Gå til innhold

Hvorfor gråter han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir 7 uker på søndag. I går ettermiddag og utover kvelden (til han sovnet kl 01.30) var han veldig urolig, innimellom roet han seg litt ned, men ellers hylskrek han. Så panikk i øynene hans, og han var utrøstelig. Bysset og bar, prøvde å trille vogn, synge, osv-

Han sovnet da vi gikk på trilletur kl 23.30, men våknet straks vi var kommet inn igjen og holdt det da gående til halv to i natt. Han sov nesten ikke i det hele tatt i går ettermiddag, så jeg mistenkte ekstrem overtrøtthet og luftsmerter som årsaken til uroligheten.

Så begynte det på`an igjen i dag... Nå har han vært ganske urolig siden fire-fem tiden i ettermiddag, med samme panikken i øynene når han skriker. Han har vært mer rolig i perioder i dag enn i går, han har fått sukkervann to ganger (ser ut som om det kan virke i en halvtime-en time om gangen) men skriker innimellom.

Hva tror dere er årsaken til denne skrikingen og uroligheten? Han har hatt de samme "symptomene" èn gang tidligere, men det er 3-4 uker siden...

Hva kan jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er typisk for kolikk barn at luftsmertene tar til ved ettermiddagen og utover kvelden/natt. hvorfor vet jeg ikke men det kan sikkert andre svare på. jeg vil tro han sliter med luft. kan høres sånn ut. kolikk er smertefullt, og mi snuppe gråt også hardt og hadde den panikken i øynene som du beskriver. smerte blir jo mange ganger overveldende for de små som ikke kan utrykke seg med ord.

sukkervann hjelper, og det har du jo prøvd ser jeg. du kan legge han på magen over knærne/lårene dine og stryke han over ryggen. det lindrer. de liker også å ligge med magen på underarmen din i det såkalte kolikk grepet. vet ikke om du har hørt om det? HS kan sikkert vise deg. press på magen lindrer. om du har hatt skikkelig med luftsmerter selv og tenker på hvordan du reagerte da var det sikkert ved å ta hendene mot magen og gi ett lite press. du kan også legge han på rygg og sykle med beina hans. du kan massere magen hans forsiktig. jeg lærte på helsestasjonen hvordan jeg skulle bevege fingrene mine på magen til snuppa for å hjelpe til med å få ut luft.

håper på bedring for dere. det er tungt når baby sliter sånn. det vet jeg alt om. både kolikk, KISS og alt mulig her i gården...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...