Gå til innhold

Vogge eller sprinkelseng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor driv og ordner istand vogga som mannen min låg i då han var liten, og eg synes det er superkoselig å kunne bruke den på lisja vår når ho kjem. Samtidig er jo planen sprinkelseng etter kvart. Men så slo det meg at det då kanskje blir dobbelt opp med sengetøy som må kjøpast inn, dyner og madrassar og sånt.. stemmer det? Hadde vi klart oss med eitt sett om vi går rett på sprinkelsenga frå starten av? Kor lenge kan ho ligge i vogge før ho må ha noko større? Korleis gjer de det i forhold til soveplassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne løysinga ser heilt genial ut!!

Spol fram til 6:15, og sjå sjølv:

Må ein ha ein spesiell type sprinkelseng for å få til dette, eller må ein bygge om senga sjølv? Kva med madrassløysinga? spoler fram og tilbake for å prøve å sjå kva dei har gjort her...

Skrevet

Jeg har tenkt å ha en vugge i stua i tilllegg til sprinkelseng på soverommet. Da blir det lettere når ungen skal sove på dagtid, og fint med vuggefunksjon også da. Kommer til å ha to dyner uansett, en liten dyne til bagen på vogna og vuggen og en litt større til sprinkelsenga. Kjempe koselig å få en gammel vugge da! Det hadde ihvertfall jeg blitt superglad for :-)

Skrevet

vi skal bruke sprinkelseng på natta og vogna på dagtid

Skrevet

Hei :)

Jeg hadde begge deler til lille prinsen min. Brukte vogga mye i begynnelsen. Babyen min kom i uke 29, så når vi endelig fikk han med hjem lå han i vogga i stua. Prøvde å legge han i sprinkelsenga, men det ville han ikke i begynnelsen. Da tok vi med oss vogga inn på soverommet på kvelden. Fungerte veldig bra. Jeg kjøpte en litt tykk skummgummimadrass som jeg tilpassa vogga. Sengetøyet og dyna i vogga er samme som jeg bruker i dypvogna nå. Anbefaler deg å ha mer enn et skift sengetøy. Jeg skifter i alle fall ofte. I begynnelsen så gulpa han masse også. Når nestemann kommer så kommer vogga fram igjen. Ordentlig koselig å ha babyen liggende i vogga i stua. :) Men er ikke så lenge du får brukt den da. Mot slutten når han bevega mer på seg når han sov la jeg bøker under "føttene". Oppdaga noen ganger at han hadde flytta på seg og lå med nesa helt inn mot veggen på vogga.

Lykke til :)

Skrevet

Så lurt å bruke vogga til stova og sprinkelseng på soverommet!:) Når eg snakka om sengetøy, så meinte eg ikkje sånn laken og trekk, det må vi vel ha ein del av ja. Tenkte på dobbelt opp med madrassar og dyner og slikt. Men smart det å ha same i vogga som i vogna, så det ikkje blir så masse greier.

Nokon som vart noko klok på patenten med seng-mot-seng i videoen? :)

Skrevet

Dere trenger jo en liten dyne uansett, både i sprinkel/vogn/vugge og dere kan jo bare bytte. Mange barn misliker sprinkelsengen fra starten fordi den er åpen. En kan bygge et rede der, og bruke sprinkel om natta og vugge om dagen. Utolig greit å kunne variere soveplass, og lære barnet å sove i bråk fra tv, radio osv. Et tips, ikke vugg barnet i søvn.

Skrevet

Jeg har nesten hele tiden hatt dobbelt opp med dyner til han på ett og ett halvt.. er ofte at bleiene kan lekke om natta, så da må jo dyne og alt vaskes..

Ikke alltid det rekker å bli tørt igjen til han skal legge seg igjen da, så veldi greit å ha dobbelt opp..

Endte opp med å kjøpe en ekstra madrass til sprinkelsenga også her en dag.. Hadde nemlig ikke rent tisselaken akkurat da, og selvfølgelig hadde det kommet i madrassen.. Ikke annet å gjøre da enn å ta seg en tur til jysk og handle ;) Er jo heldigvis ikke så dyrt..

Skrevet

har vugge som sambo har bygget, som lille gutt skal bruke i starten. når han vokser ut fra denne så er det sprinkelseng som venter på han.

har ei dyne i vuggen som skal over i sengen og ei dyne i vognen. madrassene er jo forskelige mål.

Skrevet

Godt poeng det der! Får så mange gode tips her inne, tusen takk!:)

Har ikkje begynt å handle inn sånt ennå, nokon som har lyst å gi meg ei lur liste over kva vi treng? slikt som tisselaken og sånt, er typiske ting eg gløymer å tenke på...treng vi mange?

