Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

mioni fyllte 1 år i går. Jeg er veldig glad i egg og han er veldig intr i å smake på det. Når kan de begynne å få egg i grunnen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sant ikke du eller din mann er allergiske for akkurat egg, kan det innføres fra 6 mnd.. Skjønner ikke hvor folk får det fra at man skal vente med det, sjekk gjerne matportalen.. Men altså fra 6 mnd så sant det ikke er allergi. Samme gjelder selvsagt også appelsin og annen sitrus, kiwi, jordbær, skalldyr og hva nå ikke folk har for seg at unger ikke skal ha.

Skrevet

takk for godt svar! Jeg er av typen som lar ha få smake på alt mulig, men hadde fått for meg at egg var noe man skulle vente med..hmm kan kanskje ha noe med at svigersøsteren min er allergisk for egg og at de har ventet så lenge med å innføre det. hehe Blir jo litt "farget" av omgivelsene.

Skrevet

Man skal nok ikke gi egg før de er minst ett år gamle, veldig mange under denne alderen er allergiske for eggehvite og kan få alvorlige allergiske reaksjoner.

Skrevet

Jeg ble fortalt av helsesøster at det kunne gis fra ca ett år.

Har ikke peil egentlig :P MEN det var det hun sa.

Men så lenge barnet har smakt på pannekaker eller vafler med egg i, så var det visst ikke noe farlig at barnet fikk smake før.

Skrevet

Det er egg i spaghetti som er i barnemat fra 6 mnd.. Matportalen sine anbefalinger sier ingenting om egg. Helsesøster og barnelege sier ok. Så lenge det ikke er allergi i familien så er det ikke noe problem. Man SKAL faktisk innføre typiske allergimatvarer helst fra 6 mnd's alder, samtidig som man ammer. Da er det mye mindre sjans for at barnet reagerer negativt på det. Det var for 10-20 år siden man skulle vente. Det er ikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...