Blomstrose Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Hei sønnen min vil ikke spise grøt mere.Det har gått ei uke,igår sluttet han helt med å spise.Først så tenkte jeg kanskje han kan sitte på spise stolen så lenge han ikke spiser noe av grøten.Spm mitt er kan man gjøre det for en så lite barn.?Det funket ikke derfor tenkte jeg å ikke gjenta dt,Men han er jo så sta.Etter 20 min måtte jeg selv gi opp..Tenkte kansje han er rett og slett lei av grøten.prøvd havre/hvete/musli/fullkornsgrøt.Hvordan kan måltidsplanen se ut nå ? Tenkte å erstatte med brødet nå. Er det viktig å gi en av tre med grøtmåltider? Det blir kanskje kjedelig for han å spise brød til både frokost formiddagsmat og til kveldsmat.bare brød ikke sant?har dere noen forslag til meg? på forhånd takk for svar
Nagilimia Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Min gutt er bare 7 mnd men han har også nektet å spise grøt i 3 uker nå. I går spiste han det plutselig igjen, og det med mmmmmm-lyd. Så kansje det er en periode? Heldigvis drikker han velling på kvelden, så fikk i han litt da. Har du prøvd velling? Det kunne jo hvert et måltid. Eller så har jeg aldri bekymret meg for mat, tror de regulerer det fint selv. I går fikk han en hel skål med (halve) makkaronier og koste seg glugg. I tilegg er han så glad i brød at han får det uten pålegg. Vi ler der han sitter med sine mmmm-lyder og sier: stakkar! du får kun smuler og vann du Jeg hadde latt han styre det, la han spise så mye han vil, og når han blir lei det, kansje han vil ha grøt igjen...
Blomstrose Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2009 Kan du fortelle litt om vellinga,Får man kjøpt i butikker? Er det samme som smulegryn?Jeg har ikke prøvd fordi jeg vet så lite om dette.vanlige små makronier,er det bare å koke de og gi til dem?Takk for svare
Nagilimia Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Velling er det samme som så tynn grøt at den kan drikkes. Vi bruker mais eller risgrøt (havregrøt ville han ikke ha) og noen ganger begge deler. Vi lager den ikke så veldig tykk, slik at det er melkesmaken som var fremtredene. Klipp en bitteliten Y i smokken eller kjøp flaskesmokk til tykkere vesker, avent passer også på mamflaskene og mamflaskene har egne. De er enklest å få tak i på babyshop og lignende butikker. Min erfaring er at det går likegreit å klippe, men Y`n blir etterhvert større så pass på. Jeg kokte bare vanlige makkaronier til vår pastasalat uten salt, og han fikk smake. Han ble helt gæren etter flere og da fikk han en liten bolle, men jeg delte dem opp i to med fingrene mine når jeg gav dem, siden han ikke får tygd dem. Tenkte å kjøpe fullkornsmakkaronier, så blir vel det nesten det samme som fullkornsgrøt Vi er ganske liberale på det han får smake på. Sitter vi å spiser noe så får han smake. Kavring er også helt genialt å la dem gnage på. De får ikke seg store biter av den, men det blir litt klin. Vi unngår salt, melk og sitrus, tomat i stor mengde (han har atopisk eksem og jeg reagerte på sitrus og tomat når jeg var liten). Vår dag så slik ut (under grøtnekten) kl 06-07 melk ca. 240 ml kl 09-10 1-2 brødskiver (vi river skorpa i bittesmå biter også) + vann kl 12-14 middagsglass eller noe jeg har laget + vann kl 15-16 frukt (halv banan) + melk ca. 200 ml kl 18-19 velling 240 ml, drikker sjelden opp alt
Nagilimia Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 jeg har ikke sjekket om det er salt i semulegryn, men hvorfor ikke prøve det også... nå ga du meg en ide
Nagilimia Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 http://www.mollerens.no/produkter/musli_froe_gryn/Semulegryn.html Denne er det så lite salt at det ikke er noe problem
Nagilimia Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Huff, nå svarer jeg mange ganger *flau* men ville bare si at vi må passe på å få i de litt jern, men det gjør man igjennom brød og middag.
Blomstrose Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2009 @ Neptunia Takk for gode råd.I kveld skal jeg prøve med å gi han vanlig grøt først.hvis ikke så prøve jeg å gi jeg han vellinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå