madde på pergo Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Hei:) Jeg må bare få tømt meg litt + at jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare meg på Vi har prøvd å bli gravide siden sommeren 2007, så begynner å bli mektig lei nå...... Skuffelsen ble stor når vi prøvde mnd etter mnd uten resultat... Plutsellig mistet jeg mensen (trolig pga mine spiseforstyrrelser som var verre enn noen gang den tiden pga håpløsheten man føler for å ikke bli gravid!) Mensen ble borte i 3 mnd før jeg søkte hjelp med utredning. Jeg fikk Provera og begynnte på Pergotime... Vi prøvde og prøvde... Har vel hatt 6 eller 7 forskjellige leger på sykehuset og forholde meg til! Alle sier forskjellige ting! Noe som er utrolig frustrerende! De finner ikke noe galt med meg, bortsett fra at jeg har veldig ustabil menstruasjon og finner ikke eggløsning. (de mnd de har sjekket) Mannen min tok en spermprøve i fjor, og legen sa at prøvene var "fantastiske", men den siste legen vi var hos nå, sa at de var noe dårligere enn anbefalt!!??? Har tatt lapraskopi, prøvd akupunktur, healer, homeopat! ALT! Brukt masse penger unødvendig! For en uke siden ringte jeg legen pga store smerter i magen. Han undersøkte meg og sendte meg til gynekolog. Der møtte jeg lege nr 7 som virkelig hjalp meg! Hun så på journalen min og var forferdet over behandlingen jeg har fått på sykehuset! Iallefall når hun til sin store forskrekkelse så at jeg hadde fått en resept på 25 uttak på pergotime!!! Har nå gått på pergotime sammenhengende i 1,5 år! Legene har sagt at jeg skal gå på dette helt til jeg blir gravid.... Hun sendte en henvisning til St.Olavs hospital i Tr.heim for IVF. Jeg trodde dette skulle virke som et "nederlag" for meg og motta hjelp, men jeg er bare utrolig takknemmelig og ydmyk for at det endelig er noen som vil hjelpe! Det som er så synd nå er at det er sommerferie på klinikken og jeg vet ingenting om ventetider osv... Har også sett litt på nettet om private klinikker. Da har jeg noen spørsmål til dere; #1: Vet noen ventetiden på St.Olavs hospital? #2; Er det bedre suksess på private klinikker? Er det egentlig mye dyrere, når alt kommer til alt? #3; Hvilket sykehus/klinikk er best? Veldig hyggelig også om det er noen som vil dele sine erfaringer/opplevelser ang IVF med meg... Og om det er fler i samme situasjon som venter på hjelp... Blir utrolig glad om det er noen som svarer...
Søskenhåp adopterer Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Ja jeg synes jo bare det er helt FORFERDELIG at dere ikke har fått den hjelpa dere skulle hatt før. Har man prøvd ett år uten resultat så skal man utredes. Dere er vel antagelig i kategorien "uforklarlig barnløs" - det er mange av dere her inne. For å svare litt, det er litt lengre ventetid i det offentlige, men dette varierer veldig. Skal vel ikke være særlig mere enn 6 mnd. i snitt. Det er omtrent samme suksessrate over det hele, 1 av 3 blir gravide pr. forsøk. Så rundt 25-30% sannsynlighet for å bli gravid rent statistikkmessig. Ja, det er MYE dyrere å gå privat. Det koster med medisiner ca 30-35.000 kr pr. forsøk. I det offentlige får du 3 forsøk hvor alt over 15.000 (totalt for 3 forsøk) i medisiner blir dekket av nav + pluss du betaler er det ca 2000 for behandlingsutgifter ved uttak.
Mirakel <3 Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Du har vært uheldig! Jeg er på st olavs og jeg synes de der er veldig greie. Det koster rundt 100000 alt i alt for ivf privat ,sånn ca og 19500 i offentlig.Det er for 3 forsøk. fryseforsøk regnes ikke med som forsøk hvis du er heldig å får fryst ned. Du får vel kanskje en bedre oppfølging på privat og du kan ringe til alle døgnets timer nesten men som sagt så er de kjempeflinke på st olavs:) Jeg ventet ikke lenge. Jeg fikk svar etter 2 uker ca etter at vi hadde tatt alle prøver og sendt brevet dit. Jeg ringte dit og ble satt igang ca en mnd etter med medisiner så det gikk fort unna der. Lykke til!!
Mirakel <3 Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Har fått høre at st olavs er den som har kommet lengst av de offentlige og at det første prøverørsbarnet er født der i 84 :) Derfor valgte jeg de fremfor sykehusene i oslo. Det påstås at privat har enda større suksessrate men jeg vet ikke...
Søskenhåp adopterer Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Når jeg undersøkte så var det ikke høyere suksessrate ved privat. Men man skal huske på at de fleste på privat har hatt 3 offentlige forsøk først uten å lykkes, så man kan jo si at de private får mere de "vanskelige" tilfellene og at det derfor er bra gjort å ha samme suksessrate. Men da igjen kan man snu det og tenke at det var bare et spm. om tid før det ville lykkes, 3 forsøk er tross alt ikke mye i dette "gamet". For oss var det rett og slett et spm. om økonomi og da var det jo ikke så vanskelige valget. Jeg har hørt at Riksen er foregangsklinikken da på offentlig, men jeg tror det er ganske likt hvordan de behandler jeg så tror ikke det har noe å si hvilken klinikk man velger. Det blir mer et personlig valg. De private "eksperimenterer" mere med ulike medikamenter/behandlinger, er vel der hovedforskjellen ligger samt at man selvf. vil få en helt annen oppfølging - hvis man da vil betale mye for dette.
titinn Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Flott at du endelig ble tatt på alvor:) Jeg venter også på svar fra Ullevål... men er også sommerstengt der da... Er det noen som vet hvordan man evt kan gå frem hvis ventetiden på Ullevål er lang og man kan få komme inn på st.oalv istedet? Hørt at der er ventetiden kortere...?! Og...ser du madde har fått mye pergo, jeg kunne ønsket meg en slik pergokur jeg da siden progesteronnivået mitt var veldig lavt. Men har foreløbig ikke fått det fra gynekologen.. Han ville jeg skulle få det på Ullevål, men det reagerer jeg på.. Hvorfor kan jeg ikke få prøve en slik kur nå i ventetiden før jeg får svar fra ullevål??? Er det noen som kan svare meg på det??
sara_82 Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Hei.. 100000?? Det var mye mer enn hva Hausken tar ihvertfall.... Alt over 15000,- i medisiner dekkes av NAV, uansett privat eller offentlig. Når det gjelder forsøkene koster ett forsøk hos Hausken 22000,- (+2000 for ICSI) eller en pakke på tre forsøk koster 44000,- (+ 4000,- for ICSI).. Er jo selvfølgelig dyrt i forhold til offentlig, men ikke alltid like enkelt å takle ventetiden i det offentlige... Ønsker lykke til med evt valg, og uansett tiden du går i møte.. Er akkurat kommet i gang selv, så kjenne følelsen
madde på pergo Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2009 Tusen takk for flotte svar alle sammen! Dere er herlige:) Har tenkt og tenkt de siste dagene, og kommet til at vi tar dette privat... På Hausken. Helt riktig, der tar de 22.000 kr for et forsøk. Men, da kommer medisiner på inntil 15.000 kr i tillegg, ikke sant? Men, uansett er det verdt det! Jeg orker ikke å vente!! Har ventet lenge nok føler jeg!!! Datteren min på 5 år spør hele tiden når hun får en søster eller bror... Det SKJÆRER i hjertet! Kommer til å fortsatt i kø på St. Olavs. Hvis jeg ikke skulle bli gravid på Hausken, kan jeg ta 3 forsøk på St.Olavs likevel... Titinn; Skjønner ikke hvorfor du ikke har fått prøve Pergotime... Legen sa til meg at dette er noe de MÅ prøve før videre behandling, men legene mine som jeg har hatt hitill tror jeg neppe vi skal stole på Skulle ønske jeg kunne sende en pakke med Pergotime til deg, men det kan jeg vel ikke...? Jeg er ikke noe lege...
titinn Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Ja takk madde:) men får mase litt mer...... fått til og med samboeren til å ringe og spørre etter mer info og div..han er psykiatrisk sykepleiere da.. Ikke sikkert pergo virker heller men syntes det er verdt et forsøk....
stinemin med tvillinger Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Hei, Hausken høres ut som et godt valg, Vi også skal ha forsøk der etter 3 mislykka på riksen. Kan jeg spørre deg hvordan dere kom frem til den klinikken? Jeg er allerede igang med behanding der, Hausken bruker andre behandingsmåter enn andre klinikker . dette er spennende:)
madde på pergo Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. juli 2009 Tintinn; Kan selvfølgelig sende det til deg, men vet ikke. Kanskje det er en grunn til at du ikke har fått dette utskrevet? Hva sa de til samboeren din da? stinemin; Var det noe som gjorde at det ble mislykket på riksen da? Vi kom frem til Hausken etter utallige timer og sider på nettet. De fleste skryter hemningsløst om Hausken, og viser til gode resultater der. Så er han jo ekspert på dette... Vi bor på Østlandet. Og jeg vil ikke at NOEN skal vite at vi gjør dette. Og da er det greit å reise litt langt bort og tar det hele som en "kjærlighets-ferietur";) Hvordan opplever du klinikken da? Det er sommerferie der nå, så jeg må vente HEEELT til 10 August med å ringe! Hvor langt har du kommet?) Utrolig spennende! Håper vi lykkes alle sammen:)
Mirakel <3 Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 det var ikke 100000 for et forsøk men hvis en tenker på pakkeløsning på privat så kostet det ifra 45000-65000 og medisiner kommer opp på igjen.(pakkeløsning er inkl 3 forsøk) det var det jeg mente :) Det var ihvertfall de prisene jeg fikk høre,men det var ikke hausken. Jeg tok kanskje i men alt ialt for 3 forsøk...... Det er jo mye dyrere enn offentlig men jeg skjønner at noen velger det hvis de har økonomi til det og det har ikke vi dessverre:( Masse lykke til :)
sara_82 Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Hei Som du sier kommer medisinene inntil 15000,- i tillegg på 1 forsøk som for oss er 24000,- (ICSI) Vi er akkurat begynt første forsøk hos Hausken, mens vi står på venteliste i det offentlige.. Har til nå hentet ut ca 10500,- i medisiner... Så det koster en del, men vi orket ikke å vente på det offentlige når vi ENDELIG hadde fått beskjed om at IVF var eneste løsning.. Gjengen på Hausken er helt super, så sånn sett har dere valgt godt... Krysser fingrene for oss alle, og ønsker alle kjempemasse lykke til..
madde på pergo Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. juli 2009 Herregud, det er så altfor dyrt! Burde vært dekket på privat også, spør du meg! Hva sier de om sjansen for graviditet der? Hva er deres "diagnose"? Hvor lang tid tar det fra første samtale til prøvingen skjer? Ser at det er mange som må gå på p-piller i 3 mnd og nesespray i 3 uker før de starter?? Bor på Østlandet, så må ligge over i Haugesund. Hvor mange dager må jeg regne med å være der? Sorry, litt mange spørsmål;)
sara_82 Skrevet 18. juli 2009 #15 Skrevet 18. juli 2009 Hei igjen,.. Ja, altfor dyrt... :-( Helt tragisk... Når det gjelder oss har Hausken gitt oss 50% sjansen for å lykkes på 1 forsøk... Hos oss har mannen litt dårlige svømmere, i tillegg til at de mener at modningsprosessen hos meg ikke er helt topp.. Vi kom kjapt i gang fra første møte... Var hos de for første gang på dag 9 i syklusen... Dag 20 begynte jeg på nedreguleringen med nesespray. ) Begynner med sprøyter dag 45.. Og UL etter 12 dager på sprøyter.. Så gikk heldigvis kjempe fort får vår del.. Første møtet tar stort sett bare ett par timer, men siden dere kommer østfra, går de gjerne litt dypere i historikken deres... Men det vet jeg ikke helt.. Send de mail... Vet det er flere som har fått svar fra de i sommer Bare spør... Svarer så godt jeg kan... Kjenner følelsen av å ha 1000 spørsmål og total forvirring i hodet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå