Gå til innhold

Hjelp! Ang. de nye permisjonsreglene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig jeg har vanskelig for å få det inn..Men skjønner ikke helt de nye reglene med mer pappapermisjon.

Her er saken:

Jeg skal ta ut 80% lønn i 54 uker (gamle regler).

Da har jeg regnet ut at 3 uker går bort til permisjon før fødsel, og 6 uker til pappa. Da sitter jeg igjen med 45 uker. (eller egentlig er de felles)

Etter de nye reglene, når man føder etter 1 juli står det at man har 80% lønn i 56 uker. Da blir regnestykket 3 uker permisjon før fødsel og 10 uker til pappa. Da sitter jeg igjen med 43 uker.

Vil dette si at jeg mister 2 uker permisjon fordi pappa får fler uker?

Eller er det mulig at pappan bare tar 2 av de ekstra ukene han får og at jeg da ikke mister 2 uker??

Synes det er vanskelig med alt dette skjemagreiene, så håper veldig gjerne på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som du nevnte sånn at du mister 2 uker fordi fedrekvoten er større. Det er nå økt fra 6 til 10 uker, 2 av ukene kommer fra "dine" (dvs fellespotten deres) og 2 uker ekstra fra staten.

Skrevet

tror jeg kanskje kan hjelpe deg litt med å forstå... På vg har de en side hvor jeg syntes de forklarte det veldig bra med tegning... hehe.

Se på www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=553752

Håper dette hjelper deg til å forstå...

Skrevet

På spm om du kan ta to uker fra far så kan du ikke det, da de er forebeholdt far. Tar ikke far ut de ukene, mister dere dem! De seks første ukene etter fødsel er forbeholdt mor elllers kan dere dele som dere vil!

Jjeg synes egentlig det er bra, tilsammen får vi jo to uker mer, dvs at babyen får to uker mer med en av foreldrene sine:)

Lykke til og kos deg i permisjonsida:)

Skrevet

joda, to uker mer er jo vel og bra, bare IKKE her i huset, der mannen ikke ønsker å ha permisjon, da blir det rett og slett to uker mindre lønnet permisjon. skulle ønske vi kunne bestemt dette selv....! så jeg må altså gå ulønnet hjemme noen mnd, for jeg sender IKKE en 6-7 mnd gammel unge i barnehagen....!

Skrevet

Ift gamle regler er det vel bare 2 uker mindre ulønnet permisjon for deg? Jeg antar mannen din hadde valgt bort de 6 ukene det var tidligere og.

Forøvrig din mann velger jo selv å ikke ta ut sin permisjon. Poenget med de nye reglene er jo å stimulere mannen til å ta ut mer permisjon og da er det jo ikke rimelig at de 2 ekstra ukene skal komme foreldrene til gode uansett. Hvis mannen din tar ut bare 2 uker permisjon, så har dere oppnådd det samme som under gammel ordning.

Grunnen til at du må gå ulønnet hjemmer er jo fordi dere velger selv og ikke benytte dere av ordningen slik den er. Dere straffes ikke for noe, men det er faktisk slik at dere velger å ikke oppfylle alle "krav" for å få et fullverdig gode.

Skrevet

....men det er ikke alle familier dette passer for. Kan ikke hver enkelt familie få bestemme det selv, hva som er best for dem???

At mulighetene ligger til rette for lengre pappaperm er fantastisk, men overformynderi er tragisk. Typisk norske politikere å være brennsikre på at de vet bedre enn Hvermannsen.

Skrevet

...og det gjør de jo faktisk også, all den tid 70% av norske fedre (som tok ut "full permisjon", dvs. 6 uker under gammel ordning) ønsket seg mer tid i permisjon, uten at de fikk gjennomslag for dette i hjemmet.

Norske politikere har altså stilt seg på lag med norske menn som ønsker mer tid med barna sine, noe norske kvinner ikke er villig til å gi dem. DET er tragisk spør du meg.

Personlig syns jeg også det er ganske utrolig at en far ikke vil ta ut permisjon for å tilbringe tid med sitt barn, og syns vel forsåvidt at DET er et større prolem enn at mor da må ta ut ulønnet perm for å kompensere for fars manglende vilje til samvær med sitt barn.

Skrevet

ja, jeg skulle virkelig ha ønsket han ville ta ut permisjon, men det "ligger ikke for han", desverre... kan jo ikke tvinge fyren heller..

Skrevet

Det som iallefall er sikkert er at noe passer for noen, mens noe annat passer for andre.

At det passer best at jeg tar ut permisjonen har ikke noe med min vilje til å dele ut uker til min mann, heller ikke hans vilje til å være hjemme med barn.

I vårt tilfelle passer det ikke verken med ansvar på jobb eller økonomi at de ukene blir tildelt far. Så for vår del blir det bare kortere permisjon, hva er meningen med det????

Dette tror jeg de fleste familier klarer å bli enige om innad uten politikere.

De 70% som har svart at de ønsker lengre permisjon tar jeg med en klype salt. Det kan godt være at min mann kunne svart at han ønsker lengre permisjon, på lik linje med at noen ønsker en jordomseiling, men det lar seg for mange ikke gjøre.

Skrevet

Jeg skjønner aldri helt at det ikke lar seg gjøre for mannen å ta permisjon.. Kvinnen kan jo liksom ikke bruke det argumentet uansett hvor mye ansvar hun har..

Mannen kan hvis han vil - han trenger jo ikke å ta 10 uker sammenhengende. Kunne f.eks tatt 1 dag i uka over en lengre periode. Jeg er helt overbevist om at mannen i 98% av tilfellene ikke er så viktig at det ikke går å ta ut permisjon.

Fødelsespenger er et gode hvor 3+6 uker er tilgodesett mor og 10 uker far. Hvis f.eks mor velger å jobbe frem til termin bortfaller de 3 ukene. Samme hvis far ikke tar ut sin del av permisjonen. 19 av ukene som er gitt er det dermed ikke fri disposisjonsrett over (det gjelder ikke bare far sin del). Jeg er 100% overbevist om at hvis ingen uker er bundet opp til far, så vil man se en reduksjon i fedre som tar hjemmetid (dessverre). Det er så veldig lett å overvurdere hvor uunnværlig man er på jobb..

Skrevet

Kattifnatt: Jeg er sååååå enig! Man MÅ jo få bestemme selv. Jeg synes det er utrolig dårlig at de skal styre og bestemme hvordan den enkelte familie skal løse fordelingen av foreldrepermisjonen. Utrolig teit at de har gitt to uker fra fellespotten (som gjerne mor har) til far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...