Skrevet

Akkurat slik seng skal babyen vår få. Min kjære er en kreativ snekker, så jeg håper han klarer å lage det ;). Akkurat 4 uker igjen, så på tide å tenke ut en løsning kanskje... Synes det ser så genialt ut!!

Vet at en får kjøpt det også.. http://shop.textalk.se/no/article.php?id=6110&art=255853

I stuen skal vi ha min gamle vugge/kurv, den skal vi freshe opp i helgen!

Skrevet

Tror du trenger en spesiell seng,har sett den ett sted..men jeg husker bare ikke hvor,søren også.Tror du fint kan bruke den madrassen som ligger der til vanlig.

Skrevet

Angående vogge og sprinkelseng, så brukte vi vogge i stua og sprinkelseng på soverommet med samme dyne som vi flytta att og fram (60 x 80 cm dyne tror jeg - den minste som finnes, kan også brukes i vogna). Denne dyna brukte vi helt fram til ho fikk 100 x 120-dyne da ho var 1,5 år ca. Vi har ikke hatt behov for noen flere dyner enn det. Til laken i vogga brukte vi bare et vanlig stort laken som vi bretta slik at det passa.

Når det gjelder senga i videoen så er det noe dere kan lage selv. Endel senger selges med muligheten til å ta av den ene langveggen (bl.a. Gulliver fra Ikea). Da vi kjøpte Gulliver-senga gikk det ikke an, så vi bare fjerna langsida selv og festa på ei list langs madrassa for å holde senga sammen. Madrassa kunne heves sllik at den passa akkurat i høyde til vår. Hvis det ikke passer helt, kan man bare borre 4 nye hull til sengebunnen selv. Vi satte barnesenga inntil veggen og dytta vår 1.80 rammemadrass inntil - da sto det støtt. Ellers kan man feste sengene sammen med reimer rundt rammene, kroker eller beslag. Har du eller mannen din en anelse handyman-gener, så går dette på en time eller to.

Skrevet

Åh, genialt!!:)

Har tenkt litt i desse banar sjølv, etter å ha sett den senga du snakkar om på Ikea, så herlig å høyre at du har prøvd det, og at det funka. Slik skal vi gjere det! Tusen takk for tips!!:)

Skrevet

Vi har kjøpt hulliver på ikea, og har tenkt å gjøre det samme:) Har også skaffa en ammemadrass så det bli lettere å skyve ungen tilbake i senga si når man er ferdig å amme:)

Skrevet

Ammemadrass? Kva er det, og kvar får ein tak i det? :)

Skrevet

jeg har både sprinkelseng å vugge.

på datid når baby sover, så er det jo greit at hun/han er i nærheten av deg. Og det at de slipper å sove på samme sted, døgnet rundt :P

Sprinkelsenga blir kun brukt om natta her :)

Voggen brukes jo så lenge hun ikke ruller seg rundt osv nedi

Skrevet

Jeg er visst litt sein å svare:) - Har fått kjøpt en brukt ammemadrass jeg, den kan visst vaskes i maskina. Men den ser veldig lun og trygg ut for baby den første tiden, og enkelt å "slide" over i sprinkelsenga etter amming, og tenker mindre melkesøl i dobbeltsenga..

Linker den her:

http://dry.no/dry_kid_amme.html

Ser de har den på nettbutikken til barnas hus, og tror du finer den ellers på de fleste barneutstyrsbutikker.. - Jeg skal ellers ikke uttale meg så mye om den er genial eller unyttig, for jeg er førstegangs og har strengt tatt ikke peil på noe - men den slår meg som en god ide!

Skrevet

hei, jeg har også en arvevogge som må brukes, fra mannen min sin side av familien.

har arvevogga i stua den første tiden, den er jo ikke så veldig stor så babyen får bare plass oppi der et par måneder.

på soverommet har jeg sprinkelsenga, som babyen sover i om natta. dyna flyttet jeg mellom senga og vogga, bare bærte den med babyen liksom. må ikke ha to sett. dessuten så holder det ofte med et teppe over, når man får baby om sommeren eller tidlig høst.

madrasser koster nesten ingenting på ikea, litt over 200kr eller noe.

Skrevet

Såg veldig smart ut den der, takk for tips:)

Skrevet

Ja syntes det jeg også:) - Hvis han ligger oppi den er det liksom ikke så farlig om man sovner etter amminga heller, bare man får bretta opp kanten først:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...