1,2 og snart 3små Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 noen som har prøvd? eller vet hvorfor vi ikke skal gjøre d? har mye tak å nedpress så vil gjærne vite om de påvirker livmortappen.....men karnsje jeg skal høre med lege.......eller? mannen kjenner jo at han "berører" noe når vi koser oss:0)
2jentemamma Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Ja jeg har prøvd, skjønner ikke hvorfor det skal være farlig og kjenne forsiktig med rene fingre. Er man moden skal livmortappen være myk, avflatet (eller hvertfall under 3 cm tykk) og fremovervent. Jeg er nok moden.
Lykke X 4 Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Dette skrev Jordmor Siri som svar på en lang tråd hvor gravide diskuterte og instruerte hverandrei å sjekke åpning/modning på seg selv: "Hei! Jeg har fått tips om denne lenken og velger å besvare her, så kan dere alle se hva som er lurt å ikke. Det er ikke så lurt å undersøke seg selv fordi infeksjonsfaren øker betraktelig når man stikker fingre opp i underlivet, det er ihvertfall viktig å vaske seg meget godt på forhånd. En flergangsfødende kan ha ganske stor åpning før hun går i fødsel i 2-3 måneder før fødselen. Det kan godt være så mye som 5 cm også. Åpningen har ingenting å si, det er rieaktiviteten som er avgjørende her. Kynnere blir også værre for hvert barn man får, så det er nok desverre mer plagsomt for mange når de får flere barn. Når man kjenner på seg selv og hvor stor åpningen evnt er, så vil det også kunne gi økt kynner aktivitet. Men å begynne å gjøre åpningen større selv vil jeg absolutt ikke anbefale. Jordmødre og leger er spesialutdannet til dette, vi kan kjenne med fingrene om det kan ligge noen blodårer der, kanskje navlesnoren ligger foran barnets hode og slike ting, noe vi kjenner etter før man evnt. foretar stripping, som er navnet for slike tøyeøvelser. Tøyer man på en mormunn kan dette gi en ganske kraftig blødning og det er derfor viktig å være litt ekstra obs. Så damer, det er riene som er viktige i første omgang. Når det er sagt, så er det også slik at det er kortere vei å gå med en fødsel når det er en åpningen der, enn når det er helt lukket. Derfor føder også flergangsfødende fortere enn førstegangsfødende. Ellers er sex bra. Orgasme hos mor gir rytmiske sammentrekninger som kan gå over i rier og sæden virker modnende på mormunnen. Morgen og aften i noen dager, så vil de fleste føde når de er rundt termin. Dere som greier å kjenne på mormunnen slik selv er forresten ganske myke! Det kan jo være greit i forhold til å få bekkenet max åpent under fødselen og det er bra. Ellers vil jeg ville anbefale dere å holde fingrene av fatet og riktig lykke til med fødslene, etterhvert som de melder seg. Vennlig hilsen Jordmor Siri"
jente 2008 & gutt 2009 Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 takk for svar! tror jeg holder fingrene av fatet. 4 dager over i dag, men er ikke så veldig gira på sex heller må jeg si...
1,2 og snart 3små Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2009 takk for svar:0) kjempefin info d med jordmor siri's komentar! bebisn er d viktigste! har selv max en uke ijenn så jeg skal holde ut:0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå