LilleTrille med en tulle Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Endelig begynner vi å komme i orden med utstyr her! <3 Men kan noen ta en titt å se om vi mangler noe essensielt/nyttig? -Vogn+myggnetting,regntrekk og dyne -Seng+madrass/overmadrass, dyne og tynn pute -Har 3 sengesett+ masselaken til sengen og 2 sengesett til vognen -Har en kommode full av klær i de fleste størrelser (arving er herlig) -Bilsete+isofixbase -Badebalje -2 håndklær i stor barnestr -10 små vaskekluter -10-15 gasskluter -50 mesoft kompressordingser -Inotyol og sinksalve fra Babyline -Badesåpe og olje fra Babyline -Brystvortekrem -2 ammebher -2 par ammeinnlegg i ull( skal kjøpe libero sine engangs på rema snart) -Noen nye deilige truser - 2 helsetepper og 2 ullblandingstepper -Har liberostartpakke med bleier+++ -Et par kosedyr Stellebordet kommer iløpet av uken. Så da er vel forhåpentligvis det meste i hus.... Eller? =) Nå er det bare å sette seg ned å vente...... Sukk*
Lykke X 4 Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Ville kjøpt inn mange flere håndklær til å ha på stellebordet, de går nemlig meget raskt unna i vask grunnet at det blir mang en tiss og bæsj sprut fra den lille
Lilli med småtrolla Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Ser virkelig ut som du har det meste =) Her er noe av den eneste jeg kom på som kan være greit å ha: - Solskjermer til å ha på rutene i bilen. - Sånn nese-snått-suger. - Vognteppe er ikke et must, men fint å ha utpå vogna - Feber-termometer - Termometer til badevannet - Febernedsettende til små babyer =)
VinterSol+2 Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 regner med dere har massevis av småhåndklær fra før av jeg. blir jo til at man bruker det man har! syns dere har mer enn nokjeg;) men jeg ville hatt et bæretøy også jeg da. og har du kjøpt disse ammebh-ene i en str eller to større enn det du bruker nå? det lønner seg nemlig, for før melka løsner, (sånn ca fire dager etter fødsel) vil du ha skikkelig dolly parton-pupper, og de holder seg så store en stund, altså.. og om du lekker, er det greit å ha et skift eller to. (spørs hvor flink du er til å vaske, altså) ha godt med nattbind el til deg selv. og så anbefaler jeg altså et elastisk sjal eller lignende på det varmeste:) vet ikke hva jeg skulle gjort uten!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Ser som du er meget godt stelt til babyen kommer! Pute trenger ikke babyen det første året, de skal ligge flatt. Ville hatt masse sånne små håndklær, jeg har hvertfall brukt et par sånne om dag med baby. Blir fort litt bæsj og tiss som kommer alle veier. Hvertfall før man har fått dreisen på bleieskift... ;-) Kjøp deg noen store gode bind og noen store truser som ikke klemmer noe sted. Og fyll opp kjøleskapet med kald drikke, man blir tørst av å amme! Lykke til!
LilleTrille med en tulle Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. juli 2009 Tusen takk for mange gode tips! De skal jeg ta med meg videre... Hadde faktisk glemt at jeg trenger håndklær på stellebordet=P Tenkte at hun bare skulle ha de etter bad osv. Men tror at jeg bruker våre egne håndklær på stellebordet, så kan vi heller kjøpe inn nyere til hele husholdningen når de blir slitt. Kanskje jeg kjøpe 1-2 til=) Bæretøy skal vi få av tante og onkel til babyen... Tror kanskje det blir en mei tai=) tusen takk hvertfall alle sammen!
