Gå til innhold

Noen med erfaring fra ABC?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en rosa lapp i posten hvor jeg kan søke om plass ved ABC på Ullevål, men jeg forstår ikke helt forskjellen/fordelene eller ulempene hvis jeg velger det. Er det noen av dere som har erfaring med ABC? Er det sant at man ikke kan få epidural der? Hadde vært supert om noen med erfaring derfra kunne informere oss andre litt.. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140368615-noen-med-erfaring-fra-abc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født på ABC 2 ganger tidligere, og det stemmer at du ikke får epidural der. Dette er et sted der man satser på en mer "naturlig" fødemåte. Avdelingen er bemannet av kun jordmødre (veldig koselige og dyktige forøvrig:). Du blir fulgt opp av en av disse under hele svangerskapet, istedenfor å gå til lege og/eller annen jordmor. Under fødselen får du tilbud om akupunktur som smertelindring, og får ett stort rom med bl.a badekar til disposisjon. Jeg syntes badekar var helt herlig under fødselen. Syntes det avlastet mye, og begge mine er født under vann. Nå vet jeg jo ikke om andre alternativer, men for meg så funket dette veldig bra. ABC ligger i samme etasje som den vanlige fødeavdelingen på Ullevål, så om det skulle oppstå situasjoner der det er nødvendig med annen hjelp (smertestillende, sugekopp e.l) så trilles man inn der.

Forøvrig så må man være frisk i utgangspunktet, ikke være overvektig, røyke eller vente mer enn ett barn.

Det var litt om ABC. Håper dette hjalp litt.

Takk!

Men tror du at det alternativet med å trilles inn på den vanlige fødeavdelingen bare brukes i ekstremt kritiske og helt spesielle tilfeller, eller kan man faktisk ombestemme seg når man finner ut hva slags smerter det egentlig er snakk om?

:) Jeg er veldig for alt som er alternativt, syns det høres flott ut med et varmt badekar og ikke bare dope ned kroppen, men siden jeg aldri har født før, blir det litt skummelt å ikke kunne ty til smertestillende, heller.. Føler meg skikkelig i tvil..

Det skal nok noe mer til enn at du bare ombestemmer deg før du trilles inn, ja. Jeg vet jo ikke dette sikkert, men du har nå engang fått tildelt plass på ABC:) Jeg var også veldig usikker på om dette var noe lurt første gang gang jeg skulle føde, men selv om det tok 15 timer og var utrolig vondt, så var jeg så fornøyd at jeg valgte ABC til nr 2 også, og nå har jeg bestilt plass til fødsel nr 3!

Om du er veldig usikker vil jeg anbefale deg å ringe dem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...