Gå til innhold

En annen vri på sykemeldt nå og oppsigelsentiden snart over...

Anbefalte innlegg

jeg sa opp jobben min rett før 1 mai da jeg har 3mnd oppsigelsestid, sa opp pga mistrivsel.

Nå har det seg sånn at jeg er gravid igjen og sykemeldt. Er bare 4+4 idag(har visst om graviditeten 1 uke) men har hatt flere SAer i år og ble sykemeldt av en vikarlege(siden legekontoret mitt har ferie denne uken) fram til og med mandag, da skal jeg til fastlegen min og høre (har ikke møtt henne før da hun selv har vært hjemme i foreldrepermisjon). Spesialisten jeg også går til har ferie helt fram til 3 august.. og han lovte meg god oppfølging..uansett. har vært og tatt hcgprøve(vikarlegekontoret) som jeg skal få svar på idag...

uansett.. det jeg lurer på nå er hvordan skal det gå med opptjening av foreldrepenger nå?! Jeg har ikke termin før i midten av mars (ca 16 mars etter egne beregninger), oppsigelsestiden min på jobben går ut denne måneden, altså fra august av er jeg arbeidsledig.. .

men det kan vel godt være jeg er sykemeldt fortsatt da.. når jeg var gravid med datteren min var jeg student.da var jeg kvalm til over uke 22! og så ble jeg permitert/sykemeldt fra studiet pga at jeg ble lagt inn på sykehus ca uke 23 eller noe når jeg hadde sykt smerter i venstre side..det gikk over.men fikk beskjed om å ta det helt med ro...og så uke 31 fikk jeg svangerskapskløe.. osv.. jeg aner jo ikke hvordan dette svangerskapet vil bli da.. men hva hvis jeg er sykemeldt halve svangerskapet.. hva skjer fra uke 20 da? blir det seks uker uten noen inntekt da pga at jeg sa opp jobben selv før jeg kan gå over på dagpenger?? Hvem vil vel ansette ei gravid som har vært mye sykemeldt! (bare for å ha sagt det, jeg har ingen spisskompetanse som gjør meg spesielt ettertraktet..jeg har jobbet i barnehage som assistent på liten avdeling).

hmm mye å tenke på her! Vil helst ta det med ro og klare å beholde denne spiren (gjør mye annerledes denne gangen, får akupunktur og tar ovarium comp og har en generell god følelse:)

hva tenker dere?

mvh

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Sykepenger teller også som opptjening til foreldrepenger og det gjør arbeidsledighetstrygd også men da får du bare ca.60% av inntekten din så sykepenger er et bedre utgangspunkt. Såvidt jeg forstår har du når arbeidet opphører vært i jobb 3 av de siste 10mnd før permisjonsstart og må derfor enten være i jobb, sykemeldt eller få utbetalt arbeidsledighetstrygd i minst 3mnd for å få foreldrepenger og det klarer du nok. Dersom det skulle knipe kan man også velge å begynne permisjonen hele 12 uker før termindato istedetfor 3 uker før som er mest vanlig. Da forkortes permisjonen tilsvarende i motsatt ende, men er du arbeidsledig spiller det vel litt mindre rolle... I ditt tilfelle vil det være mest lønnsomt å være syk/sykemeldt (det kan man også være som arbeidsledig fordi man da ikke er i stand til å være aktivt jobbsøkende som er et krav for arbeidsledighetstrygd) Å få seg ny jobb som gravid er omtrent umulig... Jeg har vært der selv og ikke engang kortidsvikariater fikk jeg så når bekkenløsningen slo til ble jeg sykemeldt. Da stoppet ledighetstrygden og jeg fikk sykepenger istedet. Det ble jo samme summen men jeg slapp å "bruke opp" ukene med arbeidsledighetstrygd mens jeg var syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...