Gå til innhold

Soppinfeksjon. Burde vel vært anonym, men skitt au...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ekstremt plaget med soppinfeksjon i dette svangerskapet. Føler jeg har hatt det kronisk siden testen ble positiv omtrent. Var en del plaget sist også, men ikke så ille, så vil tro mye er hormonelt (håper det!), pleier i hvertfall ikke være noe særlig plaget utenom.

Nå er det under 4 uker til temrin og gjett hva? Jepp, ny infeksjon. Eller kanskje den bare aldri gikk helt over sist? Jeg "må" bli kvitt den før fødselen, dette er ikke noe jeg ønsker å ha når jeg skal føde eller ha renselse liksom. Så nå tar jeg i mot alle råd her. Skriver en liste over hva jeg har gjort også, så vet dere hva jeg har prøvd/prøver.

*5-6 Canestenkurer både krem og vagiorekapsler (både de med 1 kapsel og de med 6 kapsler), blir litt bedre, men kuren svir på meg og når den er over så føler jeg at det likevel ikke er helt, helt borte.

*2 runder med en annen type kur (Pevaryl), også med både krem og stikkpiller. Første kur tror jeg tok helt knekken på det, var fin i flere uker etterpå sist kur (for 2-3 uker siden) tror jeg at kanskje ikke tok det helt likevel.

*Mannen blir behandlet samtidig, ikke noe sex under behandling.

*Har vi sex, går jeg alltid på do med en gang etterpå.

*Bruker ikke såpe på underlivet.

*Prøvd noen runder med sånne melkesyrekapsler, sist gang like etter kur for å blansere miljøet der nede.

*Går med løse og luftige bukser

*Bruker IKKE truseinnlegg (er ikke noe plaget med utflod heller).

*Bruker bomullstruser.

*Sover uten undertøy på natten.

*Prøver å unngå for mye sukker.

Jeg har hørt at youghurt naturell kan hjelpe, men jeg tviler egentlig litt siden kapsler med samme type innhold ikke hjelper. Ellers er jeg tom for ideer nå. Har snakket med legen og han anbefalte da altså Pevaryl i stede for Canesten, som jo fungerte første gang, men ikke andre gang. Nå vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Misstenker jo at jeg er blitt mer eller mindre immun mot soppkurer... Finnes det noe annet? Andre kjerringråd/tips jeg ikke har hørt om? *Fortvilet*

Fortsetter under...

Skrevet

Du gjør jo alt du kan gjøre.

Husk å ikke barbere deg nedentil.

Ta en ny canestenkur - med seks kapsler før leggetid. Bruk salven samtidig - HELT til du har født. Den skal brukes leenge. Du har kanskje sluttet for tidlig?

Skrevet

Ja, glemte å ta med at jeg har kuttet ut full barbering nedentil, nå tar jeg kun bikinkant (knapt det, er en enorm mage i veien ;-)).

På pakken står det at man ikke skal bruke den i mer enn 10 dager sammenhengende, dessuten svir salven synes jeg, så må innrømme at jeg gruer meg for å bruke den igjen :-/ Kan jeg bruke den lenger enn 10 dager da tror du?

Skrevet

Jeg var veldig plaget før, fikk etter hver mens. Fikk tips om å kun bruke Asan til underlivsvask (bruke laktasyd før), gi alt undertøy (som self. er i bomull) minst en, gjerne to ekstra skyllinger når jeg vasket... - og sluttet å bruke "plastbind", libresse er bedre enn allways (det hadde jeg igrunnen gjort lenge) . -Trodde det bare var tull, men tenkte at jeg tapte ikke noe på å prøve. Dette er 3år siden eller no, og jeg har ikke vært plaget en eneste gang siden dette, hverken gjennom svangerskap eller etter fødsel!

Skrevet

Ekstra skylling av undertøy kan jeg prøve, det har jeg ikke prøvd enda. Takk for tips :-) Ellers så bruker jeg jo verken bind/truseinnlegg eller noen såpe i det hele tatt, så er liksom ikke noeå kutte ut der.

Skrevet

Melkesyreprodukter (Lactal vaginalgel eller Vivag vaginalkapsler) kan bidra til å gjenopprette bakteriebalansen i underlivet, og kan forsøkes.

Annonse

Skrevet

Ja, jeg har prøvd dette, men det hjelper ikke :-(

Skrevet

Vettu, det kan være så enkelt som å bytte toalettpapir. Vært ett forsøk! Lykke til! :)

Skrevet

Har du noen forslag? Bruker maximeter nå og du "loer" ikke (derfor ejg bruke dem ;-)), men er veldig villig ti å prøve noe annet om det kan hjelpe!

Skrevet

Regner med at du vasker bomullstrusene på høy nok temperatur?

Skrevet

Nei ingen egentlige forslag, men vet at de som er gjennvunnet mange ganger KAN gi utslag.

Bare prøv å kjøp en pakke med feks lambi så merker du nok fort forskjell hvis det er det som er grunnen!

