Tonen Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Når kan eller bør man lære barnet til litt hva som er "lov" og ikke ved bordet egentlig? Min gutt på 13 mnd spiser brødskiver til frokost selv. Han spiser først av pålegget og kliner brødet i håret, på bordet, kaster alt på gulvet etc etc.. Samtidig vet jeg jo at små barn må få prøve selv for å lære, så litt vasker klarer jeg jo. Middag og grøt med skje gjør vi begge. Han kan finne seg i å bli matet men vil helst spise så mye som mulig selv. Jeg tenker ikke at han har forutsetninger for å forstå så mye dersom jeg grensesetter så foreløpig gjør jeg ikke det. Hva gjør dere? Hvordan forholder man seg til slikt i barnehagen? Det er nesten fulltidsjobb å hele tiden plukke opp mat og kopp for min gutt..
white lady Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 det blir bedre etter hvert nå er gutten min 21 mnd, og han spiser greit med skei og gaffel. han må fremdeles ha smekke og det blir sølete, men han har større kontroll over bevegelsene sine og har lært seg å ikke putte alt i munnen på en gang. vi begynte vel ikke å lære han bordmanerer før han var..tja, iallefall eldre enn 13 mnd. de må jo forstå hva vi sier og mener. det beste er å gå foran med et godt eksempel selv, når gutten din blir litt større vil han også herme etter de voksne, og sette koppen sin på bordet istedenfor å hive den i veggen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå