Gå til innhold

"Ammepress gir skam"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førsteside oppslaget i Bladet Tromsø 7/7:

Margrethe Vik mener det er for galt at foreldre må slåss for å få riktig informasjon om morsmelkerstatning.

– Informasjonen om morsmelkerstatning og flaskemating av spedbarn er rett og slett for dårlig her i landet, mener Margrethe Vik. Hun har selv gitt morsmelkerstatning til sine to barn på ett og fire år.

– Per i dag har ikke produsentene lov til å gi informasjon om produktene sine til søkende foreldre. Det betyr at de eneste som har lov å gi informasjon, er barselavdelingene og helsestasjonene, men her er dessverre informasjonen for gammel, for dårlig, og preget av en holdning om at det nesten er kriminelt å ikke amme barna sine, sier Vik. Hun har startet opp nettstedet flaskeposten.org, og gitt ut boken «Flaskemating» på Gyldendal forlag, for å informere om temaet.

Tabubelagt

Vik mener Norge er en «ammenasjon», og at den dårlige informasjonen legger en ekstra byrde til mødre som ikke er i stand til å amme sine egne barn.

– Dette er ofte tabubelagt, og mange kvinner føler skam over å ikke amme barna sine. Alle er jo enige om at morsmelk er best for barna, og da kan det føles som et nederlag å ikke kunne tilby det til den nyfødte, sier tromsøkvinnen.

– I tillegg hevdes det at barn som ikke får morsmelk er sykdomsutsatt, og på toppen av det hele sies det at jo høyere utdannelse du har, desto lengre ammer du. Slike insinuasjoner er veldig sårende å høre for mødre som ikke får til å amme, understreker Vik.

Frivillig innsats

Vik, som til daglig er sosionom, driver nettstedet flaskeposten.org på frivillig basis sammen med venner og engasjerte fagfolk.

– Vi gir den informasjonen som foreldre bør ha for å kunne gi best mulig ernæring til barna sine. Det er for galt at foreldre må slåss med helsevesenet for å få riktig og god kunnskap om dette, poengterer hun.

Olaug Kråkmo, overjordmor og leder på kvinneklinikken på UNN, mener tilbudet til mødre som ikke kan amme er tilstrekkelig på hennes avdeling.

– Primært holder vi fokus på amming og på å gi veiledning til hvordan mødre kan få en vellykket ammeperiode. Så er det noen som ikke kan amme barna sine av ulike årsaker, og disse gir vi både morsmelkerstatning og en god veiledning i bruksmåten, sier Kråkmo. Hun setter imidlertid pris på tiltaket fra Margrethe Vik.

– Vi er slettes ikke imot morsmelkerstatning, og alle initiativ som kan gi mødrene økt kunnskap om produktet er prisverdig, understreker hun.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er såååå sant. Jeg er en mor som virkelig ØNSKET å amme barnet mitt og sånn sett fikk vi god oppfølging. Jeg kan ikke klage på systemet når det gjelder vilje til å veilede når man trenger ammehjelp.

MEN når det ikke fungerte fikk vi ingen veiledning eller info om mme. Helsesøstra vår er heller ikke noe god på dette området.

Jeg har signert underskriftskampanjen, og det burde fler!!!

Skrevet

Fin artikkel.

Selv var jeg innlagt denne kvinneklinikken på UNN i august i fjor, da vesla kom til verden med hasteks. Kan ikke annet enn å skryte av den iherdige innsatsen som ble gjort for å få ammingen i gang. Det gikk helt i stå til slutt både for den lille og for meg. Da hun til slutt endte i hoftepute pga. HD på begge sider, ble det satt sluttstrek for alle forsøk, og hjelpbryst og bankmelk (sterilisert melk fra andre mødre med overproduksjon) ble kastet i søpla so to speak. Det var IKKE god informasjon som ble gitt verken om pumping eller morsmelkerstatning den gangen, nei! Merker jeg straks ble forbannet da jeg leste at Kråkmo ser seg fornøyd med den eksisterende praksisen deres. Jeg ble sendt hjem en lørdag ettermiddag 15 mil med 60 ml bankmelk på en flaske og beskjed om at det fantes sånne fikse, greie erstatninger som var ferdigblandet. That's it!

Blæh! : (

Skrevet

Herregud!!!! Går det an?

Jeg kan ikke anet enn å skryte av oppfølging når det gjelder amming. All honnør til helsenorge om den biten. Men mme må det opplyses mer om altså.

Hvordan gikk det med dere og mating med mme etter at dere kom hjem?

Skrevet

Hehe... hva skal man si? Jeg pumpet meg som en idiot hver 3. time døgnet rundt i to-tre uker. Det dekket ikke halvparten av hva vesla kunne tenke seg å helle innpå, og hun ville ha mer, mer, mer. Resten fikk hun som mme. Da samboeren min reiste til Afghanistan da hun var to uker gammel, ble det bare kaos. Jeg ble deprimert, fikk verken sove eller tatt til meg mat. Gikk ned 17 kg på to uker, fikk ikke ut noe melk etterhvert. Var helt hysterisk og storgråt på telefon med min kjære i Afghanistan og fortalte at jeg skulle slutte å pumpe meg, ellers kom jeg til å bli sinnsyk! Slik ble vesla mme-barn på heltid, og mammaen hennes fungerte utmerket igjen. Takk og pris!

Skrevet

Kjenner meg igjen. Pumpet hver 1,5 time en periode også hver 3. time. Hver gang jeg hadde en ledig stund så måtte jeg pumpe. Jenta ville ha mye mer enn det jeg pumpet ut, så ble mme i tillegg fra ganske tidlig. Når sambo begynte å jobbe igjen, så fikk jeg ikke pumpet så ofte. Derfor mistet jeg den lille produksjonen jeg hadde klart å opparbeidet.

Ble veldig mye jobb for lite melk. ble litt små koko av det ;o)

Jeg ble selv fostret på mme og har aldri vært mye syk. Tror nok våre barn får like gode forutsetninger som mm barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...