Gå til innhold

Fikk så mange fine reisetips til Polen av en av dere???Hjelp..

Anbefalte innlegg

I juni engang fikk jeg masse fine reise tips av en snill anonym som hadde vert i Polen en del ganger. Har nu sittet og leitet igjennem siderne for å finne igjen det.. men finner det desverre ikke:-( Noen som har erfaring med å reise til Polen?? Vi tenkte å ta båten fra Karlskrona-Gydinia.. Og evt bo i Sopot:-) Noen med erfaring??

Fortsetter under...

Hei, det var jeg om du mener DETTE innlegget:

http://www.barnetmitt.com/forum/thread/140259153

Jeg tenkte på saken for et par dager siden, og lurte på hva det hadde blitt til med dere, siden jeg ikke hadde hørt mer.

Sopot er en by du gjerne kan unngå som ferieby! Byen er en del av hva som i Polen kalles "Trekløveret" (byene Gdynia, Sopot og Gdansk, regnet fra nord til sør, er i dag i ferd med å vokse sammen til EN by, som turist er det ikke alltid helt lett å se grensene når du reiser i "Trekløveret". I dette området er Gdansk eneste by å satse på som turist. Om du IKKE er spesielt opptatt av bading, vel å merke. For bading egner ikke området seg særlig til (selv om også Gdansk har badestrand, like (lite) trivelig som i Sopot). Vannet er (sies offisielt i alle fall, jeg er litt skeptisk selv...) helt OK badevann, men det er ikke aktuelt for meg å bade der! For det ser ut som grå gjørme, og du ser ikke bunn på 25 cm! Etter et bad må du ha en GRUNDIG dusj! Ikke spesielt fin sand i området her heller, hard og kvass som sandblåsesand. Og i Sopot ligger tungindustrien 200 m fra badestranda (men badestranda ser pen ut på bilder den, bevares..). I Gdansk er i hvert fall avstanden litt større, 500 m eller så.

Skal du på badeferie i Polen er det bare ETT område som gjelder. Strekningen mellom grensa mot Østtyskland og Kolbrzeg-området. Med selve Kolbrzeg og nærmeste 10-15 km vest for byen som det absolutte toppunkt. Resten av kysten er ødelagt av kommunismens tungindustri (og det ble ikke gode 5-årsplaner ved å tenke "miljø" på den tiden!!) Men Kolbrzeg-området var ferieområdet for Stalinsperiodens "æreskommunister" så HER holdt man industrien langt borte....

Trekløveret er stort sett ikke særlig barne- og turistvennlig, det er Polens "næringshage" med mye tungindustri, et effektivt nærligsliv og med en befolkning som lever et temmelig stresset "karriereliv". Men jo lengre sør i området, jo mer ligner det "resten av" Polen. For Gdynia i nord kan lettest beskrives i tre ord: Nedslitt, møkkskitten industrikoloss! Og Sopot (utenom turistbadestranda) er ikke så mye bedre!

Byen Gdansk er ellers absolutt interessant for en "byturist", når man holder seg i (det gamle) sentrum. Dette er stort nok til å holde deg i aktivtet en uke om du ikke skal "kjøre bånn gass" med aktivteter. Mye historiske bygninger og minnesmerker, særlig fra 2. verdenskrig (som startet rett utenfor Gdansk!). Vær bare klar over at byen (og hele Treklæveret) er DYR(T) som hotellby! Sammen med hovedstadsområdet Polens dyreste, med hotellpriser du kan sammenligne med Norge. Og med (ofte) så-som-så standard, selv om bygg og resepsjon/inngansparti ser flott ut!

Vil du reise mellom Sopot og Gdansk tar togturen 20 - 22 minutter og koster 36 - 37 kr for en billett t/r. Går minst hver halvtime, ofte hvert kvarter på dagtid. Så DET er ingen grunn til å bo i Sopot, selv om man vil benytte stranda her heller (stranda i Sopot er nok vel så pen som, og mer befolket enn, stranda i Gdansk, men vannet er faktisk litt bedre i Gdansk.

Vil du ha et godt og rimelig (for Trekløverområdet) hotell i Gdansk, kan du gjerne velge Dom Muzyka som ligger rett utenfor det gamle sentrum. 0,75 - 1,5 km å gå til de viktige severdighetene og byens LANGE gågate, som jeg ikke husker navnet på nå, men navnet betyr "Kongeveien", den er ca 2 km lang. Rom her (velg "Zweibettzimmer" du kan ha med 1 barn under 3 år fritt på et slikt rom om barnet sover sammen med en voksen, dobbeltrom har SMAL dobbeltseng på 125-130 cm og felles dyne) koster ca 750 kr (330 PLN x 2,3). Ikke velg "standard +", romforskjellen mellom ordinært og "standard +" er knapt merkbar, og standard + -romma ligger mot et BRÅKETE utelivsområde med liv til kl 0500 på hverdager og "døgnåpent" i helga. Vanlige rom ligger derimot mot et helst fredelig område til storby å være, ofte inn mot hotellhagen. Link til hotellet finner du her:http://www.staypoland.com/de/danzig/hotel/dom_muzyka.html?box=2

Et tips: Glem hotelles "apartment"! I utgangspunktet er disse fine for en familie, helt du blir klar over at disse ligger i 6. etasje (loftetasjen). Ingen heis og STUPbratte trapper av typen "kjellertrapp"! Ikke særlig barnevennlig! Men voksne folk med god kondisjon og lite bagasje har det flott her oppe!

Ellers: Hold deg langt, langt, LANGT borte fra Stena Lines ferje mellom Karlskrona og Gdynia!!! Større skraphaug enn dette flyter vel knapt på Østersjøen og det flyter mye rart der..... Ikke regn med at verken lugaren eller "restauranten" (skal vi heller kalle det "ølbulen"? har vært rengjort siste 14 dager! Denne ferja er til for EN ting: Frakte polske vogntog billigst mulig over Østersjøen. Og en polsk "vogntogkusk" godtar hva som helst, bare han HAR arbeid! For de som kjenner Stena Lines båt Oslo-Fredrikshavn: Stena Saga blir som flotteste luksuscruiseskip å regne i sammenligning. Og Stena Saga er ikke akkurat kjent som noen flott Danmarksbåt da! (Men har du kontaktet et reisebyrå er vel dette det eneste de har funnet, Stena Line kjenner jo norske reisebyråer....)

Vil du reise hit med båt, velg heller Polferries ferje "Baltivia" (ny sommeren 2007) mellom Gdansk og Nynäshamn. men enda bedre er å reise over Ystad slik jeg beskrev sist (se linken ovenfor), da tar du tog fra Sczcecin til Gdansk. Toget går hverdager kl 1235, du får et togbytte og en snau times ventetid i Slupsk (ingen spennede by) og er framme litt over kl 2000 (tidspunktet skifter litt fra dag til dag). Toget koster ca 110 kr pr person, 2/3 for barn over 2 år (noe dyrere i helgen). Med en avstand på drøye 400 km må vel det sies å være billig? Og togturen er meget interessant! Bare husk take-away-mat, det er dårlig med servering på polske tog....

Ferja Gdansk-Nynäshamn (ingen luksuscruiser dette heller, men helt OK, en hyggelig båt, ren og pen, trivelig personale) seiler fra Polen på partallsdatoer i juli (ikke 6., 10., 20. og 24.) og oddetallsdatoer i august (ikke 3., 7. 17. og 29.)

Fra Sverige seiler ferja på oddetallsdatoer i juli og partallsdatoer i august (ikke 5., 19., 11. og 25. juli, 2. 8. 16. og 30. august).

Båten seiler hver dag kl 1800 (møtetid på kaien kl 1600) og ankommer neste dag kl 1300. Båturen blir lett litt kjedelig, du ser ikke annet enn hav, det er lite å gjøre på om bord, bortsett fra å sove godt og å spise godt.

Billettprisene på ferja er (hver vei):

Bil + fører PLN 498 (ca SEK 1400/NOK 1200)

Pr passasjer 0 - 14 år: PLN 226 (ca SEK 630/NOK 535)

Pr passasjer 15 år og eldre: PLN 273 (ca SEK 760/NOK 650)

Pr kahytt: 243 PLN (ca SEK 680/NOK 580) for turistklasse (4 eller 6 køyer, uten bad/toalett, enkle men helt OK), PLN 316 (ca SEK 880/NOK 755) for førsteklasse (2 køyer, små, men absolutt velutstyrte). På turistklasse betaler du i tillegg PLN 10 (ca 23 kr) pr køy som skal brukes, direkte om bord på båten.

Pr kahytt:

Bestiller du t/r får du 10-15 % rabatt på returbilletten, avhengig av ukedag for retur.

Billetten betaler du i SEK om du bestiller hos rederiets svenske agent (tlf 0046 8520 17254). Åpningstider her er mandag-fredag 1000-1500. I tillegg må du betale et ekspedisjonsgebyr og porto for forsendelse. Billetter må bestilles minst en uke på forhånd i Sverige (pga forsendelsestiden helst enda noen dager før).

Terminalen i Sverige finner du lett. Du kjører til Sødertälje utenfor Stockholm og følger vei 226 og så 73 videre mot Nynäshamn. Tar en time å kjøre ned hit fra Sødertälje. Buss går det fra Sødertälje kl 1430, koster SEK 35 pr pers. NB! I Sødertälje stopper bussen på busstasjonen, du må du ha en taxi (drøye hundrelappen) til ferjeterminalen. Mellom Stockholm og Sødertälje går det lokaltog hver halvtime, f eks kl 1312. Toget ut tar 45-50 minutter og koster en 50-lapp.

Det går for øvrig nattog mellom Oslo og Stockholm. Prisene varierer en del fra dag til dag, typisk pris for 2 voksne + 2 barn her er rundt kr 5000 t/r, da i liggevogn med egen kupe (6 mulige køyer, 4 i voksenstørrelse, 2 litt mindre, husk at du trenger en køy til bagasjen om dere har med mer enn 1 koffert!). Toget går søndag - fredag ca kl 1930 fra Oslo og 2130 fra Stockholm og nærmere opplysninger/billettbestilling: Tlf 815 00 888 (tastevalg 4).

Sammenligner du med Almabus' pris for Gøteborg - Sczecin, ca 800 NOK/person og legger på togbilletten, ser du hvilket valg du bør gjøre! Da får du en total reisepris på ca 2500 kr pr voksen for Oslo-Gøteborg-Szczecin-Gdansk. Via Nyhäshavn får du minst 3200. Og turen via Sczetin er langt mer interessant. For her får du sett så mye mer!

Bussruten Gøteborg-Szczecin har forresten nå fått tilslutningsbuss fra Norge (Moss)! Da betaler du kr 1750 t/r pr pers (voksne, kr 1250 for barn 0-15 år) for tilslutningsbuss Moss-Gøteborg og buss Gøteborg-Sczetin. Altså under 2000 i reiseutgifter pr pers, toget Sczetin-Gdansk iberegnet! Du bestiller her: (siden er på engelsk!): http://www.voyager.pl/VoyBusEN.nsf/wszystko/47B9E9A3E51AEF4BC12575EF004A5B88?EditDocument. Og kun et enkelt skifte buss/tog i Sczetin.

Ellers: Vær OBS på at å kjøre i Trekløveret er stressende, nesten et mareritt (se for deg Oslorushet x 5 i de fredelige periodene på døgnet, ikke overdrevent god skilting). Parkering er også både rådyrt (regn med minst 200 kr/døgn!) og vanskelig. Hotel Dom Muzyka byr imidlertid på gratis parkering ved 7-døgnsopphold som er forhåndsbetalt med VISA-kort og bestilt via hjemmesiden jeg referte til, parkeringsplassen er imdlertid trang og ubevoktet.... Men taxi er rimelig (en taxitur mellom båtkaien og hotellet (20-25 min å kjøre, god vei, litt motorvei) koster knapt NOK 300, mellom jernbanestasjonen og hotellet ca NOK 70, om man ikke blir stående i mer rushtrafikk enn normalt i de fredelige periodene på døgnet). Og avstandene i Gdansk gamle sentrum er små, så her koster en taxi sjelden mer enn 50-60 kr om man ikke blir stående i rush....

Med utgangspunktet "2 voksne, 2 barn , 2 babyer" kan du f eks få følgende med utreise fredag 22.7., hjemkomst mandag 2.8.:

Tog Oslo - Moss: Ca 350 kr.

Taxi Moss: Ca 400 kr (200 kr x 2).

Reise Moss - Sczetin t/r: Kr 8 080,-

Tog Szcecin - Gdansk: Ca 500 kr.

Overnatting Hotell Dom Muzyka 25.7. - 2.8: To "Zweibettzimmer"-rom: Ca kr12 150.

Taxi jernbane - hotell (+ evt taxi i Sczetin) 200 - 300 kr.

Kr 21 000-21 500 i alt altså! Og så kommer mat og aktiviteter i tillegg. Mat koster ikke så mye i Polen om du lever enkelt (og styrer unna turistområdene, her er prisene doble i forhold til å bevege deg 200 meter!), middag for kr 100 (middag er kl 1200-1300 i Polen!), kvelds for kr 50-60 pr person er ikke noe problem om du ikke skal ha avansert mat, du KAN klare deg for halvparten. Da lever du gørr kjedelig (og fettrikt/usunt!), men du er ikke sulten!

Satser du på ferja Nynäshavn - Gdansk blir regnestykket slik (da måtte jeg forskyve 2-3 dager for å få det til å passe med ferjetidene, du får da en hotelldøgn (i praksis en ettermiddag) mindre i Gdansk. Det du taper i tid i Gdansk vinner du imidlertid i tid til å se litt i Stockholm.

Tog Oslo-Stockholm 4 730 kr

Buss/tog/taxi Stockholm - ferjeterminal ca 900 kr

Ferjereise ca NOK 9 600 kr + porto

Hotell ca kr 10 200.

Taxi båthavn - hotell-båthavn ca 600 kr.

I alt da 25 500 - 26 000 kr.

Trenger du mer info, HI, så gi beskjed!

Uff da mistet jeg litt motet:-( Men men får jo bare gjøre det beste ut av det.. Stedsøsteren min var i Sopot for ca 1 år siden,og hun var veldig fornøyd.. uansett blir det deiligt bare å ha ferie:-) Takk for masse info:-)

Jeg tok båten til Gdynia en gang. Reiste så til Gdansk som er en absolutt severdig by! Gamledelen er spesiell og fin.

Syntes språket var til hinder der. De fleste ønsket ikke snakke engelsk, men jeg snakker tysk og de jeg møtte ville heller snakket tysk.

God tur! :)

Annonse

Synd å høre! Kan du ikke få gjort noe med bestillingen, tror du? I alle fall ville jeg prøvd å fått kansellert ferja og heller valgt Polferries ferje (denne kan da reisebyråeet ombooke til når de har svensk kontakttelefonnummer?). Så slipper du et døgn hver vei på lørja til Stena Line! Eller har du bestilt pakketur solgt fra Stena Line? Da ville jeg vurdert avbestilling av pakken og heller ordnet en booking selv. For plass får du. Kanskje ikke i Kolobrzeg (ikke lett å få plass på kort varsel her, resten av Europa begynner å oppdage byen etterhvert, polakkene selv har visst å bruke den siden kommunismens fall), men helt sikkert i Gdansk. Alternativet jeg nevnte var f eks ledig for noen få timer siden, og hotellet virket til å ha rikelig ledig fram til 1. august, mindre etterpå, men slett ikke helt tomt. Ferjebillett får du også, så lenge situasjonen ikke er "utreise den ...., retur den...., ikke EN dags avvik!". Enten hos Unity Line (fra Ystad, nevnt i første tråden din, HI) eller hos Polferries (fra Nynäshavn til Gdansk).

Men når det gjelder kvaliteten på sand og sjø er kanskje jeg for kresen. For Sopot er ikke verre på dette området enn en del badesteder i "syden", hører jeg, her kan det visst også være både skarp sand og grumsete vann. Den faller bare så totalt igjennom sammenlignet med andre steder Polen også kan by på! Og det er jo ofte ikke før man har prøvd det beste man blir kresen. Inntil da er "noenlunde" helt fint!

Det irriterer meg også skrekkelig at jeg ikke fikk svart deg i går, men da hadde jeg arbeidsdag fra 0830 til 2300! Og i dag var det vanlig arbeidsdag fra 0830 til 1630, så jeg fikk dessverre ikke gjort noe før nå i kveld.

Ferie er deilig, uansett hvor man har den. Til og med hjemme. Men i ferietiden gjelder prinsippet "hjemme bra, men borte best!"

Ellers: Havner dere i Sopot til slutt, noter deg Sopot Aqua Park! Her kan du nemlig ha det riktig godt! Både bade-, spa- og massasjemuligheter her. Uten ufyselig sand og vann! Åpent daglig fra 0800 til 2200 i skoleferien. Link (engelsk side): http://www.aquaparksopot.pl/ea/strony/index.php

Gdansk er en absolutt severdig by, det nevne jeg også i innlegget mitt 1821! Ingen problemer å bruke noen dager her. Og kjøreavstanden Sopot-Gdansk er 15-20 min. Men trafikken i området er tøff og parkeringsmulighene dårlige (hvem tenkte på bil til alle i kommunisttiden, da bygget man tett og pompøst!!), særlig i sentrum/gamlebyen. Så toget er en bedre løsning, siden det går hvert kvarter på dagtid. Fra togstasjonen Gdansk Glowny tar det 10 min å gå til starten av det gamle sentrum.

Engelsk er dødfødt å satse på som språk i Polen, det har jeg nevnt før, det kan tilnærmet ingen, selv i typiske turistyrker (men de som kan, bruker enhver anledning til å få snakke språket og snakker med iver og glød, om enn ofte ubehjelpelig)! Tysk er helt kurant (mer enn hver andre polakk i byene kan greitt klare en samtale på tysk, like godt som en norsk 18-åring som har hatt faget på vgs og ikke sovet i timene). Uten å forstå/snakke tysk noenlunde (at det er rusten og litt grammatikalsk ubehjelpelig "skoletysk" man snakker gjør lite og ingenting, det er (noen) tyskere som retter på deg stadig vekk, polakkene retter bare når du lager misforståelser) føler du reise i Polen som slitsomt og til tider litt nervepirrende.

Men ingen steder i Polen kommer du lengre med engelsk enn i Trekløveret. For her kan i alle fall NOEN språket. Så her kan du faktisk regne med, på et større hotell, at det finnes en/ei bak skranken i resepsjonen som kan et noenlunde anstendig engelsk. Hele tiden. Hadde det vært SÅ vel andre steder i Polen! Selv store, flotte hoteller kan her noen ganger være kjemisk renset for engelsktalende personale Og er du riktig uheldig (da er vi over på mindre hoteller), kan ikke resepsjonisten et kløyva ord tysk heller!

Og god tur fra meg også! Du vil nok ønske deg tilbake til landet senere, selv om du nok da vil vurdere en annen transport til/fra!

• 4 år senere...
  • 3 år senere...

Jeg var i Sopot i fjor sommer, og det er nydelig der, milelange strender, en veldig lang brygge, båtturer, uterestauranter. Man får litt syden følelse. Så er det kort vei til både Gdynia og Gdansk, så er litt å finne på og. Var på ett digert kjøpesenter som lå mellom Sopot og Gdynia, vi tok drosje dit. 

Anonymkode: bb28e...839

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...