Gå til innhold

Hva kan jeg IKKE gi min 1åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg ikke gi min 1år gammle datter å spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøtter, trur eg. Meinar å ha lest at ein bør vente til 2års alder. Om det er pga allergi eller kvelningsfare veit eg ikkje.

Skrevet

* Nøtter og evt andre ting som er lett å sette i halsen.

* For mye søtsaker...

Ellers kan man gi alt nå. Hvis du ikke kommer fra en familie med spesielt mye allergi. Da er det vel noen forholdsregler å ta tror jeg. Mener å huske noe om skalldyr, jordbær etc. Men hvis du ikke kommer fra en utsatt familie er det bare å gi alt barnet vil ha.

Skrevet

Barn under 5 år skal ikke ha nøtter i det hele tatt. Både pga allergi og at de kan sette dem i halsen.

MEN enda verre så kan barn aspirere dem til lungene. Dvs de kan havne i luftrøret og videre ned i lungen. Her kan de gjøre stor skade da nøtter inneholder eteriske oljer som ødelegger lungevevet. Dette kan gi en alvorlig kjemisk lungebetennelse.

Dette er hovedårsaken til at det er så fokus på at barn ikke skal ha nøtter. For de spiser jo gjerne andre ting som er i samme str. F eks non-stop drops o.l.

Skrevet

Jøss, det visste jeg ikke :S

Peanøttsmør da? Det har min smakt :P

Og har det i en smoothie, som er for barn?

Skrevet

Hei Seven

Dette hadde jeg ikke hørt før. Har du noen kildehenvisninger så jeg kan lese meg opp litt?

Dette sier mattilsynet om nøtter:

- Små, harde og glatte matbiter, som druer, nøtter, peanøtter eller rå gulrotbiter/eplebiter kan lett komme i vrangstrupen. Pass på!

-Ved høy risiko for allergi kan det være grunnlag for å anbefale at enkelte matvarer (egg, fisk, nøtter og erter) ikke introduseres til barnet før etter ett års alder (to års alder for nøtter).

Skrevet

hva med honning? Skal man ikke vente med det også? Eller er det kanksje lov etter ett år...?

Skrevet

Dette sier mattilsynet om honning:

-Honning skal ikke gis til barn under ett år fordi den kan inneholde sporer som kan utvikles til botulisme-bakterier i barnets tarm. I tarmen vil disse bakteriene produsere gift som fører til den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme.

Skrevet

akkurat. Da er det greit å gi fra ett års alderen.

Skrevet

Blomstre..

Klikk deg inn på pasienthandboka.no og klikk på "barn" i menyen til venstre. Klikk på "livsstil og helse". Under kategorien "vekst og utvikling" finner du en artikkel om vegetarkost for barn. (Står litt om det her.)

Se også http://www.helsesoster-service.no/demo/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=679

Har søkt en del for å finne litteratur og dette er det nærmeste jeg kommer. Ellers jobbet jeg tidligere ved en ØNH-avd. (jeg er sykepleier) og der ble dette fortalt av en av legene ved avd.

Håper det kan hjelpe..

Skrevet

Takk, da har jeg litt kveldslektyre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...