Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har født hjemme 2 ganger. Jeg valgte det i sammarbeid med jordmor og legen min. De anbefalte det siden jeg var så fryktelig redd for å føde. !!!!

Jeg var for mange år siden med på fødselen til en vennine. Vi var 17 og 18 år. Jeg skulle være hennes støtte gjennomfødselen. I ettetid har jeg skjønt at dette gjorde større intrykk en forventet. Når jeg selv ble gravid ble jeg livredd med tanke på fødselen.

Kjempe redd for å bli liggende alene halvdopet i en seng på sykehuset, med masse måleapparater som jeg ikke forstår en skit av.

Heldigvis har ikke veninen min samme opplevelsen av sin første fødsel som jeg hadde av den. Hun syns at det var fantastisk siden jeg var der å passet på henne hele tiden! Hun har ikke merke at vi var veldig mye alene.

Legen, jordmor og jeg satte opp en liste over hva jeg var redd for og gikk igjennom punktene for å finne løsninger. Løsningen ble å være hjemme, med en jordmor jeg kjente og var trygg på. Ei som kom til å være hos meg gjennom hele fødselen.

Det er mange grunner til å velge det ene eller det andre, men vær så snill å ikke vær så slemme med hverandre. Jeg har blitt hudfletta av små fulle damer på fest fordi jeg har født hjemme!

Noe som faktisk, tross alt, ble en god opplevelse for meg blir "spytta" på av jenter som syns at dette er galskap. Vi må bli flinkere til å godta at vi er forskjellige og noe som passer for meg passer kan hende ikke for deg.

Jeg har blitt spurt om jeg tror at jeg er noe. Om jeg syns at jeg er bedre enn andre fødende siden jeg velger å føde uten smertestillene. Jeg torte ikke føde på sykehuset, så det er vel heller motsatt.

Men nå er jeg lei av all driten. Hadde håpet å finne en del saklige, hyggelige og gode innlegg her, men skjønner at det kan bli vanskelig. Det er alt for mye nedlatende snakk.

Håper at folk i fremtiden vil holde seg for gode til det og heller diskutere dette på en hyggelig og sakelig måte.

Vi er ikke så forskjellige når det kommer til stykket. De fleste har nok mange av de samme bekymringene. Vi har bare forskjellige behov for å komme i mål.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140371448-trist-med-s%C3%A5-mye-krangling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) Jeg synes det er kjempeflott jeg at du fikk lov å føde hjemme:) Jeg har selv tre barn, og den siste ville jeg føde hjemme...men det ble til at jeg lot meg overtale av barnefar til å dra på sykehuset da fødselen starta... Nå er jeg gravid igjen(men ny samboer)..og denne gangen planlegger jeg hjemmefødsel. Kun fordi jeg føler hjemmet er mye tryggere og mer avslappede omgivelser for meg enn det er på et sykehus. På sykehus har jeg blitt litt "stressa", og har villet hjem så fort som mulig, for å få slappe av.

Det står respekt av de som føder hjemme synes jeg. Jeg synes du skal heve deg over all dritten du får fra andre om at du fødte hjemme. Det er kjempeflott synes jeg!!! Vær stolt av det!!

• 1 måned senere...

Så enig så enig!

Jeg fødte på ABC-klinikk første gang, og var veldig fornøyd med det, men denne gang skal jeg føde hjemme. Kjenner det skal bli deilig å slippe alt stresset med sykehuset og kjøring frem og tilbake fordi jeg ikke er kommet langt nok i fødselsforløpet etc.etc. Klart man kan argumentere med at jeg bare kan vente lenger før jeg reiser inn til sykehuset, men hos meg gikk fødselen VELDIG fort da den først kom i gang sist, så det er ikke bare bare det heller.

Jeg har også fått høre noe av det samme som deg, med spørsmål om jeg syns jeg er bedre enn alle andre, og om norske sykehus ikke er gode nok for meg og sånn. Tenk på alle som ikke har så godt helsetilbud som oss, jeg burde bare være glad til at jeg har mulighet for å føde på trygge gode sykehus, tenk hvis noe går galt, for en egoist jeg er, osv osv.

Himmel! Jeg har da aldri klagd på norske sykehus eller norsk helsevesen! Men jeg velger hjemmefødsel fordi jeg tror det er DET BESTE FOR BABYEN MIN OG MEG! Det må jo være det viktigste vel??? Syns ikke det er verken uforsvarlig eller egoistisk jeg.

Jeg kjenner og stoler på kroppen og instinktene mine, og jeg kjenner og stoler på jordmor som skal være med under hele fødselen. For meg føles det trygt og godt. Hva som føles best for den enkelte vil jo i alle tilfeller være individuelt.

Så, hold hodet høyt sirali, jeg syns det står respekt av det å tørre å velge det man tror er best, enten det er av den ene eller andre grunnen!

Nå skal jeg bare hjem og ta den siste finishen på huset, så kan babyen bare komme! Jordmorveska står klar i gangen, og frysern er full av bakverk!

• 2 uker senere...

Lykke til med fødselen din. Håper at det blir en fin og god opplevelse for deg og mannen din. :)

Og takk for støtten. Det er godt å høre at man ikke er helt gal i hodet. Og om jeg er det er jeg i alle fall ikke alene om det lenger. ;)

Synes de som velger å føde hjemme er veldig tøffe. Det virker som om at folk glemmer at fødsel er en veldig normal ting, og legger litt for mye fokus på ting som kan gå galt. Det er sjeldent man hører noe om alle de gangene som går bra. Selv kan jeg ikke føde hjemme av ulike grunner, men om jeg kunne velge ville jeg sikkert gjort det. Det må være så utrolig god å slippe alt stresset med mange ukjente folk/lyder, dårlig søvn og kjip mat. For ikke snakke om at man kan ha pappan lamme seg hele tiden etterpå, uten at han må dra hjem fordi norsk helsevesen er litt for gammeldags og skal spare penger på alt mulig.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...