Skrevet

Hva med å tørke seg med mesoft-kompresser en stund? Hadde en venninne som var svært plaget med soppinfeksjoner. Hun kjøpte en flaske Molkosan (melkesyreprodukt) i helsekosten. Denne fylte hun en bomullsdott med med en gang hun kjente symptomene og la i mellom kjønnsleppene. Dette funket kjempebra! Har prøvd metoden selv en gang, og tror det hadde noe for seg Det lukternesten som sur melk, ikke noen god lukt i hvert fall. Gikk med den der en halv dag eller noe sånt. Tror ikke det står om dette på flaska, men det varet råd hun fikk i helsekostbutiken.

Skrevet

Jeg tok Canesten sammen med en krem som heter Pevisone. Denne kremen fikk jeg resept på av en gynekolog. Den inneholder litt kortison som demper kløe, og den hjalp veldig bra. Jeg har brukt den i begge svangerskapene.

Annonse

Skrevet

Hva slags undertøy bruker du? Det som funka på meg i svangerskapa var å ligge med rumpa bar og at jeg kun brukte vide bommulstruser/ boksere, jo luftigere jo bedre.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg leste nylig at om du er veldig plaget med sopp trenger du medesin per oral også. Tror det var snakk om èn tablett. Snakk med legen igjen, evt bare forklar telefonvakten hva du er ute etter. Jeg får mange resepter uten å snakke med legen min.

Skrevet

Takker for tips! Vet ikke hvordan det er med den pillen som gravid, men kan høre når jeg skal til lege i morgen.

Det med mesoft og det fra helskosten skal prøves, helt klart verd et forsøk :-)

Skrevet

Jeg var veldig plaget med sopp tidligere (noen år siden). Nå kjøper jeg bare lambi toalettpapir, og har ikke sopp lenger =) Er jeg på besøk hos noen som bruker "billig" toalettpapir tar det ikke mange dagene før jeg merker symptomene komme...

Verdt et forsøk =)

Skrevet

Finnes en engangspille som jeg mener heter Diflucan, denne skal svelges. Dette er det eneste som hjelper meg når det står på som værst. En pille til meg og en til mannen. Er antibiotika da, så usikker på om du kan ta det når du er gravid. Jeg mener jeg tok det når jeg ammet ihvertfall.

Skrevet

Kan høres ut som et dumt spm,men...du er sikker på at det er soppinfeksjon du er plaget med???

fikk den "feildiagnosen" gjennom hele mitt svangerskap helt til de oppdaget at det var GBS som var problemet.... :-S

bare lurer...

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å si det samme som hun over meg....er du sikker på at det er sopp du har?

Jeg var frem og tilbake hos leger i 5 år og mer en det. Ble hele tiden bedt om å ta canesten, noe som ikke hjalp i det hele tatt. Så da jeg flyttet, så kom jeg til en skikkelig arogant lege, som synest det var bryderi å bare ha deg på kontoret virket det som. Jeg kom inn for en gu for å se om det var sopp jeg hadde for n-te gang. Jeg forklarte hvilke symptomer jeg hadde...kløe og svie (spesielt etter sex)! Det ble enda værre når jeg brukte cantesten.

Jeg fikk beskjed om at det var bakteriell vaginose (eller noe i den duren)...han gadd ikke skjekke meg en gang og jeg ble litt småforbanna. Uansett så skrev han ut en resept på noe som het dalacin tror jeg. Jeg var desperat og hentet medisinen så fort jeg kunne, selv om jeg ikke hadde blitt undersøkt. Å gjett hva....d funket som bare det. Jeg har aldri hatt problemer siden:)

Skrevet

Ja, ganske, fordi mannen får det også (ikke hver gang, men ofte) og GBS smitter vel ikke på den måten?

Skrevet

bakteriene der kan få mannen til å reagerer også ja..

Skrevet

Jeg har soppinfeksjon ganske ofte, og Canesten har ALDRI fungert ordenltig for meg. Det eneste som hjelper for meg er å få en Diflucan-tablett fra legen. Den fås på resept. Det er en tablett som du svelger med vann, og vips en dag eller halvannen etter så er dritten borte. Vet ikke om det er anbefalt for gravide dog, men det er jo verdt å spørre legen, når du har vært så mye plaget som dette...

Skrevet

Jeg hadde også skikkelig soppinfeksjon under forige sv skap.. det var ille. Det som hjalp meg til slutt etter å ha prøvd canesten, pevayl og div kjerringråd, var krystallfiolett. Ikke spesielt vakkert å se til ,men du og du hvor deilig det var når løen ga seg...

Ha på krystallfiolett med bomullsdott på området med spp, og deretter et tykt lag med inotyol eller zinksalve oppå der igen. PS krystallfiolett setter farge på klærne..

Lykke til !

Skrevet

I følge felleskatalogen er ikke denne pillen forenlig med graviditet, det er blitt påvist fosterskade (ved langvarig/hyppig bruk riktinok, men dog), så den blir ikke aktuell.

Jeg skal til kontroll i morgen og spør da legen om mulig GBS (men symtomene samsvarte ikke med det jeg fant på nett) og så hamstrer jeg med meg alt jeg kan finne av de tipsene jeg har fått her. Noe må da virke!

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...