Gå til innhold

Sectio akutt-haste-katastrofe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes 3 forskjellige typer Sectio , når det ikke er et planlagt Sectio.

Akutt : Det blir bestemt at barnet skal ut ved hjelp av Sectio, men det er ingen hast ( dvs vi har tid til det meste )

Haste : Nå må det gå litt unna, men vi kan fremdeles "gå ned" til operasjon.

Katastrofe: Det slås full alarm , man blir løpt med ned igjennom gangene , mens en alarm hyler. Alle dører og heiser står klar, man kommer ned på operasjon å da er det ikke tid til å rengjøre magen. Barnet MÅ UT TVERTT!!! Da er det snakk om liv altså.

Fortsetter under...

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Takk for opplysning.

Jeg trodde akutt var mer akutt enn haste..hm..:-) Da hadde jeg vel hastesnitt.

Skrevet

Ja, det er litt forvirrende, dette, for mange. Jeg hadde det som heter hastesnitt. Jeg måtte i narkose og det skjedde på operasjonssalen.

Katastrofesnitt er det som skjer på fødestua.

Skrevet

Det var jo ikke så dumt å vite :-)

På fødselskortet mitt står det akutt sectio, så nå vet jeg det :-)

Skrevet

Jeg hadde katastrofe-snitt,en helt forferdelig og traumatisk opplevelse:(

Annonse

Skrevet

Skal du HI først prøve å spre informasjon, så prøv å spre noe som i hvert fall ligner sannheten!

.........haste, katastrofe og andre begrep er egentlig helt, helt feil. Brukes kun som folkebegrep!

Det heter egentlig;

SECTIO GRADERING:

Grad 1-AKUTT SECTIO. Umiddelbart. Sectio må utføres så hurtig

som mulig, uten at en har tid til å følge vanlige rutiner.

Grad 2-AKUTT SECTIO,Operasjonsklar innen 15-20 Minutter: Sectio

må utføres raskt. Pas. kjøres rett på operasjonsstua, hvor man prøver å utføre mest mulig av de følgende pre-OP rutiner i den tiden man har til disposisjon:

Grad 3-AKUTT SECTIO, Operasjonsklar innen 60 Minutter:

Sectio utføres innen 1 time. Alle rutineforberedelser utføres. Man har

også tid til å gi f.eks, epidural-/spinalanestesi

Eller så heter det elektiv sectio, altså normalt planlagt keisersnitt.

Skrevet

jeg har vel i grunn også blandet disse betegnelsne.. tenkte haste det med mest hastverk.. ;) men da var det katastrofe sectio jeg hadde. Skal man se det positive, må jeg si alarmsystemet fungerte utmerket;) Fikk kramper inne på rommet, og barnet var ute av magen innen tolv min... da hadde de rukket å løpe ned gangen også, før de snittet. Litt imponeredne tenker jeg i etterkant.

Var ikke bevisst, så husker ikke noe av selve forløpet, men har fått utskrift i etterkant.

Skrevet

Ja det er riktig det :) Det var etter-boka riktig å...

Jeg skrev bare forskjellene som vi bruker på jobb.. sånn som man sier det , vi sier iallefall ikke ting rett etter boka. Det er lettere for de fleste å klare å skille Sectioen ut ifra slik som jeg skrev det.. når man skal fortelle om det osv :)

HI

Skrevet

Et Katastrofesnitt ja, det er HELT forferdelig- jeg var med engang på det. Mor hadde presset i timesvis, å barnet kom ikke.. Så ble det utført vakuum , 9 forsøk, men gutten satt bomfast. Så synker hjertelyden på barnet , å blir plutselig helt borte. På det tidspunket var det masse mennesker inne på rommet, å veneflonen var gjort klar for lenge siden.Det tok 7 minutter fra vi raste ut av fødestua til vi var på operasjon, å Mor var laaaangt nede i en narkose. På vei ned, satte det en lege på kne i senga mellom morsben å holdte inna navlestrengen.

Det var som HI beskrev , alle dørene ble automatisk åpnet . Heisen stod klar, ALT var klart rundt oss. Det var ikke tid til å vaske magen før den ble skjært i. Ut kom en relativt stor tass på 4350 gr , som var fryktelig dårlig form. Så han ble sendt rett på Nyfødt intensiv. Itillegg til å være slapp av 9 vakuum forsøk , var han innsmurt i barnebek, på innsiden og utsiden. Masse infeksjoner , osv... De fikk en hard start på livet hans begge to. Men alt gikk bra, tilslutt!

Skrevet

HI du har en helt forferdelig måte å forkare deg på. håper du ikke forklarer dette til noen daglig.. du sier jobben. jobber du som da?

Skrevet

Ja, jeg skjønner jeg forklarer meg dårlig.

Sliter litt med sammensettning av ord, osv.. Det jeg har i hodet får jeg ikke riktig ned på papiret.. Men kan forklare meg godt sånn i tale.

Jeg er Jordmorstudent :-) ( I praksis nå)

Skrevet

Syns faktisk det var godt forklart jeg. Et få tall av de som svarte som hadde problem med innlegget . Fikk definert type keisersnitt jeg iallefall, selv om de ikke var klipt ut av en bok.

Takk for det , HI!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...