jente 2008 & gutt 2009 Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Da førstemann kom brukte jeg også ammeinnlegg i ull - OG jeg la en liten "klut" mellom puppen og ullen. Iom at man lekker en del var det veldig greit å kunne bytte kluten regelmessig, og å slippe at selve ullen blir våt og full av bakterier (hadde alltid med meg noen rene kluter i veska). Jeg tok et gammelt og mykt flanellslaken og klipte til små kluter av det (hadde sikkert 50 stk av de..). I begynnelsen kokte jeg klutene etter at jeg hadde brukt de, men gikk etterhvert over til å vaske de på 95 grader i vaskemaskinen. Brukte ikke engangs-ammeinnlegg i det hele tatt, og var superfornøyd med den løsningen. Var ikke spesielt sår på brystvortene og styrte fint unna brystbetennelse. Kommer til å gjøre det samme nå. Bare et tips! :-)
gutt06&09 Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Dere har jammen det meste i boks! Hvis vi skal flisespikke her er det også kjekt med en egen liten neglesaks/klipper til bebisen, en pakke med engangs saltvannsdråper, paracet og termometer (ble vel nevnt her?) og en krem ala Aderma Exomega (de fleste er veldig tørre i huden i starten...) Og- hvis du virkelig vil være godt forberedt kan du slenge med en flaske Anti-Bac eller hva det heter, superkjekt å smøre hendene kjapt inn (hvis man er litt unna en vask eller har besøk av snørrete fettere!) og pyrisept til å rense navlestrengen. DA kommer jeg ikke på noe mere;)
Mamma til snart 4 Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Tror dere har det meste ja;) jeg brukte så masse salver til den lille for sår stump, men kjøp aselli sårsalve, den tar alt. har aldri funnet en som slår den, bedre enn disse sink salvene. den holder seg lenge, for urin legger seg utpå og trekker ikke inn i salven;)
Artica Skrevet 10. juli 2009 #10 Skrevet 10. juli 2009 Ull skal nærmest puppen da, eller så blir poenget helt borte. En ting som kan være kjekt å ha er lammeskinn som barnet kan ligge på. Ellers så det ut som at du har fått med deg det meste
heisim Skrevet 11. juli 2009 #11 Skrevet 11. juli 2009 Du har jo vært superflink Det eneste jeg kan komme på er neglsaks og ammepumpe. Kjekt å ha pumpe i tilfelle du renner over av melk, så kan du bare slenge den i fryseren Lykke til!! Og kanskje et krabbeteppe eller noe til å legge babyen fra seg på gulvet, evt vippestol.
VinterSol+2 Skrevet 11. juli 2009 #13 Skrevet 11. juli 2009 hihi, jeg syns det er morsomt å lese slike tråder, for alle har jo forskjellig oppfatning av hva man MÅÅÅ ha, og hva som ikke er nødvendig! jeg syns feks lammeskinn å ligge på bare var klamt og slitsomt de første mnd. men så hadde jeg en veldig varm unge, som ikke brukte annet enn et tynt tynt bomullspledd ut til oktober (da byttet hun til et tynt ullpledd. og hun var ALLTID god og varm!) snuppa mi hadde også sår stump til vi byttet til tøybleier, og etter det var det aldri noe problem mer. (og det som fungerte best å smøre med, var morsmelk! hehe. hun var veldig sånn allergibarn, da) Men tøybleier er ikke noe jeg pleier å si at "alle MÅÅ ha" da, en finner fort ut at det ikke er noe mer jobb enn engangs, men så må en lissom velge det selv, hvis ikke så får man bare avsmak. Så unger er forskjellige. Det fine er at det er svært få ting du MÅ ha de første døgnene, og at det aller meste er å få tak i innen kort avstand i norge i dag! Det er dessuten veldig hyggelig med en "unnskyldning" for å ta med seg baby ut på en liten tur til feks butikken de første ukene. du orker ikke så mye, antagelig, men det er kos å komme seg litt ut også!
jente 2008 & gutt 2009 Skrevet 11. juli 2009 #14 Skrevet 11. juli 2009 Ps. på ullevål anbefaler de også å legge noe mellom puppen og ullen hvis man lekker, ullen blir veldig raskt en bakteriebombe. da jeg var der sist anbefalte de å klippe opp gamle t-skjorter og bruke de som kluter (de er utvaskete og myke). Uansett - hver sin smak og hver sin oppfatning! :-)
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 11. juli 2009 #15 Skrevet 11. juli 2009 Ang tepper til å legge babyen på/tulle h*n inn i, vi har ein del sånne grå NSB-pledd som vi har fått når vi har reist med natt-toget. Dei er kjempemjuke og gode, og veldig lette å vaske i maskina, så eg tenkte at dei må vere supre til sånn babybruk. Nokon som har erfaring med det?
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 11. juli 2009 #16 Skrevet 11. juli 2009 Har forresten notert masse frå denne tråden, masse gode tips, tusen takk!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå