fornøyd med) har et bredt bærestykke som gjør at babyen blir sittende med beina rett ut med knærne høyere enn rompa - noe som er viktig for å gi en ergonomisk riktig stilling (motvirker bl.a. hofteproblemer). Siden knærne skal være høyere enn rompa, så er det ikke mulig å sitte framovervendt.

Har selv aldri prøvd babybjørn, men alle jeg kjenner som har gjort det går fort over til noe annet fordi den ikke er god for bæreren heller. Den blir fort for liten og har heller ikke hoftebelte som avlaster vekta.

Vil på det sterkeste anbefale noe annet enn babybjørn...

Skrevet

vi har BB og mei tai. Mannen liker BB, men jeg syns den var vond, fikk vondt i ryggen av den. Mei taien er bedre og kan brukes fra liten og kan brukes på magen der barnet henger begge veier og kan brukes på ryggen. Hadde nettopp snuppa mi på 2,5 år oppi på ryggen og hun stor koste seg. Maannen har også fått sansen for mei taien :)

Skrevet

Vi har hatt babybjørn active og manduca (og mye annet bæretøy). Ville helt klart kjøpt manduca av disse to, uten tvil!!!

Babybjørn kan ikke brukes på ryggen! I så fall må det ha kommet en ny type nå ganske så nylig som jeg ikke har fått med meg? Ryggbæring er hvertfall kjempe praktisk og så lenge man kan bære på ryggen trenger man ikke muligheten for å bære fremovervendt.

Babybjørn er også veldig vond å bære i, kan brukes til 10 kg, men man klarer ikke å bruke den så lenge fordi det blir for tungt og vondt å bære med den mye før. Den er heller ikke ergonomisk riktig for barnet da all vekten er på babyens underliv, barnet får ikke noe støtte under lårene sine. Man bør derfor kun bruke selen korte stunder av gangen, max. 30 min. anbefalte de på min helsestasjon. Enda mindre om babyen er nyfødt. Manduca derimot er ergonomisk riktig og man kan derfor bære så lenge man selv og baby ønsker. Benstillingen babyen har i manduca er faktisk veldig posetiv for utviklingen av gode hofter!

Har du manduca trenger du heller ingen bæremeis. Vi bruker fortsatt vår manduca til jenten vår på 2 år og 12 kg. Kan gå lange turer med henne på ryggen i den uten problemer!

Skrevet

Tuuusen takk for svar!!!:) Litt skummelt å kjøpe noe uten å ha fått høre om andre erfaringer først:)

Men dere som har hatt manduka, har dere faktisk brukt den fra baby var nyfødt? Det står jo iværtfall at det skal gå an..

Tror uansett vi velger en manduka.. Tenkte på bæresjal også..men pappaen tror han vil føle seg for feminin i den(!) hehe..jaja så jeg må vel kanskje bare bøye meg for den da.. :P

Men sikkert veldig praktisk at babyen kan ligge i forskjellige posisjoner i sjalet da..

Skrevet

Jeg vet hvertfall at i Ergoselen må man ha et spebarnsinnlegg de første tre månedene, men jeg vet ikke om det samme gjelder Manduca.

Skrevet

Manduca kan fint brukes fra nyfødt ja, den har intregert nyfødtinnlegg. Den nyfødte har da bena inni selen i froskestilling (du ser hvordan i instruksjos heftet). Men jeg vil nok likevel tro at sjal mer opptimalt for så små, da det omlsutter en så liten kropp litt bedre og gir litt bedre støtte til hodet. Så om du ender opp med å bære mye vil du nok like å ha et sjal i tillegg til manduca.

Ja takk til både sjal og manduca vil jeg altså si =)

Skrevet

Men manduca er absolutt 100 ganger bedre for nyfødte enn babybjørn altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...