endelig mamma:) Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Vet folk har skrevet mye om dette før, men hvor mye klær trenger en å ha klar til den lille kommer? venter en liten jente i slutten av måneden. Kor mange bodyer er d lurt å ha? Kortermet, langermet? Kjoler? Sparkebukser? Strømpebukser osv? Og kas størrelse?
Da HarViTreUnger Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Jeg satser for det meste på body (like mange med korte og lange ermer, 10-15 til sammen). Har også ca 5 bukser uten ben, noen par sokker og noen bomullsluer. 3-4 pysjer. Har også noen tykkere gensere i tilfelle noen kaldere dager. Dette holder for den minste størrelsen.
findus1 Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Hei! Har en god del fra forrige barn, men det en trenger er kanskje 2 langerma bodyer i str. 50 (fint med knepping i siden, så slipper du å streve med å få de over hodet), en korterma, nattdrakt (en i 50 og en i 56), en kjole str 50 (hadde heller kjøpt tights og sokker istedenfor strømpebukse, synes jo ikke selv det er så godt å gå med strømpebukse nå), tynn jakke i str. 50, 2 sparkebukser str. 50, 2 par sokker og lue. Du kan jo evt. bare ta av lappene (og evt. vaske) på en av alt i tilfelle du får ei stor jente, for så å bytte til 56. Fin nattdrakt kan jo også brukes om dagen . Klærne tørker jo også fort på sommeren.... Gulpekluter er også fint!
Lilli med småtrolla Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Jeg syns det er så vanskelig å kjøpe klær. Er førstegangs og uerfaren. Jeg vet ikke om jeg vil få kjempemasse i gaver, eller veldig lite. Dessuten venter jeg i slutten av August. Om jeg får 14 dager før kan det jo være kjempevarmt. Får jeg 14 dager over termin kan det være kjempekaldt. Derfor har jeg handlet rundt 8 bodyer. Noen med lange ermer, noen med korte. Noen i bomull og noen i ull. Ellers har jeg handlet strømpebukser og pledd i ull og bomull. Tror babyene helst bruker desse tre plaggene i begynnelsen. Har også kjøpt inn noen litt penere sprakebukser og sett til vi skal få besøk og vise frem babyen Kjøp masse luer! Babyen skal alltid ha lue når den er ute. Har også kjøpt 4 pysjer. Min erfarne veninne sa at babyen bruker mangen pysjer i begynnelsen, siden det er så rennende avføring.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 I den minste størrelsene trenger man sjelden mye klær, de vokser kjapt ut av de. Jeg har fra forrigemann og i 50 (ikke alle som trenger klær i 50) har vi 3 bodyer, 2 bukser, 3 pysjer og 2 luer. Og en tynn jakke. I 56 har vi vel en del mer. Og i 62 enda mer. Min forrige brukte str 50 i 2 uker, 56 i 4 uker og 62 ganske lenge, kanskje 8 uker..,. Derfor føler jeg at jo mindre størrelser, jo mindre behov for mye klær.
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Vi brukte 50 ganske lenge, samme med 56 så dette er veldig individuelt. Fikk vanvittig mye i 62/68 så får vi det denne gangen kommer jeg bare til å samle opp og bytte alt i en fin utedress el. Vi fikk et barn med sprutbrekninger så vi byttet klær ofte(!!!) For å ikke vaske oss i hjel kjøpte vi en del sett med body+bukse og masse pysjer:)
Lalinja Skrevet 11. juli 2009 #7 Skrevet 11. juli 2009 Det kommer an på hvilken baby du får, viser det seg. jeg fikk mitt første barn for en uke siden. Han var stor. 4350, 54 cm lang. dette betyr at de klærne jeg kjøpte i str 50 kan jeg bare glemme å få på ham. vi brukte body i str 62 fra første dag. På en av de listene over hva man trenger står det 1-2 pysjamaser. hahaha- første nattten hjemme hadde han tisset ut tre. Heldigvis har vi fått en del klær i gave nå. Min baby tisser og bæsjer i et banka kjør, og vi glemmer hver gang at han liker best å tisse akkurat når han er ferdigstelt og vi skal feste den nye bleien på. Da tisser han som en vannspreder. Body, pysjamas= kliss klass. Nå er vi jo som du skjønner veldig uerfarne bleieskiftsarbeidere, så du trenger ikke få samme problem du. Men, jeg vil uansett si at 2 pysjer er for lite.
Fallerifallera Skrevet 11. juli 2009 #8 Skrevet 11. juli 2009 Jeg har ikke sett over beholdningen fra forrige ennå, det hadde kanskje vært en ide nå, med 19 dager til termin... Anyway, førstemann hos meg var såpass lang (53 cm) at alle klær i str 50 var for små, så de fikk vi ikke bruk for. Vi brukte ikke så mye kortarma bodyer i starten (fikk maibarn sist), for når vi var ute lå han jo alltid i skyggen og jeg syntes det virket litt kaldt å bare ha kortarma. Enig i at man trenger mange nattdrakter ja. Ellers så fins jo butikkene etter fødselen og, slik at man kan fylle på etterhvert. Samboeren min syntes det var litt stas og ut å kjøpe klær vi hadde for lite av tror jeg! Vi fikk forresten også endel, mye mer enn jeg hadde trodd.
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 11. juli 2009 #9 Skrevet 11. juli 2009 Eg er førstegangs, og har eigentlig ikkje peiling.. men søstra mi, som har ein del erfaring som tante, seier at babyar gulpar og tissar og søler så masse at ein må rekne med å skifte oppi 4 gonger daglig, og at ein dermed treng ein god del. No er det jo individuelt dette med søl òg, som med alt anna.. Eg har vore så heldig å fått arva eit lass med brukte babykle, så no kan lisja som kjem berre søle og sikle og gulpe så masse ho orkar, så vi får brukt alt vi har fått, hehe:)
endelig mamma:) Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2009 Takk for svar. Tror jeg kjøper en bukse til, også heller venter. Ser hva vi får. Men har ingen pysjamaser som er i str 50 eller 56, kun i 62, så bør vel kjøpe det. Noen som har tips til hvor jeg finner billige og greie nattdrakter? og gulpekluter, hvor får jeg tak i greie sånne?
Fallerifallera Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Vil anbefale klutene/tøybleiene på Sparkjøp! De fik jeg anbefalt av mange da førstemann kom. De er like myke nå etter to år og brukt både som underlag i seng, vogn, stellebord, gulpeklut etc etc. Og vasket konsekvent på 90 grader. Kommer i pakker på flere sammen, husker ikke helt om det er 5 eller 10 eller noe.. Nattdrakter - de har i alle fall sånn kjøp 2 eller 3 til 99 kroner eller 129 eller hva det er på Xkids - i alle fall her jeg bor. Er ei stund siden jeg handla inn sånne ting til førstemann, så beklager litt upresis info!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå