Gå til innhold

Hvordan introduserer man kumelk (ved ca 12 mnd)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg skal introdusere melk, begynner å nærme seg. Er slutta å amme og gir ikke mme..

Fikk villedende mail fra pampers her for litt siden. Der sto det at man måtte gi h-melk fram til 2 års alder for de små trengte de ekstra fettsyrene.. Nå leste jeg både i "mat for spebarn" og på matportalen at man måte gi magre typer (lett, ekstra lett eller skummet).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte å introdusere kumelk til drikke til brødmåltidet. Skal bare få kjøpt en ny kopp først. Tror ikke vesla vil like å plutselig få melk i koppen som det vanligvis er vann :-) Eller kanskje vi bare tar et vanlig glass så kan treningen med å drikke av det begynne samtidig... Her drikker resten av familien ekstra lett, og vesla er en normalvekter, så da får hun det også.

Skrevet

Men skal man gi litt etter litt og ren melk, eller skal det gå gradvis? Her drikker snuppa alt som ikke er vann av vanlig glass (sviskedrikk, juice), og selv om det ikke går like bra hver gang så har hun litt trening i det :)

Skrevet

Melkeproteinet er jo tungt fordøyelig, derfor er det bearbeidet i mme. Men tidligere anbefalt helsedirektoratet at man kunne begynne med melk fra 10 mnd alder. Så da bør fordøyelsessystemet være nok utviklet til å takle melk allerede da (man kan jo begynne med melk i matlaging samt syrnede produkter da). Grunnen til at helsedirektoratet har endret sin anbefaling til 12 mnd er kun fordi babyene har høyt melkeinntak og at store mengder kumelk hemmer jernoptaket ikke pga umodent fordøyelsessystem.

Så dersom dere ikke har spesielle allergihensyn å ta så tror jeg ikke det skal være nødvendig å ta det så gradvis. Kanskje har hun allerede en del andre melkeprodukter i sin kost også? Så da vet dere jo at hun tåler det. Men det skader jo ikke å være ekstra obs på forandringer hos snuppa når overgangen skjer.

Her pleier vesla å være skeptisk til nye ting, så jeg ser nok for meg at hun helt naturlig vil ta det litt pent, men hadde ingen planer om å blande ut melken med mme... Rett på kald melk! Og hvis hun absolutt ikke liker det så må vi kanskje til med litt triks?...

Hm, dette blir spennende. Trur vi må til pers med er glass til frokost i morgen. Håper på blid jente med søt melkebart hi, hi...

Lykke til med introduksjonen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...