Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg har vanskelig for å få det inn..Men skjønner ikke helt de nye reglene med mer pappapermisjon.

Her er saken:

Jeg skal ta ut 80% lønn i 54 uker (gamle regler).

Da har jeg regnet ut at 3 uker går bort til permisjon før fødsel, og 6 uker til pappa. Da sitter jeg igjen med 45 uker. (eller egentlig er de felles)

Etter de nye reglene, når man føder etter 1 juli står det at man har 80% lønn i 56 uker. Da blir regnestykket 3 uker permisjon før fødsel og 10 uker til pappa. Da sitter jeg igjen med 43 uker.

Vil dette si at jeg mister 2 uker permisjon fordi pappa får fler uker?

Eller er det mulig at pappan bare tar 2 av de ekstra ukene han får og at jeg da ikke mister 2 uker??

Synes det er vanskelig med alt dette skjemagreiene, så håper veldig gjerne på svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140371693-hjelp-ang-de-nye-permisjonsreglene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mister ingen ting. Du som mor har fortsatt dine 3+ 6 uker. Men fedrekvoten er blitt forlenget med 4 uker. 2 av disse ukene er tatt fra den FELLESE delen.

Om han ikke har rett på disse 10 ukene(om du ikke har jobbet minst 50% i din opptjeningstid) eller han av annen grunn velger å ikke bruke de faller disse uken bort. Du får ikke bruke av de på lik linje som han ikke kan bruke av dine uker(3+6)

Det stemmer ikke helt det du skriver anonym 14:53... Om mor ikke har jobbet i minst 50% faller ikke ukene bort, de går til mor - eller f.eks om far ikke har tjent opp rett til foreldrekvoten vil også mor få disse ukene.. Om far derimot velger å ikke ta de ut fordi han ikke vil eller kan faller de bort. Den eneste gyldige grunnen for å overføre ukene til mor er at far pga sykdom ikke kan ta seg av barnet..

Har du lest lovendringen etter at de nye endringene tredde i kraft 1.juli 2009?

Folketrygdeloven

§ 14-9. Stønadsperioden for foreldrepenger

Stønadsperioden kan deles mellom foreldrene når begge fyller vilkårene for rett til foreldrepenger etter § 14-6. Unntatt fra deling er de siste 15 stønadsdagene (3 ukene) før og de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen, som er den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren ved fødsel. Unntatt fra deling er også 10 uker som er forbeholdt faren (fedrekvoten), se § 14-12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...