Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så "dum" og fortalt noen i nær omkrets hva mitt favorittnavn er. Nå er denne personen gravid, og "tuller litt" med å skulle bruke dette navnet. Men jeg føler absolutt ikke at dette er tull.. Velger å la være å skrive eksempler på det, da jeg er litt redd for å bli gjenkjent. Er vel sikkert flere som er i min "situasjon" uansett?

Jeg er ikke gravid

Jeg vet jeg ikke eier dette navnet

Jeg har ingen garanti for at jeg kommer til å få barn

Men jeg ELSKER det navnet, og har vært sikker i lang tid på at dette skal mitt barn hete.. Ikke bare bare å gi det opp da.. Ingen andre navn kan måle seg med dette!

Jeg har ikke så veldig lyst å ta dette opp med dem, fordi jeg vet at jeg høres teit ut.. Har tenkt på å bare spille litt "snurt" når de nevner noe, for å håpe på at de velger et annet navn, men ser at det kan være veldig barnslig det også..

Er jeg fæl og vanskelig om jeg sier at jeg har veldig lyst på det selv og spør om de kan velge et annet? Bør jeg gi opp, og gi dem tillatelse til å bruke det navnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg var du gravid, men mistet (?) - synes uansett det er en smule respektløst, iallfall da, å rappe ditt favorittnavn som du dessverre ikke har fått brukt ennå. Normalt oppegående mennesker gjør ikke sånn, spesielt ikke om dere omgås mye og er relativt gode venner. Ingen eier navn, men jeg for min del hadde valgt et annet navn dersom jeg visste min beste venninne f.eks. absolutt ville ha Ida f.eks. på jenta si.

Skrevet

Thank you! Det er det jeg og tenker.. Men prøver å se på det fra andre vinkler.. Men om jeg ser andre hadde reagert, så tør jeg vel kanskje å si ifra! At det ikke er jeg som er den stygge ulven, men heller de...

Skrevet

hmmm Utrolig vansklig akkuratt det der..

Jeg mener at man bør, om man bryr seg om hverandre, ta hennsyn til hverandre.. Jeg hadde nok sagt hva jeg mente om saken, ikke latt meg skremme.. Jeg er litt i samme situasjonen.. Jeg har alltid sagt at jeg vil bruke et jente navn på min første datter. Det har jeg sagt siden jeg var sikkert 8år.. Min kusine som er året eldre en meg har i senere tid fattet interesse for navnet og sier hun skal bruke det også.. Men vi har pratet ut om det, og kommet frem til at vi begge kommer til og bruke det.. synd, men sånn er det.. jeg er så stygg at jeg håååper jeg får jente før henne!! hehe... Ingen av oss er gravide per dags dato!

dårlig gjort syntes jeg det er om hun bruker navnet du etter trykkerlig har sagt fra om at du ønsker og bruke.. Om hun bruker det ville jeg brukt det uansett!!

lykke til

Skrevet

Er det forresten et topp 10 navn? Isåfall kan dere jo begge i verste fall bruke det, kanskje stave det litt annerledes... Hadde jeg vært fast bestemt på å kalle datteren min Johanne, hadde jeg søren meg brukt det navnet uansett, om så min bestevenninne kalte datteren sin Johanne, hun også!

Skrevet

Takk. Jeg tviler på at de vil bruke det om jeg sier at det ikke er greit. Min problemstilling er om jeg skal la de få bruke det, og jeg heller få ta navn og barn som det kommer, eller om jeg skal være litt "egoistisk" å si at jeg ikke vil at de skal bruke det, fordi jeg vil ha det selv.

Kunne aldri tenke meg å brukt det samme navnet som deres, fordi vi er sammen nesten hver dag, og barna våre (evt.) vil derfor vokse opp sammen. En annen sak er at dette navnet er godt kjent, men ikke så altfor mye brukt, så det er vel i kategorien "uvanlig". Takk, og Lykke til selv.. Er en kjedelig situasjon!

Det som gjør at jeg holder litt tilbake det å i ifra at jeg vil ha det navnet selv, er at jeg ikke har noen garanti for å få barn. Ønsker det av hele mitt hjerte, men kan også være at jeg får en hel gjeng av det andre kjønnet:)

Og de er så nær, at jeg føler liksom at det ville vært snilt gjort av meg å gi det bort. Men det er innerst inne det siste jeg vil..

Skrevet

Jeg synes ikke du er fæl om du velger å forklare din vennine hvor mye dette navnet betyr for deg. Det jeg ikke skjønner er hvordan hun kan "tulle" med å skulle bruke dette navnet. Når man er venner så viser man en viss respekt og hensyn til hverandre og det kunne ihvertfall ikke falt MEG inn å "ta" et navn som min venninne har som favorittnavn. Gravid eller ei, slike ting må man kunne dele med venninner og man gjør jo det fordi man ikke forventer at situasjonen skal bli slik. Dette navnet har bygd seg opp en betydning for deg og det synes jeg du har din fulle rette til å forklare til din venninne. Kanskje hun ikke helt har skjønt hvor sentralt dette navnet er for deg og at hun setter pris på forklaringen? Jeg synes helt klart at du kan si ifra uten å føle deg fæl! For det er du ikke! Lykke til:)

Skrevet

Nei. Er under 50 stk. som heter det. Men navnet er mer og mer kjent, så kommer til å bli mer vanlig.. Ikke poppis såvidt jeg spår..

Skrevet

Hehe.. Takk! Som sagt: jeg trenger de svarene for å ikke føle at jeg er totalt ufølsom, egoistisk og teit når jeg sier hva jeg mener..

Og jeg har også nevnt at de ville aldri brukt det uten min tillatelse, så de er ikke så fæle. Er bare at jeg må enten være tøff nok til å si ifra, eller si at det er greit. Tror ikke de helt skjønner "alvoret".. Men det plager meg at de i det hele tatt vurderer det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...